خستگی و نداشتن انرژی برای انجام کارهای روزانه یکی از شکایت شایع در میان افراد است.

fatigue

گاهی علت این خستگی آشکار است، برای مثال دچار شدن به آنفلوانزا یا کمخوابی. اما گاهش هم کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی علت خستگی شما است

کمبود این سه ماده معدنی و ویتامین ممکن است علت بی‌حالی و بدون انرژی بودن شما باشد:

- آهن: کمبود آهن در بدن می‌تواند به کاهش تولید پروتئینی به نام هموگلوبین در بدن بینجامد که وظیقه انتقال اکسیژن در گلبول‌های قرمز خون را به عهده دارد. خستگی معمولا نخستین نشانه کم‌خونی ناشی از کمبود آهن است.

یک آزمایش ساده خون می‌تواند نشان دهد که آیا شمار گلبول‌های قرمز و مقدار هموگلوبین در آنها به اندازه کافی هست یا نه. اگر کمخونی به علت کمبود دریاف آهن داشته باشید، نخستین قدم این است غذاهای غنی از آهن (مانند گوشت قرمز، تخم‌مرغ و حبوباتی مانند نخود و لوبیا چشم‌بلبلی) بخورید و یا در صورتی که پزشکتان توصیه کرد از مکمل‌های آهن استفاده کنید.

- ویتامین B12: بدن شما نیاز به ویتامین B12 دارد تا گلبول‌های قرمز سالم تولید کنید. کمبود این ویتامین نیز می‌تواند باعث کمخونی شود. منبع عمده ویتامین B12 گوشت و فراورده‌های لبنی است. اما با افزایش سن ممکن است توانایی جذب ویتامین B12 کاهش یابد و برخی از بیماری‌ها (مثلا بیماری‌های التهابی روده) می‌تواند جذب این ویتامین را کاهش دهد. بسیاری از افرادی که گیاهخوار نسبی یا مطلق هستند، به کمبود ویتامین B12 مبتلا می‌شوند، به خاطری که گوشت یا لبنیات نمی‌خورند. اگر کمبود ویتامین B12 مربوط به رژیم غذایی باشد، دادن مکمل‌های خوراکی و تغییرات رژیم غذایی برای افزایش دریافت ویتامین B12 مشکل را حل می‌کند. در مواردی مانند بیماری التهابی روده تزریق مرتب ویتامین B12 لازم است.

- ویتامین D: کمبود ویتامین D می‌تواند استحکام استخوان و قدرت عضلات را کاهش دهد. این ویتامین از این لحاظ که در تابش نور آفتاب می‌تواند آن را در پوست تولید کند، منحصر به فرد است، اما غذاهای طبیعی زیادی وجود ندارند که حاوی مقدار زیاد این ویتامین باشند. ویتامین D در برخی از انواع ماهی  (مانند ماهی تون و سالمون) و در فراورده‌های غنی‌شده با ویتامین D مانند شیر، آب پرتقال و غلات صبحانه وجود دارد. یک راه دیگر به دست آوردن مقدار کافی این ویتامین مصرف مکمل‌های آن است. مکمل‌های حاوی شکل D3 این ویتامین بهتر از سایر اشکال این ویتامین جذب می‌شوند.

کد خبر 648410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha