یکشنبه ۷ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

گروه ادب وهنر - ندا انتظامی: اگر سال‌های قبل تئاتری بدون پیش‌پرده خوانی شروع نمی‌شد، امروزه این هنر را تنها می‌توان در یک یا 2 اجرا در طول سال یا در جشنواره‌های آیینی و سنتی دید

برای احیای این شیوه اجر است که انجمن بازیگران خانه تئاتر «کارگاه پیش پرده خوانی» را با حضور عزت‌الله انتظامی و مرتضی احمدی برگزار می‌کند.

سید افشین هاشمی می‌گوید:«این کارگاه امکان اجرایی و آشنایی با امکاناتی است که زمانی در تئاتر داشته‌ایم.

برای هنرمندان خوب است که این امکانات را در پس ذهن داشته باشند، شاید 30 سال آینده و شاید هم یک سال آینده نیازش را در اجرای نمایشی احساس کند.» 

سرپرستی این کارگاه به‌دلیل توانایی و احاطه افشین هاشمی و پیش پرده خوانی او در نمایش «حسن سنتوری»و دیگر نمایش‌ها به او واگذار شده است.

این بازیگر وکارگردان که عمده فعالیت خودش را روی نمایش‌های آیینی و سنتی گذاشته است در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «در این کارگاه بحث آموزش مطرح نیست، بلکه روال کار بر آشنایی و اتوودهای نمایشی است که باعث آشنایی با پیش‌پرده خوانی می‌شود.»

مریم رحیمی عضو هیأت‌مدیره انجمن بازیگران در باره هدف این کارگاه می‌گوید: «به‌دلیل اینکه پیش پرده خوانی این روزها به فراموشی سپرده شده است و از طرف دیگر خیلی از افراد دوست دارند که با این هنر آشنا شوند و کلاسی هم برای آموختن این هنر نیست، انجمن بازیگران خانه تئاتر تصمیم گرفت که از استادان این هنر و هنرمندان جوانی که در این زمینه فعالیت بیشتری داشته‌اند دعوت کند تا تجربیات خودشان را به دوستداران این رشته انتقال دهند.»

این کارگاه به‌مدت 3 روز در روزهای 13 ، 15و 16 در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. روز اول سخنرانی عزت‌الله انتظامی و مرتضی احمدی است که ورود آن برای همه آزاد است اما برای بخش کارگاه آن از میان شرکت‌کنندگان افراد با شرایط خاص می‌توانند حضور پیداکنند.

رحیمی می‌گوید:«کسانی در این بخش از کارگاه شرکت خواهند کرد که توانایی خواندن آواز را داشته و نیز با موسیقی آشنا باشند..»6 سالی است که انجمن بازیگران خانه تئاتر کارگاه‌های مختلفی را به شکل رایگان برگزار می‌کند و این کارگاه هم از این قاعده مستثنی نیست.

اما برای شرکت در این کارگاه‌ها نیاز به شرایطی است که برای اعضای خانه تئاتر، دانشجویان رشته تئاتر  یا برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم شده است، البته اعضای انجمن بازیگران سینما هم می‌توانند در این کارگاه شرکت کنند.

نتیجه این کارگاه علاوه بر آشنایی با این هنر، نکته‌ای است که هاشمی می‌گوید:«شاید در 50 نمایشی که در طول سال به روی صحنه می‌رود، یک هنرمند بخواهد از این روش استفاده کند.»

علاقه‌مندان برای شرکت در این کارگاه می‌توانند به خانه تئاتر مراجعه کنند و ثبت نام برای شرکت در این کارگاه الزامی است. همچنین این انجمن تا پایان سال 3 کارگاه آموزشی دیگر نیز برپا می‌کند.

کد خبر 64508

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز