سازمان جهانی بهداشت رز جمعه سویه‌ی جدید کرونای یافت‌شده در آفریقایی جنوبی را در رده سویه‌های «مایه‌ نگرانی» قرار دارد و حرف یونانی «اومیکرون» را برای نامیدن آن تعیین کرد.

]Omicron

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌بی‌سی سویه‌ی جدید کرونا که نام تباری آن ‌B.1.1.529 است، باعث نگرانی کارشناسان بهداشتی درباره احتمال واگیری بالای آن شده است، چرا که دارای مجموعه غیرمعمولی از جهش‌ها است و خصوصیات آن با سایر سویه‌های مایه نگرانی کرونا متفاوت است.

بیشتر بخوانید

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌اش در روز جمعه درباره سویه‌ی جدید اعلام کرد: «این سویه دارای شمار زیادی جهش است که برخی از آنها نگران‌کننده هستند. شواهد مقدماتی نشان می‌دهند که در مقایسه با سایر سویه‌هایی که در رده مایه نگرانی (VOC) قرار گرفته‌اند، با افزایش خطر عفونت دوباره در افراد همراهی دارد.»

به گفته سازمان جهانی بهداشت افزایش شید موارد کووید در استان «خائوتنگ» آفریقای جنوبی- که این سویه‌ی جدید دارای جهش‌های بسیار در ابتدا در آن شنسایی شد- به معنای آن است که این سویه توان بیشتری در گریز از ایمنی ایجادشده بوسیله سایر سویه‌ها دارد. به گفته این سزامان شمار موارد عفونت با سویه اومیکرون «ظاهرا در تقریبا همه ایالت‌های آفریقای جنوبی در حال افزایش است.»

بر اساس اسلایدی که در جلسه سازمان جهانی بهداشت درباره سویه‌ی اومیکرون نشان داده شد، برخی از جهش‌های یافت‌شده در آن می‌تواند باعث واگیرتر شدن آن شود، اما برخی دیگر از جهش‌ها تا به حال در سویه‌ای از کروناویروس گزارش نشده‌اند و بنابراین پژوهشگران در حال حاضر نمی‌دانند این جهش‌ها چه تاثیری بر رفتار این سویه خواهند گذاشت.

درباره سویه‌ی اومیکرون چه می‌دانیم

تولیو دو اولیرا، دانشمند آفریقای  جنوبی در یک جلسه خبری گفت که سویه‌ی اومیکرون حاوی حدود ۵۰ جهش است که بیش از ۳۰ تای آن مربوط به پروتئین شاخکی (spike) یعنی بخشی از ویروس که در ایتدا در تماس با سلول قرار می‌گیرد) هستند.

 نکته مهم‌تر این است که ۱۰ جهش از این ۳۰ جهش مربوط به «منطقه اتصال گیرنده» (بخشی از پروتئین شاخکی که مستقیما به گیرنده‌های سلولی متصل می‌شود) هستند؛ در سویه‌ی دلتای کرونا که به سرعت در سراسر جهان انتشار یافت و به سویه‌ی غالب کرونا بدل شد، فقط دو جهش مربوط به این قسمت وجود داشت.

وجود این میزان بالای جهش در این سویه به معنای آن است که احتمالا این سویه از یک بیمار واحد که نتوانسته است ویروس را از بدنش پاک کند (مثلا یک بیمار دچار نفصان دستگاه ایمنی) و ویروس فرصت زیادی برای تحول ژنتیکی داشته است. فرضیه مشابهی برای ایجاد سویه‌ی آلفای کرونا هم پیشنهاد شده بود.

تا به حال حدود ۱۰۰ مورد عفونت کرونا با این سویه‌ی جدید عمدتا در استان خائوتنگ آفریقای جنوبی پس از توالی‌یابی ژنتیکی شناسایی شده است. موارد عفونت با این سویه در اسرائیل، بوتسوانا، هنگ‌کنگ و  در روز جمعه در بلژیک نیز شناسایی شده است.

بسیاری از جهش‌های شناسایی شده در سویه‌ی اومیکرون با افزایش مقاومت به آنتی‌بادی‌ها هم همراهی دارند که ممکن است به کاهش اثربخشی واکسن‌ها بینجامند و بر میزان واگیری، تاثیر درمان‌ها و پاسخ آن به واکسیناسیون تاثیر بگذارند.

کد خبر 639642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha