اختلالات خوردن فقط مسئله زنان نیست. مردان هم دچار چنین اختلالاتی از جمله آنورکسیا یا بی‌اشتهایی عصبی، بولیمیا یا پرخوری عصبی و بیج ایتینگ یا پرخوری کوتاه مدت می‌شوند. تصور غلط رایج این است که این اختلالات فقط بر زنان تأثیر می‌گذارد.

اختلال خوردن در مردان

اما به گزارش همشهری آنلاین به نقل از Eatright، طبق انجمن ملی اختلالات خوردن در آمریکا، در حدود یک نفر از هر ۳ نفری که با مشکلات خوردن مواجهند، مرد هستند و تخمین زده می‌شود که ۱۰ میلیون مرد به نحوی در زندگی‌شان با اختلالات خوردن درگیر خواهند شد.

نشانه‌های جسمی‌ و رفتاری این بیماری به طوری سهوی توسط نزدیکان، کارکنان مدرسه یا گاهی متخصصان سلامت نادیده گرفته می‌شود. این موضوع همراه با تغذیه ناکافی مغز باعث می‌شود پسران جوان دیرتر متوجه این اختلال و نیاز به دریافت کمک شوند. در نتیجه هرچه می‌گذرد مردان بیشتر دچار این بیماری می‌شوند.

فشارها از رسانه‌های مختلف و همسالان ناشی می‌شود

بسیاری از خانواده‌ها و فعالان نگران پیام‌هایی هستند که دختران جوان از رسانه‌های اجتماعی می‌گیرند؛ نگرانی‌هایی مثل این که آیا دختران یاد می‌گیرند که لاغر بودن ارزش آنها را تعیین می‌کند یا آیا آنها تسلیم همسالانشان می‌شوند تا شکل خاصی خودشان را درست کنند یا لباس بپوشند؟ با این حال پسران هم قربانی فشار همسالان و تصویر رسانه‌ها از مرد قوی می‌شوند. بسیاری برای داشتن بدن‌های ورزشکاری با مقدار کم و غیر واقعی چربی تلاش می‌کنند. مردان بدون این که از راهکار خوب برای این کار یا پیامدهای نامطلوب آن آگاهی داشته باشند، فکر می‌کنند داشتن چربی کمتر رسیدن به همان بدن ورزشکاری است.

خروجی رسانه‌ها، منابع آنلاین و صحبت با گروه همسالان به پسران جوان این تصویر را می‌دهد که از چه استانداردی باید پیروی کنند یا باید چه ظاهری داشته باشند. این موضوع به نوبه خود می‌تواند روی این که در باره خودشان چه احساسی دارند، تأثیر بگذارد. مردان همانند زنان اعتراف می‌کنند که برخوردهای دیگران و طرز نگاه و صحبت‌هایشان دلیلی بقروز اختلالات خوردن در آنها شده است.

نشانه‌های این که یک مرد یا پسر نوجوان دچار اختلالات خوردن شده، می‌تواند شامل تمرکز زیاد روی شکل بدن و ماهیچه‌ها و نقایص بدنی باشد. شاخص‌های دیگر می‌تواند استفاده از استروئید آنابولیک، وقت گذاشتن بیش از حد برای تمرین‌های ورزشی به قیمت کمتر شدن دیگر فعالیت‌ها، رفتن به دستشویی بی فاصله از غذا خوردن و دنبال کردن یک روند خوردن خاص باشد.

اختلالات خوردن بر سلامت فیزیکی و روحی فرد تأثیر می‌گذارد. بسیاری از کسانی که دچار این اختلالات هستد، از افسردگی و کناره‌گیری‌های اجتماعی رنج می‌برند. این مردان همچنین یبوست، اختلالات الکترولیتی، نوسان ضربان قلب، از بین رفتن مینای دندان و میزان پایین تسترون را تجربه می‌کنند.

کمک در دسترس است

اگر با خوردن مشکل دارید، حتی اگر نمی‌دانید مشکلتان اختلال در خوردن محسوب می‌شود یا نه، کمک بخواهید. اگر نگران این هستید که کسی در اطرافتان دچار این اختلال باشد، مشکل را نادیده نگیرید یا فکر نکنید خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند. با او درباره طرز فکرش حرف بزنید. متوجه باشید مشکلی که اولویت دارد، غذا نیست. بنابراین به سادگی سراغ رژیم دیگر رفتن راه حل خوبی نیست. الگوهای خطرناک خوردن که با اختلالات خوردن دیده می‌شوند، نشانه‌های مشکلات روانی هستند.

بنابراین کسانی که دچار این اختلال می‌شوند باید هم زیر نظر متخصص تغذیه باشند و هم از روانشناس کمک بگیرند. اگر یکی از مردان خانواده متوجه این اختلال در خود شده، اما نمی‌داند باید چه کار کند، شما می‌توانید او را به یک متخصص معرفی کنید. اگر هم منکر چنین اختلالی شد، بعد دوباره با او صحبت کنید. در عین حال یاد بگیرید که در برابر این اخلال چه کاری می‌توانید بکنید و بعد با متخصص صحبت کنید و از نگرانی‌هایتان بگویید.

کد خبر 649076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha