رئیس سازمان جهانی بهداشت هشدار داد سویه‌ی اومیکرون کرونا سریع‌تر از سویه‌ی دلتا در حال انتشار است و در افرادی که قبلا واکسن زده‌اند یا از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، نیز باعث عفونت می‌شود.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل رویترز سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت به گزارشگران در ژنو گفت «عاقلانه نیست» که از شواهد اولیه به این نتیجه برسیم که اومیکرون سویه‌ای خفیف‌تر از سویه‌های پیشین کروناویروس است.

او افزود: «...با افزایش شمار موارد عفونت، همه سیستم‌های بهداشتی زیر فشار قرار می‌گیرند.»

خانم سوامیناتان گفت این سویه به طور موفقی از برخی پاسخ‌های ایمنی می‌گریزد، بنابراین برنامه‌های تزریق واکسن یادآور یا تقویتی که در بسیاری از کشورها به راه افتاده است، باید بر افراد دارای دستگاه ایمنی ضعیف‌تر متمرکز شود.

تدرس آدهانوم قبریسوس نیز در این گردهمایی خبری گفت: «اکنون شواهد محکمی وجود دارد که این اومیکرون بسیار سریع‌تر از سویه‌ی دلتا در حال انتشار است.»

«و احتمال بیشتری وجود دارد که افراد واکسینه‌شده یا بهبودیافته از کووید-۱۹ دچار عفونت یا عفونت دوباره شوند.»

اظهارات این دو مقام سازمان جهانی بهداشت با یافته‌های بررسی پژوهشگران ایمپریال کالج لندن مطابقت دارد که هفته پیش اعلام کردند خطر عفونت دوباره با سویه‌ی اومیکرون ۵ برابر بیشتر از سایر سویه‌ها است و نشانه‌ای وجود ندارد که بیماری ناشی از آن خفیف‌تر از بیماری سویه‌ی دلتا باشد.

اما این مقامات گفتند که سایر اشکال پاسخ ایمنی ناشی از واکسیناسیون هنوز ممکن است از عفونت و بیماری جلوگیری کنند.

با اینکه دفاع‌های ناشی آنتی‌بادی‌های در برخی از واکسن‌ها تضعیف شده‌اند، اما این امید وجود دارد که سلول‌های T که ستون دوم پاسخ ایمنی هستند، بتوانند با حمله به سلول‌های آلوده شده با ویروس از بیماری شدید در افراد جلوگیری کنند.

عبدی محمود، کارشناس سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: «گرچه ما کاهش در آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را در سویه‌ی اومیکرون شاهد هستیم، تقریبا همه بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهند که ایمنی به واسطه سلول‌های T دست‌نخورده باقی می‌ماند.»

نادانسته‌های بسیار درباره اومیکرون

اما این مقامات پذیرفتند هنوز دانسته‌های زیادی درباره چگونگی کنترل این سویه که تازه ماه پیش شناسایی شده است، در دست نیست؛ سوامیناتان گفت: «البته که این سویه چالشی به شمار می‌رود، بسیاری از داروهای حاوی آنتی‌بادی‌های مونوکلونال بر اومیکرون تاثیری نخواهند داشت.»

او در این باره جزئیاتی را ارائه نکرد. اما برخی از شرکت‌های داروسازی به نتیجه مشابهی رسیده‌اند.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت در کوتاه‌مدت جشن‌های تعطیلات سال نوی میلادی در بسیاری از جاها به «افزایش موارد بیماری، زیر فشار قرار گرفتن نظام‌های بهداشتی کشورها و مرگ شمار بیشتری از افراد خواهد انجامید» و از مردم خواست تا گردهمایی‌هایشان را به تاخیر بیندازند.

او گفت: «لغو کردن یک مراسم بهتر از از دست رفتن جان یک فرد است.»

امیدواری برای سال ۲۰۲۲

اما این گروه سازمان جهانی بهداشت برخی از اخبار امیدوارکننده هم برای جهانی نگران که با موج جدیدی از شیوع کرونا مواجه است، هم داشتند و گفتند ممکن است  ۲۰۲۲ سالی باشد که این پاندمی که تا به حال بیش از ۵.۶ میلیون نفر را کشته است، در آن پایان یابد.

آنها به تولید واکسن‌های نسل دوم  سوم برای کروناویروس و نیز تولید درمان‌های ضدمیکروبی جدید و سایر ابداعات اشاره کردند.

مایک رایان، کارشناس ارشد اضطرارهای سازمان جهانی بهداشت گفت: «ما امیدوارم که این بیماری به یک بیماری نسبتا ملایم بدل شود که به آسانی قابل‌پیشگیری و قابل‌درمان باشد.»

او گفت: «اگر بتوانیم سرایت ویروس را در حداقل نگهداریم، می‌توانیم پاندمی را به پایان برسانیم.»

تدروس، رئیس سازمان جهانی بهداشت نیز از چین که کروناویروس جدید یا «سارس-کوو-۲» برای نخستین بار در پایان سال ۲۰۱۹ در آن شناسایی شد، خواست که همکاری بیشتری در ارائه داده‌ها و اطلاعات مربوط به منشا ویروس انجام دهد تا به پیشرفت پاسخ به پاندمی کمک شود.

کد خبر 644608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha