یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

عصر روز یکشنبه 30 مهر نشست مشترک دولت و مجلس به میزبانی دولت در نهاد ریاست‌جمهوری با حضور دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور و حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی، همچنین وزرای دولت و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد.

سال 91 می‌توانیم بنزین صادر کنیم

دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان در جلسه‌ی مشترک دولت و مجلس از رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر جهاد کشاورزی تشکر و اظهار امیدواری کرد که رابطه‌ی دولت و مجلس نسبت به گذشته هرچه بهتر و بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رییس‌جمهور استیضاح را حق نمایندگان مجلس دانست و گفت: دولت نیز موظف است خواسته‌های نمایندگان را مدنظر قرار دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روابط دولت و مجلس گفت: مصوبات مجلس از جمله در حوزه کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، زمین، بحث انرژی هسته‌یی که از نقاط مثبت و تاریخی فعالیت مجلس است، از جمله روابط مثبت دو قوه است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که در وقت باقی‌مانده‌ی دولت و مجلس، چند کار مفید و ماندگار باید انجام دهیم، اظهار کرد: حل مشکل مسکن که می‌تواند در قالب تبصره‌ای مانند تبصره 13 انجام شود و نیز اصلاح نظام پولی و مالی کشور از جمله کارهای بزرگی است که می‌توان انجام داد.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به برنامه‌ی دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: ما معتقدیم باید با همکاری دولت و مجلس هرچه زودتر این بحث محقق شود.

وی گفت: دولت معتقد است می‌تواند تا سال 91 مصرف بنزین را هدفمند کند و حتی ما اعلام کرده‌ایم می‌توانیم با همین میزان رشد و با در نظر گرفتن افزایش خودروها در سال 91 شاهد صادرات بنزین از سوی ایران باشیم.

احمدی‌نژاد افزود: در حال حاضر طی انتخاب وزرا از سوی دولت، دو نفر از نمایندگان در کابینه حضور دارند و ما نسبتا از عملکرد آنها راضی هستیم.

وی گفت: من صبح یک شوخی با نمایندگان مجلس کردم که گویی برخی از نمایندگان آن شوخی را جدی گرفته‌اند. بله من معتقدم نمایندگان مجلس هفتم نمایندگان مردمی هستند که در دسترس مردم‌اند و به مشکلات آنان آگاه، من امیدوارم همه‌ی مسوولان این خط مشی را در پیش بگیرند.

رییس‌جمهور هم‌چنین گفت: ان شاءالله در آینده‌ی نزدیک، نمایندگان مجلس، آقای مصری(وزیر پیشنهادی رفاه پس از استعفای کاظمی) را نیز در خدمت دولت قرار ‌دهند.

وی هم‌چنین با بیان این‌که از حضور زنان در صحنه‌ی اجتماع استقبال می‌کند و معتقد است آن‌ها باید حضوری فعال در صحنه‌های اجتماع داشته باشند، اظهار داشت: ولی فقط یک نگرانی دارم و آن این است که این حضور باعث شود از ماموریت اصلی خود یعنی تربیت نسل‌های آینده دور شوند.

وی گفت: در حال حاضر آقایان و خانم‌ها موظفند روزانه 8 ساعت کار کنند، ولی من در این‌جا اعلام می‌کنم که دولت این آمادگی را دارد که طبق لایحه‌ای این زمینه را فراهم کند که ساعت کار زنان متاهل نسبت به تعداد فرزندانی که دارند کاسته شود تا آنها بهتر بتوانند به مسوولیت اصلی‌شان عمل کنند.

رییس‌جمهور گفت: من نمی‌گویم خانم‌ها کار نکنند، بلکه معتقدم آنها باید در صحنه حضوری فعال داشته باشند.

احمدی‌نژاد افزود: ظرفیت اشتغال در کشور ما خیلی زیاد است، من معتقدم خانم‌های متاهل می‌توانند نیمه‌وقت کار کنند، ولی حقوق کامل بگیرند.

وی هم‌چنین گفت: یکی از دوستان در این جلسه فرمودند ما در شرایط حساسی به سر می‌بریم، ولی من می‌خواهم عرض کنم که بشریت امروز در یک نقطه‌ی عطف تاریخی قرار گرفته است.

رییس‌جمهور ادامه داد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که به عنوان یک مولفه‌ی تاثیرگذار در سطح بین‌المللی حضور داشته باشد.

وی گفت: مساله‌ی هسته‌یی، گوشه‌ای از مسائل است و ما تا کنون خوشبختانه توانسته‌ایم با وحدت، تدبیر و همدلی، راه خود را در این زمینه ادامه دهیم و ان شاءالله شاهد پیشرفت‌های روزافزونی خواهیم بود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران بر مقوله‌ی عدالت برپا شده و سیاست خارجی ما نیز بر اساس عدالت‌محوری است.


مجلس پشتیبان

رییس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی گفت: مجلس در مشت دولت نیست بلکه پشتیبان آن است.

به گزارش ایسنا دکتر حدادعادل اظهار کرد: مجلس افتخارش این است که استقلالش را حفظ کرده و راه پشتیبانی از دولت را در پیش گرفته است.

وی گفت: اگر مجلسی بدون استقلال، تابع دولت باشد، برای دولت افتخار نیست.

حداد عادل با بیان این که مجلس قوه‌ی مستقلی است و گاهی هم منتقد دولت می‌شود، گفت: نقد دولت به معنای اعمال قدرت در مقابل آن نیست بلکه در یک نظام اداری که مجلس برخاسته از رای مردم است، در مقابل یکدیگر قرار گرفتن و گردن‌کشی معنا ندارد.

وی با بیان این‌که برخی انتقادهای مجلس از دولت را برنمی‌تابند، گفت: کسانی که این صحبت‌ها را می‌کنند دلسوز دولت و مجلس نیستند و باید عاقلانه و منصفانه به این امر نگاه کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مجلس هفتم اراده‌ای برای تضعیف دولت وجود ندارد و ما با شعارهای اساسی دولت موافقیم.

حدادعادل اظهار داشت: ما عزم دولت را برای مبارزه با فساد می‌ستاییم و توجه دولت به شعار عدالت را آرمان خودمان می‌دانیم.

وی هم‌چنین با برشمردن برخی دیگر از ویژگی‌های مشترک دولت و مجلس و تصویب برخی طرح‌ها و لوایح دولت که برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و مردم برخی استان‌ها صورت گرفته است، این موارد را نمونه‌هایی از همکاری دولت و مجلس دانست.

رییس مجلس با خطاب قرار دادن نمایندگان مجلس گفت: سال سوم از مجلس، سالی است که نمایندگان دیگر دغدغه‌ی آشنا نبودن به حوزه‌ها را ندارند و هنوز به فکر انتخابات بعدی نیستند. پس در این سال باید سال تصویب طرح‌ها و کارهای زیاد باشد.

وی ادامه داد: دولت هم جا افتاده و شرایط فعلی بهترین مزیت برای همکاری ایجاد کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که هم‌اکنون متمم بودجه‌ی امسال به مجلس آمده است، به دولت توصیه کرد؛ برای این‌که مجلس در بررسی لایحه‌ی بودجه‌ی سال 86 با مشکلات سال‌های پیش مواجه نشود، این لایحه هرچه زودتر به مجلس ارایه شود.

وی هم‌چنین گفت: مردم در چند سال گذشته با حضور خود در انتخابات، یک پیام را به مسوولان داده‌اند و آن این است که راه خدمتگزاری به مردم و راهگشایی از مشکلات آن‌ها، رفع تنگناهای مردم است و با جار و جنجال و سوءاستفاده از مفاهیم آزادی نمی‌توان کسی را خوشبخت کرد.


مجلس به دولت سوخت بدهد

معاون اول رییس‌جمهور نیز با تشکر از رای اعتماد مجلس به وزیر کشاورزی، گفت: این امر خود زمینه را برای تقویت هرچه بیشتر تعامل دولت و مجلس فراهم کرد.

به گزارش ایسنا، «پرویز داوودی» با بیان این‌که حرکت دولت نهم با دیگر حرکت‌ها قابل مقایسه نیست گفت: شبانه‌روز این دولت در حال تلاش و کوشش است و این را دوستان مشاهده می‌کنند. این دولت برای فعالیت بیشتر به سوخت نیاز دارد و این سوخت باید از جانب مجلس تامین و از جانب مجلس به دولت روحیه داده شود.

وی اظهار داشت: ما با اتکا به روحیه‌ای که شما نمایندگان به ما می‌دهید می‌دویم، حرکت می‌کنیم تا جمهوری اسلامی ایران در نقطه‌ی اوج قرار گیرد.

داوودی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در نقطه‌ی اوج کرامت قرار دارد، اظهار داشت: ما روز قدس را دیدیم که چگونه مردم در این راهپیمایی حادثه‌ای دیگر را در جهت عظمت و شکوه ایران آفریدند و روحیه‌ی عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی خود را به نمایش گذاشتند.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه گفت: رای اعتماد مجلس به آقای اسکندری باعث افزایش انگیزه‌ی هرچه بیشتر دولت و وزرا برای خدمت شد و ان شاءالله با تلاش بیشتری، دولت در راستای خواسته‌های مردم حرکت می‌کند.

وی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای گسترش تعامل میان دولت و مجلس و مسوولان نظام نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم در آینده‌ی نزدیک نتایج این تعامل را هرچه بیشتر مشاهده کنیم.


نیازمند ابزار نظارتی کافی

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هم اظهار داشت: در شش ماهه‌ی اول امسال کل درآمد دولت نه هزار و صد میلیارد تومان بوده است.

به گزارش ایسنا فرهاد رهبر با بیان این‌که ‌77 درصد کل درآمدها مالیاتی بوده است، افزود: این رقم نسبت به سال قبل ‌42 درصد رشد داشته است.

وی با بیان رشد ‌33 درصدی درآمد‌های مالیاتی در شش ماهه‌ی اول، میزان محقق نشدن این درآمد‌ها را ‌1700 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت که از این مبلغ ‌1000 ملیارد تومان مربوط به حقوق ورودی خودروها و سایر کالا‌هاست که اگر با ‌1200 میلیارد تومان محقق نشدن سایر درآمدها جمع شود در مجموع طی نیم سال اول ‌1385 بیش از ‌2900 میلیارد تومان عدم تحقق داشته‌ایم.

وی گفت: در این مدت رشد هزینه‌های جاری نسبت به میزان مصوب 7 / 3 درصد افزایش یافته است اما در بخش اعتبارات عمرانی این مبلغ ‌70 درصد بوده است.

وی همچنین در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان مجلس درباره تبصره ‌13 بودجه امسال گفت: این تبصره که با همکاری دولت و مجلس تصویب شد بخشی از یک برنامه است و نمی‌توان عملکرد آن را در یک مقطع شش ماهه ارزیابی کرد.

رهبر همچنین با اشاره به تغییر اخیر در سازمان مدیریت اظهار کرد برای این‌که سازمان مدیریت بتواند دیدی کلان‌نگر به برنامه‌های سالانه و چند ساله داشته باشد، نیازمند ابزار نظارتی کافی است.

وی ادامه داد: ما دنبال یک سازمان هماهنگ‌کننده و نظارت‌کننده هستیم که امید‌واریم نمایندگان مجلس ما را در تصمیم اخیر همراهی کنند.


مراسم بزرگ واگذاری سهام عدالت

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با ارائه گزارش عملکرد حساب ذخیره ارزی در شش ماهه‌ی اول امسال اظهار داشت: در این مدت 21 میلیارد و 909 میلیون دلار موجودی کل حساب بوده است.

داوود دانش جعفری افزود: در شش ماهه‌ی اول امسال 14 میلیارد و 880 میلیون دلار از موجودی حساب ذخیره ارزی هزینه شده است که 3 میلیارد و 288 میلیون دلار آن را غیردولتی‌ها و 11 میلیارد و 593 میلیارد آن را دولت برای تکالیف بودجه هزینه کرده است.

وی با بیان این‌که اگر 3 میلیارد و 381 میلیون دلار که در قالب معاوضه نفت خام برای بنزین داشته‌ایم محاسبه شود موجودی حساب ذخیره ارزی حدود همان 10 میلیارد دلاری می‌شود که در ابتدای سال در این حساب موجود بود.

دانش‌جعفری همچنین به اعطای سهام عدالت به مشمولان اشاره کرد و گفت: به زودی تا چند روز آینده در مراسم بزرگی 4 میلیون و 600 هزار نفر مشمول سهام عدالت هر یک 500 هزار تومان سهام خواهند گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی رشد نقدینگی در 6 ماهه اول امسال را 35 درصد بیان کرد.


بلندکردن 50 ،60 هندوانه با دو دست

وزیر کار و امور اجتماعی هم با بیان این‌که سال‌ها به عنوان استاندار در دولت خدمت کرده است، الحاق سازمان مدیریت استان‌ها به استانداری‌ها را امری شدنی و قابل قبول دانست.

به گزارش ایسنا محمد جهرمی با بیان شرح وظایف استانداران اظهار داشت که استاندار عالی‌ترین مقام استان و نماینده دولت و رییس‌جمهور است و در ابلاغیه اخیر، رییس‌جمهور بخشی از وظایفی را که بر عهده او بوده، به استانداران تفویض کرده است.

وی گفت: اگر سازمان مدیریت ‌53 سال سابقه دارد، کمتر از نیمی از آن در استان‌ها بوده و همواره وظایف و مسوولیت‌های استان بر عهده استانداران بوده است.

جهرمی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با وجود زیرمجموعه‌های زیاد آن مانند کسی است که ‌50 تا شصت هندوانه را زیر بغل گرفته و اصلا متوجه نمی‌شود که چند‌تای آن‌ها به زمین افتاده است.

وزیر کار و امور اجتماعی همچنین با اشاره به این‌که برای کنترل نرخ بیکاری نیازمند برنامه‌های بلند مدت هستیم گفت: حرکت‌هایی که در یک ساله اخیر انجام شده در جهت کاهش نرخ بیکاری است به طوری‌که در شش ماهه اول امسال نرخ بیکاری در جوانان پانزده تا بیست و چهار سال 7 / 1 درصد کاهش پیدا کرده است که این روند امیدوارکننده است.

وی گفت: در این مدت ‌328 هزار طرح زود بازده به بانک‌ها داده شده است که ‌53 درصد آن‌ها مورد تایید قرار گرفته‌اند.


تولید آثار هنری متناسب با شان ملت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به اهمیت مباحث فرهنگی اظهار داشت: بحمدالله در دولت نهم ما شاهد رویکرد جدیدی به مساله‌ی فرهنگ بوده‌ایم و در این دولت به اصولی که فراموش شده در حوزه‌ی مسایل دینی، اخلاقی، فرهنگی و هنری توجهی ویژه شده است.

به گزارش ایسنا حسین صفارهرندی گفت: ان‌شاءالله با توجه به رویه‌ای که دولت نهم در عرصه‌ی فرهنگ در پیش گرفته امیدواریم که نتیجه‌ی این امر را در آینده‌ی نزدیک مشاهده کنیم.

وی افزود: دولت نهم سعی کرده که آیین قرآن را به عنوان فرهنگ روزمره در میان مردم گسترش دهد و فرهنگ عمومی را متاثر از آموزش‌های دینی، اخلاقی و قرآنی کند.

وی ادامه داد: ما در حوزه‌ی فرهنگ عمومی سعی کرده‌ایم که فرهنگ عفاف و حجاب را گسترش دهیم و در حال حاضر شورای فرهنگ عمومی، فعال‌تر از هر دوره‌یِ دیگری در صحنه حضور پیدا کرده است.

صفار هرندی گفت: ما در حال حاضر بحث پاسداری از فرهنگ حجاب و عفاف را آغاز کرده‌ایم و توجه ویژه‌ای نیز به این امر در شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است.

وی گفت: در حال حاضر رییس‌جمهور نیز تاکید ویژه‌ای بر این امر دارد و با صدور حکمی از وزارت ارشاد و برخی دیگر از وزارتخانه‌ها خواسته‌ها موضوع حجاب و عفاف را در دستور کار خود قرار دهند.

وی گفت: وزارت ارشاد در حوزه‌ی فرهنگ خاص از جمله سینما، تئاتر و موسیقی برنامه‌هایی داشته و اگر ما در گذشته شاهد برخی فیلم‌های نه چندان مناسب بوده‌ایم، این ناشی از آیین‌نامه‌هایی بوده که صادر می‌شد و این آیین‌نامه‌ها رویکرد قالب هنرمندان و هنر را تعیین می‌کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در وزارت ارشاد بعد از این‌که ما به امر چینش مدیران پرداختیم، متناسب با نگاه جدید سعی کردیم به فرهنگ خاص نیز توجه کنیم و همان‌طور که گفتم اگر ما در گذشته در حوزه‌ی فرهنگ خصوصی شاهد تولیدات هنری نامناسبی بودیم این متاثر از آن نگاه کلی بوده که به فرهنگ صورت گرفته و آیین‌نامه‌هایی که صادر می‌شده وگرنه هنرمندان ما انگیزه‌ی کافی برای خدمت به جامعه دارند و شما دیدید فیلم‌سازانی که خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودند چگونه مورد عنایت ایشان قرار گرفتند.

وی گفت: ما در آینده شاهد تولید آثار هنری متناسب با شان این ملت خواهیم بود.


سرمایه‌گذاری حتی بر روی  یک دلار

وزیر بازرگانی نیز گفت: در سال ‌85 بحمدالله در طول شش ماه گذشته 8 / 56 درصد رشد داشته‌ایم، در حالی که در سال ‌84 در ماه‌های آخر این رشد ‌40 درصد بوده است.

به گزارش ایسنا میرکاظمی در این جلسه با ارایه‌ی آمارهایی از فعالیت‌های اقتصادی دولت نهم اظهار داشت: ما با اتحادیه اروپا ‌16 درصد، با کشورهای آسیای شرقی ‌5 درصد، با کشورهای عضو اکو ‌20 درصد و با کشورهای عضو اتحادیه همکاری خلیج فارس ‌37 درصد، با آفریقا ‌8 درصد و با کشورهای مشترک‌المنافع ‌14 درصد روابط اقتصادی داریم.

وی گفت: بیشترین آمار واردات ما از کشورهای امارات، آلمان، فرانسه، چین و کره است و هم‌چنین بیشترین آمار صادرات ما به کشورهای امارات، عراق، چین، ژاپن، کویت، افغانستان و آلمان است.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم که صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهیم و اگر در این ارتباط تلاشی صورت نگیرد از روند اقتصاد جهانی عقب می‌افتیم.

وزیر بازرگانی هم‌چنین گفت: ما در حال حاضر با توجه به آمارهای جهانی، صادرات غیرنفتی‌مان کم است و در حال حاضر اکثر کشورها سعی می‌کنند که صادرات خود را افزایش دهند و در حال حاضر سعی می‌کنند بر روی یک دلار نیز سرمایه‌گذاری کنند.

میرکاظمی گفت: در حال حاضر انجام فعالیت‌های اقتصادی بین کشورها سرعت گرفته و در منطقه تحولات زیادی صورت گرفته ا ست. کشورهای عضو خلیج فارس در حال حاضر با انعقاد پیمان‌هایی درصدد هستند که روابط تجاری خود را گسترش دهند و اکنون نیز به تازگی عربستان به جرگه‌ی کشورهای عضو WTO پیوسته است و ترکیه نیز عضو شده است.

وی گفت: در حال حاضر ‌149 کشور عضو سازمان تجارت جهانی هستند و بین آنها رقابت شدیدی در عرصه‌ی صادرات و تجارت وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر عراق و افغانستان در حال تبدیل به یک منطقه‌ی آزاد تجاری هستند و اگر ما تلاشی در ارتباط با توسعه‌ی فعالیت‌های اقتصادی‌مان انجام ندهیم با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

وزیر بازرگانی تاکید کرد: می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی مناسب و با نگاه به بیرون بسیاری از مشکلات‌مان را حل کنیم.

میرکاظمی ادامه داد: ما در حال حاضر از نظر صادرات غیرنفتی در حد پایینی هستیم و باید این مشکل را هرچه زودتر حل کنیم.

وی گفت: همان‌طور که گفتم در بین کشورهای مختلف از جمله کشورهای آفریقایی و آسیای شرقی نیز از نظر تجارت یک رقابت شدیدی به وجود آمده است.

میرکاظمی در ادامه به آماری از عملکرد اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: در سال ‌85 بحمدالله در طول شش ماه گذشته 8 / 56 درصد رشد داشته‌ایم در حالی که در سال ‌84 در ماه‌های آخر این رشد ‌40 درصد بوده است.

وی گفت: اگر بتوانیم رشد خود را به حد ‌50 درصد برسانیم و 3 / 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم، شاهد خواهیم بود بین صادرات و واردات توازن ایجاد می‌شود.


بالابردن دست‌ها یا عبور از گذرگاهها

در ادامه جلسه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: خط قرمز جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در مباحث انرژی هسته‌یی است و قاعدتا این نقطه، چالش‌هایی را ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا علاءالدین بروجردی افزود: ما در مقابل این خط قرمز دو کار می‌توانیم انجام دهیم، یا دست‌هایمان را بالا ببریم و یا این‌که از این اتفاق‌ها تاثیر نپذیریم و از این گذرگاه عبور کنیم.

وی ادامه داد: آن‌ها می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران امروز تبدیل به یک نظام ضعیف و توسری خور شود؛ کاری که در برخی کشورها انجام داده‌اند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: انتخاب دیگری جز این‌که استوار و محکم مقاومت کنیم، نداریم. در قضیه‌ی انرژی هسته‌یی همه‌ی نظام یکسان شدند اما علاوه بر این با وجود تعامل دولت و مجلس، برای گذر از این قضایا باید فضای بین‌المللی را نیز آرام نگه داریم. بحث هسته‌یی ایران یکی از مهم‌ترین مسایل طول دوران جمهوری اسلامی ایران است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از روابط ایران با کشورهای همسایه در دولت گذشته، گفت: واقعیت این است که تلاش‌های جدی و پی‌گیری‌های مستمری در دولت گذشته برای ایجاد هماهنگی با کشورهای همسایه انجام نشد و نیاز است که دولت رویه‌ای را که اکنون در پیش گرفته به شکل مناسب‌تری ادامه دهد.


اقدام شائبه‌برانگیز

یک عضو فراکسیون اقلیت مجلس هم با اشاره به ممانعت از ورود خبرنگاران به ورود در ستاد انتخابات وزارت کشور در هنگام ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان این اقدام را شائبه‌برانگیز دانست.

هادی حق‌شناس با تاکید بر این‌که " از دولت انتظار داریم به سلامت انتخابات کمک کند" افزود: در دولت اصلاحات شوراهای شهرو روستای اصولگرا، مجلس اصولگرا و دولت اصولگرا برگزیده شد، انتظار داریم دولت در برگزاری انتخابات آینده سلامت این انتخابات را تضمین کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث الحاق سازمان مدیریت استان‌ها به استاند‌اری‌ها اظهار داشت: استانداران نیروهای سیاسی هستند و نمی‌توانند در امر بودجه‌ریزی واقتصادی موفق عمل کنند، انتظار داشتیم که دولت پیش از تصمیم‌گیری در این مورد دست‌کم همایش‌هایی را برگزار می‌کرد و دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اقتصاد‌دانان را جویا می‌شد. استانداران چون معمولا به مسائل روزمره بیشتر می‌پردازند، در نتیجه بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی ممکن است با مشکل مواجه شود.

حق‌شناس با برشمردن برخی از شاخص‌های برنامه‌ی چهارم توسعه و اعتقاد به عمل نکردن دولت به تکالیف آن، از این مساله انتقاد و ابراز عقیده کرد: متاسفانه شاخص‌هایی مانند نرخ رشد اقتصادی، مسکن و بیکاری در قالب برنامه‌ی چهارم حرکت نمی‌کنند و نیاز است که دولت توجه جدی‌تری به این امر داشته باشد.

وی با اشاره به رشد صادرات غیرنفتی و این‌که این رشد به خاطر محصولا پتروشیمی بوده است، ادامه داد: صادرات غیرنفتی به خاطر وجود پروژه‌هایی است که در دولت‌های گذشته ایجاد شده و هم‌اکنون به ثمر نشسته است، در حالی‌که در یکی دو سال اخیر توجه به پروژه‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری اندک شده است. به نظر می‌رسد دولت باید در این زمینه نیز توجه لازم را انجام دهد.

وی افزود: با توجه به نرخ رشد جمعیت و بیکاری و نیز وجود تورم، خانواده‌ها همچنان دغدغه دارند و انتظار گامی اساسی از سوی دولت می‌رود.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس با اشاره به تبصره 13 قانون بودجه امسال گفت: این تبصره که خود دولت آن را ارائه کرده بود و به نظر من قلب بودجه‌ی 85 است، متاسفانه به خوبی اجرا نشده و این سوال برای ما بوجود آمده است که چرا دولت به راحتی با واردات بنزین موافقت کرده و به سرعت بنزین را وارد می‌کند، اما وقتی که ما عنوان می‌کنیم که خودرو وارد کنید، مدت‌ها می‌گذرد و اتفاقی نمی‌افتد. وی همچنین نسبت به اجرانشدن فاینانس‌ها، انتقاد کرد.


دستگاه‌های مختلف متولی زنان تجمیع شوند

به گزارش ایسنا، هم‌چنین فاطمه آلیا عضو فراکسیون زنان مجلس طی سخنانی با برشمردن مشکلات زنان و خانواده‌ها در ایران و وجود برخی تبعیض‌ها در اعطای بودجه‌های به دستگاه‌های مربوط به زنان گفت: به نظر می‌رسد اگر دستگاه‌های مختلف متولی زنان در یک مجموعه تجمیع شوند ودارای یک ساختار مشخص شده و اختیارات آن معین شود، نتیجه‌ی بهتری داشته باشد.

وی همچنین به وجود نامه‌های مردمی و ارجاع آن از سوی نمایندگان مجلس به وزیران انتقاد کرد و خواستار حل این موضوع شد. آلیا همچنین رای اعتماد مجلس به وزیر جهاد کشاورزی را نشانه همکاری دولت و مجلس دانست.


موافق اصلاح ساختار دولت

نماینده‌ی فراکسیون وفاق و کارآمدی مجلس نیز اظهار داشت: فراکسیون وفاق و کارآمدی سعی کرده تعامل کارشناسی و مناسبی با دولت داشته باشد.

به گزارش ایسنا، احمدی با بیان این که فراکسیون متبوعش با اصلاح ساختار دولت موافق است، افزود: البته در این باره در برنامه‌ی چهارم توسعه نیز مواردی گنجانده شده است.

وی با اشاره به اصل 126 قانون اساسی مبنی بر این که رییس‌جمهور می‌تواند برخی از اختیارات خود را واگذار کند، گفت: فراکسیون وفاق و کارآمدی معتقد است باید بین پستهای سیاسی و کارشناسی تفکیک قائل شد و در حال حاضر، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یک سازمان کارشناسی است، در حالی که وزارت کشور یک سازمان سیاسی است، از این رو ادغام ادارات استانی سازمان مدیریت در استانداری‌ها چندان مناسب نیست، ما از رییس‌جمهور درخواست می‌کنیم به بدنه‌ی کارشناسی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توجه کند.

وی گفت: البته افزایش اختیارات استانداران امری مثبت است، ولی باید با توجه به امور کارشناسی صورت گیرد.

احمدی در بخش دیگری از سخنانش به تعامل مثبت دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: هر دو قوه منتسب به اصول‌گرایان هستند و اگر به تعامل این دو قوه آسیب برسد به کل کارآمدی جریان اصول‌گرا آسیب می‌رسد.

وی گفت: متأسفانه رابطان دولت در بعضی موارد نتوانستند با مجلس تعامل مناسبی داشته باشند، از سوی دیگر کسانی که به عنوان نمایندگان مجلس با دولت تعامل داشته‌اند، نتوانستند برآیند کلی نظرات نمایندگان را تأمین کنند و سخنانشان برآیند کلی فضای مجلس نیست.

احمدی در پایان گفت: متأسفانه در حوزه‌ی سیاست خارجی نیز اطلاع‌رسانی دقیقی صورت نگرفته و عدم تطبیق دقیق موازین باعث شده که در مواقعی مشکلاتی به وجود آید، من امیدوارم همکاری دولت و مجلس هرچه بیشتر افزایش پیدا کند.


همه در یک کشتی ...

الیاس نادران، عضو فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با بیان این که شاید در هیچ مقعطی بعد از انقلاب چنین فرصت طلایی برای همکاری دولت و مجلس وجود نداشته است، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به این فرصت طلایی مردم به حق انتظار دارند که مشکلاتشان با سرعت بیشتری حل شود.

به گزارش ایسنا نادران با بیان این که اکثریت مجلس و دولت نهم به جریان بزرگ اصول‌گرایی تعلق دارند، گفت: ما همه در یک کشتی هستیم و از همین بابت نوع تعامل دولت و مجلس زیر ذره‌بین دقیق قرار دارد و باید فرصت‌ها را غنیمت شمرد.

نادران با بیان این که نوع تعامل دولت و مجلس بر روی تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار خواهد بود، اظهار داشت: هرچه تعامل دولت و مجلس بهتر و بیشتر باشد آثار آن برای کشور مفیدتر خواهد بود.

وی با بیان این که ظرفیت کارشناسی فوق‌العاده‌ای در مجلس و دولت وجود دارد، گفت: این ظرفیت فوق‌العاده می‌تواند باعث خدمت‌رسانی بیشتر به مردم شود.

وی گفت: اگر مشکلی نیز وجود دارد باید به آسیب‌شناسی پرداخت و در یک فضای صمیمانه چاره‌جویی کرد.

نادران با بیان این که در حال حاضر فراکسیون اصول‌گرا در مجلس از دولت حمایت می‌کند، گفت: شما نتیجه‌ی این حمایت رادر قضیه‌ی رأی اعتماد و استیضاح وزیر جهاد کشاورزی مشاهده کردید.

نادران با بیان این که در حال حاضر شاهد تحولاتی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستیم و متمم بودجه عمرانی دولت در راه است، هم‌چنین دولت نیز در ارتباط با واردات بنزین پیشنهادهایی را به مجلس ارائه کرده، گفت: در حال حاضر باید برای تحقق این اهداف تعامل دولت و مجلس بیشتر شود و دولت، نمایندگان مجلس و فراکسیون اکثریت را بیشتر در جریان تصمیم‌های خود قرار دهد.

وی به ابلاغیه‌ی مقام معظم رهبری در مورد اصل 44 قانون اساسی نیز اشاره کرد و گفت: ما در این ارتباط کمیسیون ویژه‌ای را تشکیل داده‌ایم که جلساتی را به صورت منظم برگزار می‌کند، ما امیدواریم این اصل با دقت زیاد اجرایی شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: خوشبختانه در این اصل بر خلاف خصوصی‌سازی که در گذشته صورت می‌گرفته بر اصل کارآیی و عدالت به صورت همزمان تأکید شده و این یک نوع خصوصی‌سازی مردمی است.

وی همچنین افزود: البته بعضا در مورد برخی تصمیمات نگرانی‌هایی وجود دارد که این نگرانی‌ها را می‌توان با تعامل هرچه بیشتر برطرف کرد.

نادران همچنین گفت: در حال حاضر نمایندگان شهرستانی به‌ویژه شهرستانهای کوچک بر خلاف بعضی از دولتی‌ها تلفن‌های همراهشان در دسترس مردم است و جزء در دست‌ترین مسوولان کشور محسوب می‌شوند و محل رجوع طبقات مختلف مردم هستند، آنها به عنوان مشاوران امین دغدغه‌های مردم را به مسوولان اجرایی منتقل می‌کنند.

وی در پایان گفت: اگر رابطه‌ی دولت و مجلس تقویت شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس پس از این نشست مشترک، برای اقامه‌ی نماز و افطار به مسجد سلمان نهاد ریاست جمهوری رفتند.

کد خبر 6413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز