شرکت اسپیس‌ایکس با یک موشک فالکون ۹ که به طور بی‌سابقه‌ای برای یازدهمین بار به فضا پرتاب می‌شد، یک مجموعه جدید شامل ۵۲ ماهواره اینترنتی ارتقایافته استارلینک را به مدار زمین فرستاد.

space x

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com این موشک فالکون ۹ روز شنبه در ساعت ۱۲:۴۱ به وقت گرینویچ از «پایگاه پرتاب فضایی 4E» در «ایستگاه نیروی فضایی وندنبرگ» در کالیفرنیای آمریکا به فضا پرتاب شد.

تقریبا ۹ دقیقه پس از پرتاب، مرحله اول موشک به زمین بازگشت و در عرشه یک سکوی شناور شرکت اسپیس‌ایکس فرود آمد. این نود و هشتمین بازگشت موفق موشک‌های فالکون- ۹ به زمین پس از پرتاب است. این موشک فالکون ۹ با یازده بار پرتاب رکورددار استفاده دوباره در میان این موشک‌ها است.

این پرتاب بیست‌ونهمین ماموریت فالکون ۹ در سال ۲۰۲۱ تا به حال برای اسپیس‌ایکس است و رکورد این شرکت را در پرتاب بیشترین موشک در یک سال بیشتر تثبیت می‌کند ( رکورد قبلی مربوط به سال ۲۰۲۰ با ۲۶ بار پرتاب موشک‌های فالکون ۹ است).

اگر همه چیز مطابق برنامه‌ها پیش برود اسپیس ایکس در سال میلادی جاری با دو پرتاب دیگر موشک‌های فالکون ۹ این رقم را به ۳۱ پرتاب خواهد رساند. یکی از این پرتاب‌ها برای در مدار قرار دادن ماهواره ترک‌ست 5B است که قرار است در کمتر از ۱۹ ساعت دیگر از پرتاب فعلی از پایگاه نیروی فضایی آمریکا در کیپ کاناورال در ایالت فلوریدای آمریکاست . پرتاب دوم که در روز سه‌شنبه ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) از مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام می‌شود، برای فرستادن یک سفینه باربری «دراگون» به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

اسپیس‌ایکس ۵۲ ماهواره اینترنتی ارتقایافته دیگر را به مدار زمین فرستاد
۵۲ ماهواره استارلینک که در مرحله بالایی یا دوم موشک فالکون ۹ جای گرفته‌اند

۵۲ ماهواره اینترنتی استارلینک در پرتاب روز شنبه با موفقیت در مدار زمین قرار گرفتند، چهارمین مجموعه به تازگی ارتقایافته این ماهواره‌های مسطح (flat-paneled) هستند که امکان ارتباط با یکدیگر با پیوندهای لیزری را پیدا کرده‌اند. این ویژگی کارآمدی این ماهواره‌ها را بالا می‌برد و اتکای این مجموعه ماهواره‌ها به ایستگاه زمینی را کاهش می‌دهد.

با این پرتاب جدید شمار ماهواره‌های استارلینک در مدار زمین که از ماه مه ۲۰۱۹ شروع شد، به ۱۹۴۴ ماهواره می‌رسد.

هدف اسپیس‌ایکس از در مدار قرار دادن این مجموعه بزرگ ماهواره این است که امکان اتصال به اینترنت را برای مردم در سراسر جهان، به خصوص در مناطق روستایی و دورافتاده فراهم کند. مقامات این شرکت گفته‌اند این برنامه در حال حاضر به ۱۰۰۰۰ مشترک در ۲۰ کشور خدمات ارائه می‌کند.

در همین زمینه:

کد خبر 644135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha