۴ ژانویه روز جهانی یکی از غذاهای مورد علاقه مردم جهان، یعنی اسپاگتی، است که درواقع ارزش و محبوبیتش بیش از آن است که فقط یک روز به نامش باشد. اما این غذای محبوب که هزاران سال است از اختراعش می‌گذرد، چگونه به این شکلی که ما اکنون آن را می‌خوریم درآمده است؟

اسپاگتی

به گزارش همشهری آنلاین، شاید بسیاری از مردم ندانند که این اعراب بودند که رشته فرنگی را هزاران سال پیش اختراع کردند، مدت‌ها قبل از اینکه به یکی از اصلی‌ترین غذاهای ایتالیایی تبدیل شود.

نکته قابل توجه این است که سوابق تاریخی نشان می‌دهد که ماکارونی‌های امروزی در ابتدا به شکل رشته‌فرنگی‌های خشک‌شده بوده‌اند که حداقل از قرن پنجم پس از میلاد در فروشگاه‌ها فروخته می‌شدند! البته امروزه ما پاستا را با ایتالیایی‌ها مرتبط می‌دانیم که انقلابی در این غذا ایجاد کردند و انواع مختلفی از شکل‌های ماکارونی را اختراع کردند.

اولین ماکارونی غربی احتمالاً شکل‌های بلند و نازکی داشتند که در سیسیل جنوب ایتالیا در حدود قرن دوازدهم ساخته شدند. در ایتالیایی اسپاگتی به معنای خطوط کوچک است و تا به امروز محبوب‌ترین نوع آن اسپاگتی لوله‌ای‌شکل است. با این حال، محبوبیت ماکارونی تنها پس از تأسیس کارخانه‌های ماکارونی به شکل امروزی آن در قرن نوزدهم در سراسر کشور ایتالیا گسترش یافت و زمان مورد نیاز برای تهیه غذاهایی مانند اسپاگتی را به‌طور قابل‌توجهی کوتاه کرد و امکان تولید انبوه ماکارونی را برای بازار ایتالیا فراهم کرد. 

روز جهانی اسپاگتی |‌ این رشته‌های بلند باریک چطور محبوب‌ شده‌اند؟

مهاجرت پیوسته ایتالیایی‌ها به ایالات متحده موجب شهرت و جهانی شدن غذاهای سنتی ایتالیایی شد، به طوری که اسپاگتی در اوایل قرن نوزدهم در رستوران‌ها عرضه شد. اسپاگتی پس از آن در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرد و ونزوئلا، تونس و یونان به بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان ماکارونی در کنار ایتالیا و ایالات متحده تبدیل شدند.

این غذا در رستوران‌های مختلف به عنوان اسپاگتی ایتالیایی سرو می‌شد. به احتمال زیاد این غذا شامل رشته‌فرنگی پخته‌شده با سس گوجه‌فرنگی و مقداری چاشنی مانند برگ بو، میخک و سیر بود. چند دهه بعد، از پونه کوهی و ریحان هم برای پخت اسپاگتی استفاده می‌شد. در مناطق مختلف دنیا روش‌های مختلفی برای پخت اسپاگتی وجود دارد.

برای خوش‌طعم شدن غذا می‌توانید مقداری سس گوجه‌فرنگی و پنیر به آن اضافه کنید، اما محبوب‌ترین غذا در بین آمریکایی‌ها اسپاگتی با کوفته است. اسپاگتی کاربونارا یک غذای مورد علاقه در ایتالیاست و طبخ آن به زمان و تمرین بیشتری نیاز دارد، اما نتیجه آن ارزشش را دارد. ایالات متحده در طول یک سال بیش از ۲/۵ میلیون تن ماکارونی مصرف می‌کند که بخش قابل توجهی از آن اسپاگتی است.

روز جهانی اسپاگتی |‌ این رشته‌های بلند باریک چطور محبوب‌ شده‌اند؟

تقویم زمانی تولید اسپاگتی از ابتدا تا به امروز

سال ۱۱۵۴ میلادی

  • ادریسی در کتاب معروف خود از ماکارونی ساخته‌شده در سیسیل یاد می‌کند

این مورخ و نویسنده مشهور مشاهدات خود را از یک شهر سیسیلی به نام ترابیا شرح می‌دهد و می‌نویسد که چگونه ساکنان آنجا ماکارونی را از گندم به شکل رشته‌های بلند می‌سازند و این محصول را برای فروش به مناطق دیگر صادر می‌کنند.

قرن سیزدهم

  • نودل‌های اسپاگتی‌مانند با مارکوپولو می‌رسد

یک داستان در مورد منشأ اسپاگتی این است که رشته‌های اسپاگتی‌مانند توسط مارکوپولو جهانگرد و کاشف مشهور از چین آورده شده است. اولین نمونه‌های آن احتمالاً از آرد برنج ساخته شده‌اند، اما بعدها از دانه‌های گندم دوروم که بیشتر در دسترس‌ بودند ساخته شدند.

سال ۱۹۲۸ میلادی 

  • اسپاگتی سرآشپزی به نام بویاردی به صورت کنسروشده وارد بازار شد

این شرکت که به نام مهاجر ایتالیایی و صاحب رستوران هکتور بویاردی نامگذاری شده است، پس از اینکه مردم محلی از سس خوشمزه‌ای که درست کرده بود خوششان آمد، توسعه یافت. این افزایش تقاضا در نهایت باعث گسترش تولید ماکارونی‌های کنسروشده، از جمله اسپاگتی، راویولی و سایر نودل‌ها شد.

روز جهانی اسپاگتی |‌ این رشته‌های بلند باریک چطور محبوب‌ شده‌اند؟

سال ۱۹۵۳ میلادی

  • در این سال اسپاگتی در واشنگتن ایالات متحده صاحب روز ملی شد 

در تلاش برای ترغیب مردم به رستوران رفتن، شخصی به نام هورتون از والا والا در واشنگتن، تبلیغاتی برگزار کرد و در آن هر پنجشنبه را به عنوان روز ملی اسپاگتی اعلام کرد.

سال ۱۹۶۹ میلادی

  • اولین کارخانه اسپاگتی افتتاح شد

این رستوران خانوادگی که توسط گاس و سالی دوسین اداره می‌شود، در ایالت اورگن ایالات متحده راه‌اندازی شد، یک دستور غذای محبوب شامل اسپاگتی با پنیر میزیترا و کره قهوه‌ای داشت.

ترجمه از daysoftheyear، awarenessdays

کد خبر 647240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود مسیحزادگان IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 0
    سلام،سه کد اشتباه کل مطلب را مخدوش و بی اعتبار کرد! آنها عبارتند از: اعراب، رشته فرنگی، هزاران سال پیش!!!
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    من عاشق اسپاگتی ام مخصوصا با سس و گوشت قلقلی به به