شرکت اسپیس‌ایکس روز شنبه ۵۳ ماهواره اینتزنتی دیگر استارلینک را با یک موشک فالکون ۹ به مدار زمین فرستاد.

Falcon9

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس در ساعت ۷:۱۹ صبح به وقت شرق آمریکا از سکوی پرتاب ۴۰ در پایگاه «کیپ کاناورال» نیروی فضایی آمریکا در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

دو و نیم دقیقه پس از پرتاب مرحله اول این موشک که برای نهمین بار مورد استفاده قرار می‌گرفت، جدا شد و بر روی سکوی دریایی فرود آمد و مرحله دوم موشک راهش را به سوی مدار زمین ادامه داد.

پانزده دقیقه پس از پرتاب نخستین مجموعه ماهواره‌ها آزاد شدند و به آهستگی از مرحله دوم موشک فاصله گرفتند. اسپیس‌ایکس تا به حال ۱۸۴۴ ماهواره اینترنتی استارلینک را از سال ۲۰۱۸ تاکنون به مدار زمین فرستاده است.

اسپیس‌ایکس هنوز قصد دارد که هزاران ماهواره استارلینک دیگر را به چندین مدار در اطراف کره زمین بفرستد تا بتواند اتصال اینترنتی پهن‌باند فضاپایه را برای مشتریان در هر جایی از جهان فراهم آورد. این مجموعه‌های ماهواره‌ای با استفاده از لیزر با هم ارتباط دارند و داده‌های کاربران را از ماهواره‌ای به ماهواره دیگر منتقل می‌شود تا همیشه ارتباط آنها با اینترنت برقرار بماند. 

رقیب اصلی اسپیس‌ایکس در برنامه اینترنت ماهواره‌ای، شرکت «وان‌وب» مستقر در لندن است که تا به حال ۳۵۸ ماهواره از مجموع ۶۴۸ ماهواره برنامه‌ریزی‌شده‌اش را به مدار زمین فرستاده است. در عین حال شرکت‌های دیگری مانند آمازون نیز در حال برنامه‌ریزی برای فرستادان هزاران ماهواره اینترنتی دیگر به فضا هستند.

منتقدان این برنامه‌ها می‌گوید شمار زیاد ماهواره‌ها در مدار پایینی کره زمین احتمال برخوردهای فضایی مصیبت‌بار را افزایش می‌دهد و  رصدهای ستاره‌ای نوری و رادیویی از زمین را هم دچار اختلال می‌کند.

در مقابل طرفداران این طرح‌ها می‌گویند فراهم آمدن سرویس‌های اینترنتی پهن‌باند در هر جایی از جهان به شکوفایی تجارت و آموزش منجر خواهد شد و پروتکل‌های ایمنی اعمال‌شده احتمال برخوردهای خطرناک را به حداقل خواهد رساند.

پرتاب روز شنبه سی‌ویکمین پرتاب موشک بوسیله شرکت اسپیس‌ایکس برای قرار دادن ماهواره‌های استارلینک در مدار زمین، بیست‌وپنجمین پرتاب موشک فالکون در سال جاری و صدوسی‌ویکمین پرتاب این موشک‌ها به طور کلی بود. فرود موفق مرحله اول موشک فالکون ۹ نیز هفتادویکمین بازیابی موفق این موشک‌ها در دریا و نودوچهارمین بازیابی کلی موفق آنها شمرده می‌شود.

کد خبر 637387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha