در حالیکه مسیحیان و کشورهای اروپایی مشغول آماده شدن برای مراسم‌های سال نو هستند، شهر رم با بحران کادوهای کریسمس روبرو شده و از شهروندان خود خواسته از بسته بندی کردن هدایا صرف نظر کنند؛ کارگران جمع‌آوری زباله هم در صورت غیبت نکردن، روزی یک میلیون تومان پاداش خواهند گرفت.

زباله‌هاي كريسمس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، مسئولان شهر رم، در بحبوحه بحران زباله، مردم را به کادو نکردن هدایای کریسمس دعوت کردند اما شهروندان به شدت واکنش نشان دادند. در حالی که مقامات شهری پایتخت ایتالیا با مشکل همیشگی جمع آوری زباله دست و پنجه نرم می‌کنند، از ساکنان شهر رم خواستند که استفاده از کاغذ بسته‌بندی کریسمس را کاهش دهند.

شهردار جدید این شهر تحت فشار است تا به وعده خود مبنی بر پاکسازی خیابان‌های رم تا کریسمس، و شاید هم زودتر، عمل کند. سابرینا آلفونسی، مشاور محیط زیستی شهردار، به یک روزنامه ایتالیایی گفت که موضوع بسته بندی‌های کاغذی و کادوپیچی هدایای کریسمس «شوخی نیست».

شهرداری رم مدعی است که تمام اقدامات ممکن را برای بهبود جمع آوری و خارج کردن زباله هایی که در رم تولید می‌شود انجام داده با این حال تا کنون نشانه‌های کمی از این اقدامات دیده شده و سطل‌های سرریز از زباله هنوز هم منظره‌ای معمولی در این شهر است. 

«کریسمس دوره سخت و پیچیده‌ای است، به خصوص برای کادوها و بسته بندی‌ها! تولید زباله در حال رشد است، در حالی که باید کاهش یابد.» روبرتو گوالتیری، شهردار رم، پس از پیروزی در انتخابات، دو ماه قبل، قول «پاکسازی فوق العاده» شهر را داد و هدف را کریسمس تعیین کرد. او گفته بود: «ما انبوه زباله‌ها را جمع می‌کنیم. ما خیابان ها را جارو و تمیز خواهیم کرد. ما چمن‌ها را می‌چینیم و زهکشی‌ها را تمیز می‌کنیم.»

ماه گذشته گوالتیری اعلام کرد که ۴۰ میلیون یورو برای این پروژه در نظر گرفته و به منظور کاهش غیبت کارگران شرکت جمع‌آوری زباله شهری در طول تعطیلات کریسمس و سال نو، حدود ۳ میلیون یورو از این بودجه را برای پرداخت پاداش ۳۶۰ یورویی، حدود یک میلیون تومان، به جمع‌آوران زباله اختصاص داده است.

شهروندان اما از این سیاست‌ها و اقدامات راضی نیستند و می‌گویند هیچ ابتکاری از طرف شورای شهر برای کاهش بسته‌های کریسمس ارائه نشده است. این مشکلی است که نه تنها برای رم بلکه برای کل اروپا وجود دارد و سال‌هاست که مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی به بازیافت زباله‌های کریسمسی خود تشویق می‌شوند.

کد خبر 642909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha