رئیس پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به ضرورت توجه به شناسنامه ایمنی ساختمان‌ها گفت:‌برخی از قوانین مربوط به ایمنی ساختمان‌ها بسیار قدیمی است و با شهرسازی کنونی تناسبی ندارد.

تهران - تهرون - طهران - طهرون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، علی نصیری در جلسه هم‌اندیشی روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار کرد: در سالروز حادثه زلزله بم قرار داریم و نباید همه موضوعات ما در قالب نمادها شکل گیرد و باید خلاصه برنامه‌ها در قالب اقدامات عملیاتی رقم زده شود.

او به نصب شتاب‌نگار و تجهیزات تخصصی در شهر تهران جهت پیشگیری از خسارات ناشی از حوادث گفت: حمایت‌ها و اقدامات در این زمینه باید ادامه یابد و تکمیل شود اینکه بتوانیم ۱۰ تا ۱۵ ثانیه قبل از وقوع حادثه متوجه آن شویم در کاهش خسارات احتمالی بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت:‌در این مدت می‌توان برنامه‌هایی اجرا کرد تا اتوماتیک به طور مثال شیر گازها بسته شود و قطارهای در حال حرکت از حرکت بایستند و یا در ایستگاه‌های آتش‌نشانی باز شود.

رئیس پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه زلزله در کمین تهران است گفت:‌نباید خیال‌پردازی کنیم و باید اقدامات و برنامه‌های لازم صورت گیرد تا بتوان هر چه بهتر در مقابل این حوادث عمل کرد. قطعا پس از زلزله بم توجه به آئین‌نامه‌های ساخت و ساز بهتر شد و در این راستا شاهد ارتقاء‌ بودیم.

نصیری تصریح کرد: باید به سمت بهبود شرایط و مقابله با حوادث عمل کنیم و پیشگیری‌ها را داشته باشیم نباید به اسم اینکه مخاطرات طبیعی همیشه است و وجود دارد تصمیم قضا و قدر شویم البته قضیه بحران متفاوت است و به نظرم بحران مسأله‌ای انسان‌ساز محسوب می‌شود.

مردم جاهای امن خانه‌هایشان را بشناسند

اوبا اشاره به ضرورت توجه به ایمنی سازه‌ها در شهر گفت: مردم در کنار مسأله ایمنی باید آموزش‌های لازم را فرا گیرند و آموزش‌های درست به آنها داده شود وقتی زلزله می‌آید همه باید بدانند که آن لحظه پناه بردن و نه دویدن است و قطعا همه شهروندان باید جاهای امن خانه‌هایشان را بشناسند و آموزش‌های شبکه‌ای محلی نیز توسعه یابد.

رئیس پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: مدیریت بحران به طور کلی ۴ مرحله دارد که دو مرحله آن مربوط به قبل از حادثه و دو مورد مربوط به بعد از حادثه است همچنین ناگفته نماند که مدیریت ریسک و خطر اگر مورد توجه قرار گرفته شود نیاز به مدیریت بحران هم کمتر می‌شود.

نصیری با اشاره به اینکه ساختمان‌های مشابه پلاسکو و سینا اطهر در تهران زیاد وجود دارد گفت:‌محدودیت‌های قانونی باید مورد توجه قرار گیرد و رفع شود و مطالبه‌گری برای ایمن‌سازی نیز مدنظر باشد.

رئیس پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: متأسفانه برخی قوانین قدیمی و برای قبل از انقلاب است و به عبارتی قوانین مربوط به ایمنی ساختمان‌ها امروزه چندان با شهرسازی کنونی تناسب ندارد.

نصیری تأکید کرد:‌بحث شناسنامه ساختمان‌ها باید جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد و مسأله کمبود بیمارستان‌های ایمن هم برطرف شود.

کمبود بیمارستان در برخی مناطق

او تصریح کرد:‌اکثر بیمارستان‌های تهران در مناطق ۲، ۳ و ۶ قرار گرفته و برخی مناطق که جمعیت‌شان در حد یک استان است به سختی یک بیمارستان دارند. همچنین به نظر می‌رسد ساخت بیمارستان‌ها بیشتر بر اساس محل سکونت پزشکان بوده و نه دسترسی برای شهروندان لذا این مشکلات هم باید برطرف شود.

رئیس پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: همچنین حداقل باید برای یک میلیون نفر در شرایط بحران در شهر تهران سکونت ایجاد کرد و برای سه میلیون نفر هم در حاشیه و اطراف تهران که ما در شهرداری در تلاش هستیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

همچنین مهدی هدایت شهردار منطقه ۱۹ تهران در این مراسم گفت: این منطقه با چالش‌ها و مشکلات فراوانی مواجه است از جمله بافت فرسوده و ریزدانگی و مسائل مرتبط با ایمنی ساختمان‌ها که ما در مدیریت شهری جدید این مسأله را مورد توجه جدی قرار داده‌ایم.

وی بااشاره به ظرفیت‌های منطقه ۱۹ تهران جهت تبدیل به یک منطقه‌ فرامنطقه‌ای برای اسکان شهروندان گفت:‌ما آمادگی لازم را جهت تحقق این مسأله با دستگاه‌های مربوطه داریم و به نظرم باید ظرفیت‌های جدیدی برای مدیریت بحران در شهر تهران ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 645799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha