تتر پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا است. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر با استیبل کوین تتر و مزایای خرید آن به جای دلار کاغذی آشنا شویم.

image-20220109110342-1.jpeg

تتر (Tether) سومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است. شاید نام‌های متعددی در بازار ارز دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم به گوشتان خورده باشد، اما آیا می‌دانید برخلاف آن‌ها تتر پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا است؟ اما با وجود این استفاده زیاد یک سری مسائل مختلف پیرامون این ارز در بازار باعث نگرانی برخی از اقتصاددانان بزرگ جهان از جمله یکی از مقامات فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) شده است. این موضوع عظمت و اهمیت رمز ارز نام برده را نشان می‌دهد!

چندی پیش، اریک روزنگرن (Eric Rosengren)، رئیس فدرال رزرو بوستون، در مورد این ارز دیجیتال اعلام خطر کرد و آن را ریسک بالقوه ثبات مالی خواند. همچنین برخی از سرمایه‌گذاران نیز بر این باورند که از دست رفتن اعتماد عمومی نسبت به این رمز ارز می­‌تواند منجر به فروپاشی بازار ارزهای دیجیتال شود. هر چه باشد حجم خرید و فروش تتر با اختلاف زیاد از حتی بیت کوین و تتر بیشتر است. چنین رویدادی اگرچه غیرقابل پیش‌­بینی است، اما وقوع آن بر کل بازار اثر به شدت منفی خواهد گذاشت. اما تتر چطور و چرا توانست اینقدر مهم و پراستفاده شود؟

در این مطلب می‌خواهیم ضمن معرفی تتر با نحوه خرید و فروش آن آشنا شویم. تتر به خاطر داشتن قیمت ثابت یک دلاری توسط عده زیادی برای خرید به جای اسکناس دلار انتخاب شده است. نگهداری یک اپلیکیشن در گوشی موبایل، که هیچکس به آن دسترسی ندارد، راحت‌تر از نگهداری چند گاوصندوق در منزل است! با نحوه خرید و فروش تتر نیز آشنا خواهیم شد.

معرفی استیبل کوین تتر

در حال حاضر عموم افراد چیزهایی درباره بیت کوین به گوش‌شان خورده است. اما در مورد تتر چطور؟ این رمز ارز نیز مانند بیت کوین، یک ارز دیجیتال است. در واقع، سومین پول دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار به حساب می‌آید. اما با بیت کوین و سایر ارزهای مجازی تفاوت‌های بنیادین دارد.

این مورد همان چیزی است که در حوزه ارزهای دیجیتال تحت عنوان استیبل کوین (Stable Coin) شناخته می­‌شود. استیبل کوین‌ها آن دسته از رمز ارزهایی هستند که به منظور حفظ ارزش پایدار، می‌توانند به دارایی‌های دنیای واقعی، مانند دلار، متصل گردند. چیزی که دقیقا در جهت مقابل بسیاری از ارزهای دیجیتالی قرار دارد که به عنوان ارزهای نوسانی و بی‌ثبات شناخته می‌شوند.

به عنوان مثال، بیت کوین در ماه آوریل ۲۰۲۱ به بالاترین سطح خود یعنی نزدیک به ۶۵۰۰۰ دلار رسید. اما به مرور ارزش این رمز ارز تقریباً به نصف کاهش یافت و مجددا با صعودی که اخیرا تجربه کرد، قیمت خود را به حدود ۴۰۰۰۰ دلار رساند.

اما تتر طوری طراحی شده که به دلار متصل شود. بنابراین در حالی که ارزش سایر ارزهای دیجیتال اغلب در نوسان است، قیمت ارز مذکور همیشه ۱ دلار آمریکا ثابت می‌ماند. البته ممکن است از سایر پول‌های فیات همچون یورو یا روبل روسیه هم به عنوان پشتوانه یک استیبل کوین استفاده شود، اما دلار آمریکا پراستفاده‌ترین است و در بازار ارز دیجیتال، ده استیبل کوین برتر همگی قیمتی برابر ۱ دلار ایالات متحده دارند. تتر بین آن‌ها پرچمدار است.

معامله­‌گران کریپتوکارنسی اغلب از تتر جهت خرید ارز دیجیتال و به عنوان جایگزینی برای دلار استفاده می­کنند. این رمز ارز اساساً راهی را برای آنها فراهم می‌کند تا در زمان نوسانات شدید در بازار ارزهای دیجیتال، با ایمنی و ثبات بیشتری از دارایی‌های خود محافظت نمایند. وقتی می‌خواهید وارد بازار یک رمز ارز شوید (آن را خریداری کنید) یا از آن خارج شوید (آن را به فروش برسانید) نقد کردن و تبدیل دارایی به پول فیات زمان زیادی می‌گیرد. بعید نیست در این زمان متضرر شوید یا سودی خوب را از دست بدهید. اما با خرید تتر با استفاده از دیگر ارزهای دیجیتال خود به همان پایداری که دلار آمریکا به شما ارائه می‌کند دست پیدا خواهید کرد.

افزون بر آن، هنوز ارزهای دیجیتال به عنوان یک نوع دارایی قانونی توسط بسیاری از دولت‌ها پذیرفته نشده‌اند و بسیاری از بانک­‌ها نیز، به دلیل سطح ریسک بالایی که در این واحد پولی جدید وجود دارد از انجام تجارت با آن‌ها اجتناب می‌کنند. رفع این مشکل دقیقا همان چیزی است که استیبل کوین‌ها به دنبال آن هستند. حال می‌دانیم بین این دسته ارزهای دیجیتال اصطلاحا پایدار تتر پرچمدار است.

مزایا و معایب تتر چیست؟

برخی از سرمایه­‌گذاران و اقتصاددانان نگران هستند که تامین­‌کنندگان این ارز دیجیتال فاقد آن میزان از پشتوانه دلاری باشند که برای توجیه حجم عرضه این رمز ارز لازم است. لازم به ذکر است که Tether فعلا با بیش از ۶۰ میلیارد دلار توکن در گردش، حتی نسبت به بسیاری از بانک‌­های ایالات متحده آمریکا نیز، از سپرده بیشتری برخوردار است. مدت‌هاست که نگرانی‌هایی در مورد استفاده از این ارز دیجیتال به منظور دستکاری قیمت بیت‌کوین به وجود آمده است. نگرانی‌ها از مقاله‌ای نشات گرفتند که ادعا می‌کرد، این ارز دیجیتال جهت حفظ ارزش بیت کوین طی کاهش افسارگسیخته قیمت‌ها در وضعیت وحشتناک بازار رمز ارزها طی سال ۲۰۱۷ مورد استفاده قرار گرفته است.

این‌ها شک و شبهه‌هایی است که به خاطر حجم بسیار بسیار بالای معاملات تتر به وجود آمده‌اند، اما هنوز هیچ چیز به طور صد درصد علنی فاش نشده و تا کنون شاهد ریزش قیمت این ارز دیجیتال و کمتر شدن آن از یک دلار نبوده‌ایم. در هر صورت، برای هر چیز بزرگ و معروفی از این دسته انتقادها به وجود می‌آید و تتر نیز از آن مستثنی نیست!

اما مزایای تتر بی‌شمار است. نخست این که در بازار پرتلاطم ارزهای دیجیتال تتر یک پناهگاه امن به شمار می‌رود و در شرایط پرنوسان که می‌خواهید به سود برسید یا از ضرر جلوگیری کنید، می‌توانید به این رمز ارز پایدار پناه آورید. قیمت بیت کوین اگر تا ۱۰۰ هزار دلار صعود یا تا ۱۰ دلار سقوط کند، قیمت خرید و فروش تتر همچنان ۱ دلار باقی خواهد ماند. شاید تصور کنید پول نقد هم همین میزان پایداری را بدون شک و شبهه‌های تتر دارد، اما فراموش نکنید تبدیل ارز دیجیتال به پول نقد هرگز به سرعت تبدیل آن به یک استیبل کوین نظیر خرید تتر نیست.

حتی اگر در بازار ارز دیجیتال فعالیت ندارید و فقط برای در امان ماندن از تورم دلار خرید و فروش می‌کنید، تتر گزینه بهتری برای شما است. نگهداری مقادیر زیادی اسکناس دلار اصلا از نظر امنیتی درست نیست، در حالی که با رعایت چند نکته امنیتی می‌توانید مقادیر زیادی تتر را (به همان ارزش دلار) در کیف پول ارز دیجیتال خود داخلی گوشی هوشمند نگهداری کنید و هیچ نگرانی از بابت سرقت نداشته باشید.

تتر چیست؟ معرفی و آموزش خرید و فروش پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا

خرید و فروش تتر از صرافی بیت ۲۴

صرافی بیت ۲۴ از ارزهای دیجیتال متعددی پشتیبانی می‌کند که تتر فقط یکی از آن‌ها است. در بیت ۲۴ علاوه بر تتر قادر به خرید و فروش بیش از ۲۵۰ ارز دیجیتال دیگر شامل چند استیبل کوین دیگر هستید. تسویه سریع و داشتن کیف پول داخلی علاوه بر آموزش نحوه صحیح سرمایه گذاری مهمترین مزایای این صرافی محسوب می‌شوند. تا امروز چند صد هزار نفر کاربر این صرافی را برای خرید و فروش رمز ارز انتخاب و به آن اعتماد کرده‌اند. شما هم می‌توانید یکی از آن‌ها باشید.

کافی است به وب سایت صرافی بیت ۲۴ به نشانی bit۲۴.cash مراجعه و در آن ثبت نام کنید. برای سهولت در استفاده از خدمات وب سایت می‌توانید از اپلیکیشن اندروید اختصاصی این پلتفرم استفاده کنید. بعد از ثبت نام قادر به خرید و فروش تتر یا ۲۵۰ ارز دیجیتال دیگر خواهید بود.

کد خبر 648821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha