شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
۰ نفر

هفته‌نامه‌ی دوچرخه > بردیا بادپر: می‌گویند آموزش غیرحضوری در ایران و جهان، باعث افت یادگیری شده و این تلنگری جدی است!

عکس: مهدی بیات

«سید نصرت‌الله فاضلی»، معاون سابق وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به تعطیلی مدارس در پی شیوع کرونا، گفته بود: «آزمون‌های سالانه نشان می‌دهند توقف آموزش حضوری، افت یادگیری را در ایران و جهان چندین برابر افزایش داده است.

از سوی دیگر با شروع آموزش حضوری، پیش‌آموخته‌ی پایه و سال قبل دانش‌آموزان برای آموزش جدید بسیار ضعیف است. هم‌چنین مرور پیش‌آموخته‌های قبلی در چند پایه، فراموش شده و آموزش‌های جدید نیز بدون ارتباط با دانش قبلی، گاهی غیرممکن و سطحی است و معنادار نیست.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی معتقد است این امر، بی‌انگیزگی در تحصیل، اضطراب، پریشانی ذهنی و اعتراض را در پی دارد.

  • راه‌کارهایی برای کاهش افت تحصیلی

کارشناسان راه‌کارهایی برای کاهش افت یادگیری ارائه می‌دهند؛ مثل ارزش‌یابی تشخیصی درس‌ها. میزان دانش پایه و مرتبط با درس جدید، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و کمک می‌کند افت آموزشی در کلاس جبران شود یا با ساعت‌های مکمل ساعت‌های آموزشی، این افت جبران شود. بسته‌های یادگیری خودآموز، مانند کتاب کار و کتاب تمرین نیز می‌تواند راه‌گشا باشد.

مشارکت دانش‌آموزان قوی یا حامیان آموزشی مدرسه، مانند معاون، مدیر و اولیا هم، راه‌کار دیگری برای رفع ضعف‌هاست. آن‌ها معتقدند ارزش‌یابی نباید از درس‌ها باشد، بلکه باید از آموخته‌های دانش‌آموز باشد. زیرا بخشی از مفاهیم کتاب درسی، تدریس یا تفهیم نشده و دانش‌آموز در موقعیت یادگیری قرار نگرفته است. بنابراین ارزش‌یابی از آن، صرفاً برابر با بودجه‌بندی کتاب برای کل زمان، آموزش در طول یک سال را بی‌معنا می‌کند.

مدارا با دانش‌آموز مبتلا، به توقف آموزش حضوری برای بازپروری و بازآموزی نیز از اصول یادگیری است. در این شرایط امیدوارکردن دانش‌آموز نسبت به دانسته‌هایش و راهبری او برای رسیدن به موقعیت مطلوب، رسالت ارزش‌یابی در این برهه خواهد بود.

«محمد صالحی»، معاون آموزشی یک مدرسه‌ی پایه‌ی متوسطه به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «در سیستم آنلاین همه‌ی تلاشمان را برای بهتر برگزارکردن کلاس‌ها و حضور دانش‌آموزان داشتیم، اما حتی با وجود برگزاری امتحان‌ها به‌صورت غیرحضوری، نمرات دانش‌آموزان نشان‌دهنده‌ی افت کیفیت تحصیلی‌ آن‌هاست. حالا هم تعداد کمی از دانش‌آموزان به شکل حضوری در کلاس‌ها حاضر می‌شوند؛ حتی دانش‌آموزان سال نهم که امتحانات حضوری دارند.»

  • امتحان‌ها، حضوری و غیرحضوری است

افت یادگیری باشد یا نباشد، فصل امتحان‌ها در راه است و نحوه‌ی ارزش‌یابی تحصیلی دانش‌آموزان اعلام شده است. بر اساس بخش‌نامه‌ی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، آیین‌نامه‌های ارزش‌یابی پیشرفت تحصیلی نوبت اول در نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، در مناطقی که آموزش به شیوه‌ی حضوری در مدارس جریان دارد، به‌صورت حضوری و مطابق آیین‌نامه‌های آموزشی و ارزش‌یابی دوره‌های تحصیلی، با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام می‌گیرد.

بر همین اساس، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس روزانه به دلیل وضعیت قرمز کرونا فراهم نباشد، با تأیید آموزش و پرورش، ارزش‌یابی براساس شیوه‌نامه‌ی پیشرفت تحصیلی و تربیتی دوره‌های تحصیلی در زمان شیوع بیماری کرونا خواهد بود.


عکس: مهدی بیات/ آرشیو عکس روزنامه‌ی همشهری

کد خبر 642060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha