تصور کنید پس از یک روزکاری و سخت، خسته و کوفته وارد نخستین رستورانی می‌شوید که سر راهتان است تا شامی نوش جان کنید.

رستوران زندان

همشهری آنلاین _ پریسا نوری: اما همین که پایتان را در رستوران می‌گذارید چند نفر شبیه زندانبان‌ها به پیشوازتان می‌آیند و در چشم بر هم زدنی در حالی که لباس راه راه زندان به تن دارید خودتان را داخل سلول زندان می‌بینید. به خیال اینکه از شدت خستگی و گرسنگی چشم‌هایتان درست نمی‌بیند یا از فرط آلودگی هوا توهم زده‌اید با ترس و لرز دور و برتان را نگاه می‌کنید و وقتی زندانیان سلول‌های کناری را می‌بینید که بی‌خیال دور میزهایشان نشسته‌اند و با خوشحالی پیتزا و قارچ سوخاری میل می‌کنند کمی ترستان می‌ریزد. بله! درست حدس زدید؛ اینجا زندان نیست؛ رستورانی شبیه زندان است. جایی نیمه مخوف که درست شبیه زندان واقعی چند سلول دارد و کارکنان زندان با لباس زندانبانان از دریچه‌ای آهنی که روی دیوار سلول تعبیه شده برای مشتریان یا همان زندانیان غذا می‌برند. البته در این زندان برخلاف زندان واقعی بعد از صرف غذا باید پول بدهید و زندان را ترک کنید.   ایده اولیه رستوران زندان، توسط «بنیامین نکهت» و «آرمان علیزاده»، ۲ جوان از اهالی تهرانپارس با هدف کمک به زندانیان جرائم مالی طراحی و اجرا شده است. گزارش ما از این رستوران متفاوت و تلاش بانیان آن برای آزادی زندانیان غیرعمد را بخوانید.

  •  پرداخت بدهی توسط یک نیکوکار

حدود ظهر به رستوران می‌رسیم. رستوران تازه باز شده و خلوت است. بنیامین به پیشوازمان می‌آید. ظاهراً امروز شریکش نیامده و او به تنهایی رستوران را مدیریت می‌کند. پشت یکی از میزهای داخل سلول می‌نشینیم. او درباره راه‌اندازی رستوران برایمان می‌گوید: «حوالی سال ۱۳۹۵ من و آرمان به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه و بدهی مالی در بازداشتگاه بودیم. به‌طور اتفاقی با هم، آشنا و با گذشت چند ماه رفیق شدیم. بعد از ۳ ماه یک انسان نیکوکار و بی‌نام و نشان، بدهی من و آرمان را پرداخت؛ بدون اینکه ردی از خود به جا بگذارد. وقتی آزاد شدیم، ماه‌ها دنبال پیدا کردن این نیکوکار بودیم تا حداقل تشکر کنیم. اما هر قدر گشتیم فایده‌ای نداشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای جبران حمایتی که بدون چشمداشت از ما شده، خودمان عامل خیر و حامی زندانیان بدهکار شویم. با همفکری این رستوران را اجاره و شبیه زندان راه‌اندازی کردیم تا هم یادآوری کند هرکدام از ما ممکن است روزی به دلیل لغزش یا اشتباهی به زندان بیفتیم و هم به بدهکاران زندانی کمک کنیم.» بنیامین ادامه می‌دهد: «با این هدف که یک‌درصد از سود روزانه را برای کمک به زندانیان غیرعمد کنار بگذاریم یا علی(ع) گفتیم و آستین‌ها را بالا زدیم.»

  •  بدهکاران از زندان زنگ می‌زنند

در صفحه مجازی رستوران زندان تصاویر رسید پرداخت‌ها و چک‌هایی که برای آزادی زندانیان غیرعمد پرداخت شده است دیده می‌شود. علاوه بر این ویدیوهایی که برخی از زندانیان آزاد شده با رضایت در این صفحه منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که بانیان رستوران زندان به وعده خود برای کمک به زندانیان غیرعمد، عمل و برای آزادی زندانیان بدهکار تلاش کرده‌اند. بنیامین می‌گوید: «هر روز حداقل یک تماس درخواست کمک داریم. حتی از داخل زندان به ما زنگ می‌زنند و می‌خواهند کمکشان کنیم یا برایشان گلریزان بگیریم. البته گاهی رقم‌ها خیلی بالاست. مثلاً همین امروز وکیل یک زندانی که ورشکسته شده و بدهی میلیاردی داشت تماس گرفت که شرمنده‌شان شدیم. چون ما بدهی‌های حداکثر ۶۰، ۷۰ میلیون تومانی را تقبل می‌کنیم تا بتوانیم به افراد بیشتری کمک کنیم.»

زندانی سلول ۱۶ بفرما پیتـزا! | اینجا هم غذا می‌خورید، هم به زندانیان کمک می‌کنید

  •  فرصت جبران اشتباه را  بدهید

این جوان ۳۰ ساله درباره چگونگی تشخیص صحت ادعای افرادی که برای دریافت کمک تماس می‌گیرند می‌گوید: «با ستاد دیه و ستاد کل زندان تهران ارتباط داریم و جرائم متقاضیان را بررسی می‌کنیم و فقط زندانیان مالی جرائم غیرعمد مثل افرادی را که به علت یک اشتباه یا تصادف و ناتوانی در پرداخت دیه به زندان افتاده‌اند حمایت می‌کنیم.» او تأکید می‌کند: «به موارد چک بی‌محل و پرونده‌هایی که عنوان کلاهبرداری دارند یا موضوع درگیری و نزاع بوده اصلاً ورود نمی‌کنیم.» این جوان نیکوکار درباره هدف انجام این کار می‌گوید: «معتقدیم هر فردی ممکن است به علت خطا و اشتباه یا تصادف سر از زندان درآورد. همان‌طور که برای خودمان هم پیش آمد؛ پس باید فرصت جبران اشتباه به این آدم‌ها داده شود. درست همان‌طور که یک نفر چند سال پیش این فرصت را به من و آرمان داد.» او ادامه می‌دهد: «کمک‌ها از یک‌درصد و حتی گاهی بیشتر از یک‌درصد سود ماهانه رستوران پرداخت می‌شود. برخی مشتریان هم وقتی متوجه می‌شوند بخشی از پولی را که می‌پردازند صرف آزادی زندانیان می‌شود بیشتر از مبلغ صورتحساب می‌پردازند و با این کار از ما حمایت می‌کنند.»

  • در زندان دلم برای همسر و دخترم تنگ می‌شد

یکی دو ساعت از ظهر گذشته. مرد جوانی همراه با همسر و دختر خردسالش وارد رستوران و بعد از پوشیدن لباس زندان وارد یکی از سلول‌ها می‌شود. کنجکاوم که بدانم چرا با وجود کودک خردسال به این رستوران آمده‌اند. جوان که حدوداَ ۳۵ ساله به نظر می‌رسد خود را «رضا» معرفی می‌کند و در پاسخ به سؤالم می‌گوید: «من سال گذشته به علت یک اختلاف حساب با شریکم چند ماه در زندان بودم. یادم است آن زمان خیلی دلم برای همسر و دخترم تنگ می‌شد و دلم می‌خواست کنارم باشند؛ حالا این تجربه را در این فضا که خیلی شبیه زندان است به دست می‌آورم و از غذا خوردن در این فضا کنار همسر و فرزندم لذت می‌برم.»

  • تخفیف ۵۰‌درصدی رستوران، جایزه مهریه‌های پایین

علاوه بر حمایت از زندانیان، در این رستوران برای فرهنگسازی ازدواج آسان تخفیف‌های ویژه به مشتریان داده می‌شود. بنیامین می‌گوید: «برای تشویق جوانان به ازدواج آسان به زوج‌های جوانی که مهریه‌شان کمتر از ۱۴ سکه بهار آزادی است و عکسی از عقدنامه‌شان را به ما نشان بدهند ۵۰‌درصد تخفیف مادام‌العمر می‌دهیم.»

کد خبر 646438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha