گروه سیاسی: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه اقتدار آژانس در برخی موارد به‌دلیل دخالت کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا تضعیف شده و این نهاد مورد استفاده ابزاری قرار گرفته است تأکید کرد:

وضعیت موجود آژانس رضایت‌بخش نیست و نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که این نهاد نیم‌قرن پیش همانگونه که در اساسنامه آن درج شده است با هدفی پیشروانه و به‌منظور گسترش استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به‌وجود آمد، نه برای انجام وظایف عادی و راستی‌آزمایی.

علی‌اصغر سلطانیه که روز گذشته در نشست مجمع عمومی سالانه آژانس در وین سخن می‌گفت، افزود: آژانس در طول سال‌های گذشته در برخورد با موضوع هسته‌ای ایران با تبدیل اقدامات داوطلبانه به یک تعهد حقوقی و داخل‌شدن در حوزه فعالیت‌های نظامی متعارف فراتر از وظایف خود عمل کرد و بر این اساس به بهانه راستی‌آزمایی و به درخواست تعدادی از اعضای غربی شورای حکام، امنیت ملی ایران را مورد تهدید قرار داده است، اما ایران اجازه نخواهد داد این روند ادامه یابد.

سلطانیه پیش از این در جریان برگزاری نشست فصلی شورای حکام گفته بود که آژانس به بهانه تحقیق در مورد مطالعات ادعایی غرب و تحت فشار کشورهای غربی، خواستار دسترسی به اسرار نظامی متعارف ایران است که این مسئله تهدیدی برای امنیت ملی ایران تلقی می‌شود.

در همین حال، اتحادیه اروپا با استقبال از تصویب قطعنامه 1835 شورای امنیت در مورد ایران که در آن بر قطعنامه‌های پیشین این شورا تأکید شده، در بیانیه‌ای از آژانس خواست تا فعالیت‌هایش را درباره‌ ایران تشدید کند.

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس هم دیروز در افتتاحیه این نشست گفت‌: 6 سال است که ما کار فشرده و گسترده برای شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را شروع کردیم و تاکنون در مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران‌ انحرافی به سمت اهداف ممنوعه دیده نشده است‌.

کد خبر 64616

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز