تولید زباله وکربن صفر، مصرف کمتر انرژی، استفاده از مواد بازیافتی و انرژی‌های پاک هدفی است که قرار است یک رستوران زنجیره‌ای با بیش از ۱۴۰۰ شعبه در بریتانیا آن را محقق کند، آن‌هم تنها در طول ۲۰ سال.

مك دونالدز بريتانيا MCDONALD’S

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، مک‌دونالدز اولین شعبه خود را با هدف تولید کربن صفر افتتاح کرد؛ استفاده از مواد بازیافتی، منابع انرژی تجدیدپذیر، و باغ تنوع زیستی از ویژگی‌های این رستوران جدید است.

این اولین شعبه بدون آلایندگی خالص این رستوران زنجیره‌ای است اما به گفته روسای این شرکت، این اقدام یک طرح اولیه برای شعبات آینده است. شعبه جدید، واقع در بریتانیا، استانداردهای آلایندگی خالص صفر را در ساخت و ساز و عملیات روزمره رعایت می‌کند.

استفاده از مواد بازیافتی به عنوان مصالح ساخت، مانند سنگ‌نماهای حاشیه مسیرها که از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی ساخته شده، مسیر حرکتی که از پلاستیک‌های بازیافتی شکل گرفته و روکش‌های ساختمانی که از تجهیزات فناوری و مواد سفید تهیه شده‌ در این رستوران جلب توجه می‌کند.

رستوران فست فود بدون زباله و کربن | خلاقیت یک شرکت بزرگ زنجیره‌ای در کمک به محیط زیست

همچنین انرژی‌ پاک و تجدیدپذیر این ساختمان از دو توربین بادی و ۹۲ متر مربع پنل خورشیدی تامین می‌شود تا از شبکه برق شهری بی‌نیاز باشد. دیوارها نیز با استفاده از پشم گوسفند بریتانیایی عایق‌بندی شده تا هدر رفت انرژی به کمترین حد ممکن برسد.

تزئینات و تابلوهای دیواری در این شعبه از دانه‌های قهوه ساخته شده و ظروف غذا و نوشیدنی همگی قابل بازیافت است و از نشاسته سیب زمینی در پوشش‌های دیواری استفاده می‌شود. این رستوران همچنین دارای یک باغ تنوع زیستی و مسیر طبیعت است که آب باران را از پارکینگ جمع آوری می‌کند و تا توسط حیوانات استفاده شود.

حذف کامل کربن در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ یک هدف بین‌المللی است با این حال، به نظر می‌رسد این شرکت تا سال ۲۰۴۰، یعنی ۱۰ سال زودتر به این هدف خواهد رسید؛ مک‌دونالدز در بریتانیا و ایرلند در حال حاضر حدود ۱۴۰۰ رستوران را اداره می کند.

چالش کربن‌زدایی در صنعت ساخت‌وساز یک چالش پیچیده است و ساختمان‌های کربن صفر خالص اولین گام حیاتی در بهبود وضعیت شهرها و در نهایت کره زمین است؛ با این حال استفاده از گوشت و لبنیات چهارپایان در این رستوران ادامه دارد.

تصاویر | ۵ راه‌کار خلاق در بازیافت زباله | تفکیک زباله‌ به روش تعاملی مردم شهر را سرگرم می‌کند

کد خبر 644013
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha