پژوهشگران هنگ‌کنگی می‌گویند سویه‌ی اومیکرون کروناویروس می‌تواند ۷۰ بار سریع‌تر نسبت به سویه‌ی دلتا و سویه‌ی اولیه کرونا در مجاری تنفسی تکثیر کند، گرچه شدت عفونت آن در خود بافت ریه‌ها احتمالا بسیار پایین‌تر است.

COVID

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست این پژوهشگران که با سرپرستی دکتر مایکا چان چی-وائی، استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هنگ‌کنگ و پژوهشگر ارشد انستیتوی پژوهشی «مرکز ایمنی‌شناسی و عفونت» روز چهارشنبه اعلام کردند این سرعت بسیار بالای تکثیر سویه‌ی اومیکرون را در مجرای نای یا برونش ریه در ۲۴ ساعت پس از عفونت یافته‌اند.

اما این پژوهشگران در عین حال به این نتیجه رسیدند که کارآیی تکثیر ویروس در بافت خود ریه نسبت به سویه‌ اصلی کروناویروس بیش از ۱۰ برابر کمتر است که نشان دهنده «شدت پایین‌تر بیماری»  است.

این بررسی که ظاهرا نشان می‌دهد که اومیکرون می‌تواند با سرعت بیشتری از یک شخص به شخص دیگر منتقل شود، اما به اندازه سویه‌های قبلی بافت ریه آسیب نمی‌زند، در حال حاضر هنوز مراحل داوری همتا را می‌گذراند و در ژورنالی علمی منتشر نشده است.

در حالیکه دانشمندان در تلاش هستند که سویه‌ی اومیکرون تا چه حدی واگیر، آسیب‌رسان و مقاوم در برابر واکسن‌ّ‌ها و درمان‌ها است- این سویه در طول سه هفته پس از کشف نخستین مورد آن در آفریقای جنوبی به ۷۷ کشور رسیده است- این پژوهش جدید در هنگ‌کنگ ممکن است با توصیف‌های اولیه برخی از پزشکان مطابقت داشته باشد که موارد عفونت با این سویه عمدتا خفیف بوده است و نیازی به بستری شدن نداشته است.

بسیاری از پژوهشگران اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این سویه‌ دارای بیشترین جهش تا به حال جایگزین سویه‌های دیگر خواهد شد یا نه و آیا ظهور این سویه‌ می‌تواند راهی به سوی پایان عالمگیری یا پاندمی کرونا و تبدیل شدن آن به یک بیماری تک‌گیر باشد که مردم در جهان بتوانند با آن زندگی کنند.

مشاهدات اولیه نشان داده‌اند که اغلب بیماران مبتلا به سویه‌ی اومیکرون برای بیماری‌شان نیاز به دریافت اکسیژن اضافی یا بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه پیدا نکردهاند، اما بسیاری از کارشناسان و سازمان‌های بهداشتی از جمله سازمان جهانی بهداشت درباره نتیجه‌گیری زودرس در این باره هشدار می‌دهند.

به خصوص که بسیاری از موارد عفونت دوباره یا عفونت پس از واکسیناسیون با سویه‌ی اومیکرون در افراد جوان بدون عامل خطرساز زمینه‌ای مهم رخ داده‌اند.

در همین زمینه:

حتی اگر به طور قطعی ثابت شود که سویه‌ی کرونا بیماری با شدت کمتری ایجاد می‌کند، انتشار بسیار سریع آن با افزایش کلی شمار بیماران می‌تواند مراکز درمانی سراسر دنیا را تحت فشار قرار دهد. این پژوهشگران نیز درباره آسانگیری درباره این سویه جدید هشدار می‌دهند.

دکتر چان گفت: «این سویه بسیار واگیر با سرایت به شمار بسیار بیشتری از افراد باعث شمار بیشتری از موارد شدید بیماری و مرگ شود، هر چند که میزان بیماری‌زایی خود ویروس پایین‌تر باشد.»

او افزود «با توجه به اینکه سویه‌ی اومیکرون می‌تواند تا حدی از ایمنی ناشی از عفونت‌های قبلی و واکسن‌ها بگریزد. تهدید کلی ناشی از سویه‌ی اومیکرون احتمالا بسیار قابل‌توجه است.»

کد خبر 643616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha