سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سویه‌ی جدید اومیکرون کروناویروس در دست‌ کم ۳۸ کشور شناسایی شده است، اما هنوز مرگی ناشی از آن گزارش نشده است.

Omicron

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین آمریکا و استرالیا از جمله آخرین کشورهای هستند که موارد سرایت محلی با سویه‌ی اومیکرون را گزارش کرده‌اند و انتشار اومیکرون باعث عبور شمار کل عفونت‌های کرونا در آفریقای جنوبی از ۳ میلیون مورد شد.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که هنوز هفته‌ها طول می‌کشد تا قطعا معلوم شود میزان واگیری این سویه جدید چقدر است، آیا بیماری شدیدتری ایجاد می‌کند و درمان‌ها و واکسن‌ها موجود تا چه حد بر آن موثر هستند.

مایکل رایان، رئیس بخش اضطرارهای سازمان جهانی بهداشت گفت: «وقتی ما به پاسخ‌های پرسش‌های مورد نظر همه افراد دست خواهیم یافت.»

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد هنوز هیچ گزارشی از مرگ‌های مربوط به اومیکرون دریافت نکرده است، اما ممکن است در ماه‌های آینده بیش از نیمی از موارد کووید در اروپا مربوط با این سویه باشد.

کریستالینا جرجیووا، رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز رو جمعه گفت سویه‌ی جدید همچنین ممکن است روند بازیابی اقتصاد جهانی را آهسته کند.

جرجیووا گفت: «حتی پیش از ظهور سویه‌ی جدید، ما درباره کاهش شتاب روند بازیابی اقتصاد جهانی دارد، نگران بودیم. ظهور سویه‌ی جدید کرونا که ممکن است انتشار سریع داشته باشد، می‌تواند به اعتماد در بازارها آسیب بزند.»

یک بررسی مقدماتی بوسیله پژوهشگران آفریقای جنوبی که این سویه برای نخستین بار در ۲۴ نوامبر (۳ آذر) در آن شناسایی شد، نشان می‌دهد که این سویه در مقایسه با سویه‌های دلتا یا بتا با احتمال سه برابر بیشتر ممکن است باعث عفونت دوباره در افراد قبلا دچارشده به کرونا شود.

فرانچسکو روکا، رئیس صلیب سرخ جهانی نیز گفت ظهور سویه‌ی اومیکرون «شاهد نهایی» درباره خطر توزیع نابرابر میزان واکسیناسیون جهانی است.

او گفت: «جامعه علمی بارها درباره خطر ظهور سویه‌های جدید در مکان‌های با میزان بسیار پایین واکسیناسیون هشدار داده است. باورنکردنی است که ما هنوز درک نمی‌کنیم چقدر به یکدیگر وابسته هستیم. برای همین است که من سویه‌ی اومیکرون را شاهد نهایی می‌نامم.»

اوغور شاهین، مدیر عامل  شرکت بیونتک که با همراهی شرکت فایزر واکسن کرونا می‌سازد، نیز گفت این شرکت می‌تواند در مدت نسبتا کوتاهی واکسنش را برای این سویه جدید تطبیق دهد. البته او افزود که با وجود جهش‌های بسیار سویه‌ی جدید واکسن‌های فعلی هنوز باید بتوانند در برابر بیماری شدید حفاظت ایجاد کنند.»

شاهین گفت: «به اعتقاد من در اساس در یک نقطه زمانی معین ما به واکسنی جدید بر ضد این سویه‌ی جدید نیاز خواهیم داشت. پرسش این است که در دست داشتن این واکسن جدید چقدر اضطراری است.»

در آمریکا نیز  روز جمعه نخستین موارد عفونت با سویه‌ی اومیکرون در شش ایالت دیگر نیوجرسی، مریلند، میسوری، نبراسکا، پنسلوانیا و یوتا گزارش شد. قبلا عفونت با این سویه در ایالت‌های کالیفرنیا، کلرادو، هاوایی، مینه‌سوتا و نیویورک گزارش شده بود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا به دنبال یافتن موارد احتمالی عفونت با سویه‌ی اومیکرون در ایالت‌های دیگر است.

دو مورد از عفونت‌ها در ساکنان آمریکا بدون سابقه مسافرت بین‌المللی رخ داده است که نشان می‌دهد سویه‌ی اومیکرون از قبل درون این کشور در حال چرخش است.

استرالیا نیز با وجود اینکه از ممنوع کردن ورود همه افراد غیر شهروند به این کشور ممنوع و اعمال محدودیت‌های پروازی از آفریقای جنوبی روز جمعه گزارش کرد که سه دانشجو در سیدنی آزمایش مثبت با این سویه پیدا کرده‌اند.

کد خبر 641158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha