در حالی که روز جمعه اعلام شد آمریکا درصدد است تا دفتر شورای ایرانی-آمریکایی را که هوشنگ امیراحمدی ریاست آن را بر عهده دارد در تهران بگشاید،

 دیروز خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش داد: دولت جورج بوش طرح‌ ایجاد دفتر دیپلماتیک در ایران را کنار گذاشته است.

این پیشنهاد ابتدا در رسانه‌ها مطرح شد و هیچگاه به‌صورت رسمی به ایران ارائه نشد و با آنکه ابتدا برخی مقامات رسمی از آن استقبال کردند اما به مرور معلوم شد که موضع جمهوری اسلامی، پذیرش گشایش دفتر کنسولی آمریکا نیست.

آسوشیتدپرس در گزارش خود مدعی شده است که گشایش این دفتر به‌علت نزدیک شدن انتخابات آمریکا و ادامه بی‌اعتنایی ایران به درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای، تا زمانی نامعلوم متوقف مانده است.

وضعیت دفتر امیر‌احمدی نیز در شرایطی مشابه قرار دارد و به‌نظر می‌رسد با وجود تلاش‌های مکرر وی برای برقراری برخی ارتباط‌های سیاسی در تهران، برخی مراجع مهم تصمیم‌سازی، نظیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با این امر مخالف هستند.

علاءالدین بروجردی، رئیس این کمیسیون عصر دیروز به ایسنا گفت: دولت باید مانع از تأسیس چنین دفتری در تهران شود. با این همه امیراحمدی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی از آغاز بررسی موضوع گشایش این دفتر در نهادهای مسئول در دولت ایران خبر داد.

کد خبر 64910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز