سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه اعلام کرد سویه‌ی اومیکرون کروناویروس احتمالا به طور بین‌المللی منتشر خواهد شد و خطر «بسیار بالای» اوج‌گیری عفونت در سراسر جهان وجود دارد که می‌تواند «پیامدهای شدیدی» در برخی نقاط داشته باشد.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سازمان جهانی بهداشت با توجه پیش‌بینی برای افزایش شمار عفونت‌های کرونا از ۱۹۴ کشور عضوش خواست واکسیناسیون گروه‌های در اولویت بالا را شتاب بخشند و طرح‌های مهار بیماری را به کار ببندند تا تا خدمات ضروری بهداشتی برقرار بماند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: «اومیکرون شمار بی‌سابقه‌ای از جهش‌ها در پروتئین شاخکی را دارد که برخی از آنها به خاطر اثر بالقوه‌شان بر مسیر پاندمی نگران‌کننده هستند.»

این سازمان افزود: «خطر کلی جهانی مربوط به سویه‌ی جدید بسیار بالا ارزیابی می‌شود.»

به گفته سازمان جهانی بهداشت تا به حال، هیچ مرگی مربوط به سویه‌ی اومیکرون گزارش نشده است، گرچه پژوهش‌های بیشتری لازم است تا توان بالقوه اومیکرون در گریز از حفاظت در برابر ایمنی ناشی از واکسن‌ها و عفونت‌های قبلی معلوم شود.

این سویه در ابتدا در ۲۴ نوامبر (۳ آذر) در آفریقای جنوبی شناسایی شد که شمار عفونت‌های کرونا در به سرعت در حال افزایش بوده است.

سویه‌ی اومیکرون با وجودی که شمار بیشتری از کشورها محدودیت‌های مسافرتی اعمال کرده‌اند، همچنین در سراسر جهان در حال انتشار بوده است و موارد جدید عفونت با آن در هلند، دانمارک و استرالیا شناسایی شده است. ژاپن نیز روز دوشنبه اعلام کرد که مرزهایش را بر روی خارجیان می‌بندد، قبلا اسرائیل و مغرب نیز دست به اقدام مشابهی زده بودند.

سازمان جهانی بهداشت گفت:‌ «وجود جهش‌های متعدد در محل اتصال گیرنده در پروتئین شاخکی بیانگر آن است که اومیکرون ممکن است با احتمال زیادی از حفاظت ناشی از آنتی‌بادی‌ بگریزد. اما پیش‌بینی در مورد گریز این سویه در برابر پاسخ ایمنی سلولی مشکل‌تر است.»

به گفته این سازمان در مجموع هنوز به طور قطعی درباره میزان گریز از ایمنی سویه‌ی اومیکرون نمی‌توان سخن گفت و باید منتظر داده‌های بیشتر در هفته‌های بعد ماند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین گفت انتظار می‌رود  موارد کووید-۱۹ در افراد واکسینه‌شده هر چند به میزان کم و قابل‌پیش‌بینی رخ دهد.

کد خبر 640173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha