سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سویه‌ی اومیکرون کرونا که اکنون از بیش از ۶۰ کشور گزارش شده است، خطر جهانی «بسیار بالایی» دارد و برخی از شواهد نشان می‌دهد که ممکن است از حفاظت واکسن‌ها بگریزد.

COVID

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سازمان جهانی بهداشت در گزارش فنی که روز یکشنبه منتشر کرد می‌گوید هنوز بسیاری از چیزها را به طور قطعی درباره اومیکرون که در ابتدا در ماه پیش در آفریقای جنوبی و هنگ‌کنگ کشف شد، نمی‌دانیم، اما جهش‌های بسیار آن ممکن است به سرایت بالاتر و موارد بیشتر بیماری کووید-۱۹ در جهان بینجامد.

این سازمان با تاکید دوباره بر نخستین ارزیابی‌اش در ۲۹ نوامبر (۸ آذر) اعلام کرد:‌ «خطر کلی مربوط به سویه‌ی جدید نگران‌کننده اومیکرون به چند دلیل بسیار بالا است.»

این سازمان می‌افزاید که شواهد اولیه نشان می‌دهد که افراد واکسینه‌شده و قبلا دچار عفونت‌شده آنتی‌بادی‌های کافی برای مقابله با عفونت با سویه‌ی اومیکرون نمی‌سازند و بنابراین انتظار می‌رود میزان‌های بالای سرایت و «پیامدهای شدید» ناشی از این سویه رخ دهد.

البته سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که هنوز مشخص نیست که این سویه‌ی جدید «به طور ذاتی» از سویه‌ی فعلا غالب دلتا واگیرتر هست تا جایگزین آن شود یا نه.

سازمان جهانی بهداشت به برخی شواهد مقدماتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد شمار افرادی که در آفریقای جنوبی دچار عفونت دوباره با این ویروس شده‌اند، افزایش یافته است.

این سازمان همچنین گفت با اینکه یافته‌های اولیه از آفریقای جنوبی نشان می‌دهند که بیماری ناشی از اومیکرون نسبت به دلتا شدت کمتری داشته باشد و همه موارد گزارش‌شده در منطقه اروپا خفیف یا بی‌علامت بوده‌اند، اما هنوز روشن نیست که آیا سویه‌ی اومیکرون «به طور ذاتی» خطر کمتری دارد یا نه.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید داده‌های بیشتری برای شناخت خصوصیات سویه‌ی اومیکرون از لحاظ شدت بیماری که ایجاد می‌کند، ضروری است. اما حتی اگر شدت بیماری ناشی از این سویه به طور بالقوه کمتر از بیماری ناشی از سویه‌ی دلتا باشد، انتظار می‌رود بستری‌شدن‌ها ناشی از آن در نتیجه افزایش سرایت‌ ویروس افزایش یابد و بار بیشتری بر نظام‌های بهداشتی تحمیل شود و مرگ‌های بیشتری رخ دهد.

این سازمان می‌گوید با توجه به زمان تاخیری میان عفونت‌ها و پیامدهای ناشی از آنها انتظار می‌رود اطلاعات بیشتری در هفته‌های آینده در این باره به دست آید.

کد خبر 643066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha