ادعا می‌کند خاطرات کودکی‌مان را ترمیم می‌کند و یکی و دو روز بعد تحویل‌مان می‌دهد.

بیمارستان اسباب بازی

همشهری محله _ سارا جعفرزاده: گواه ادعایش مشتریان ۵ ساله تا ۶۰ ساله‌ای هستند که هر روز از نقاط مختلف تهران به او مراجعه می‌کنند. اینجا «بیمارستان اسباب‌بازی» است؛ جایی که اسباب‌بازی‌های دورریختنی و خراب، تعمیر و حال صاحبانشان خوب می‌شود. «روح‌الله ‌مهاجر» ۴۲ ساله صاحب بیمارستان اسباب‌بازی، کارشناس رشته الکترونیک و مدرس تیراندازی با کمان است. او از حدود ۷ سال پیش وارد دنیای تعمیرات اسباب‌بازی شده است. با او درباره این موضوع جذاب و شنیدنی گفت‌وگو کرده‌ایم.

 مشتریان شما خانم هستند یا آقا؟
بیشتر مشتریان من خانم هستند که برای تعمیر عروسک می‌آیند. آقایان هم مشتری من هستند که اسباب‌بازی فرزندشان یا اسباب‌بازی دوره کودکی‌شان را برای تعمیر می‌آورند.

 از مسن‌ترین مشتری‌تان بگویید.
تا کنون مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های ۶۰ ساله بسیاری مشتری من بوده‌اند. البته این افراد ۲ دسته هستند؛ یا برای تعمیر اسباب‌بازی‌های نوه‌شان می‌آیند یا اسباب‌بازی قدیمی خود را می‌خواهند تعمیر کنند که به نوه یا فرزندشان به‌عنوان یادگاری هدیه بدهند.

  آیا خاطره‌ای از تعمیر اسباب‌بازی دارید؟
مشتری مسنی داشتم که با یک قطار آنتیک به من مراجعه کرد و اصرار داشت قطارش درست شود. تعمیر آن قطار را به سختی انجام دادم. وقتی آن پیرمرد برای گرفتن قطارش آمد چشمانش از خوشحالی برق می‌زد. خاطره دیگرم هم مربوط به پسر بچه‌ای است که با مادر خود برای تعمیر ماشین کنترلی‌اش به مغازه آمد. او با احتیاط کامل ماشینش را دستم داد و پرسید: «عمو! شما اینجا مستأجر هستی؟ ‌» گفتم: «چطور عمو؟ ‌» مادرش در جواب گفت: «چون به اسباب‌بازی‌اش علاقه دارد می‌ترسد ماشینش دست شما بماند و شما به جای دیگری منتقل شوید.» آنجا بود که فهمیدم اسباب‌بازی برای بچه‌ها از هر چیزی مهم‌تر است.

 بیمارستان اسباب‌بازی |  بیمارستان اسباب‌بازی مراجعانی از ۶ تا ۶۰ ساله دارد

  خودتان هم اسباب‌بازی دارید؟
بله. من تعداد زیادی اسباب‌بازی دارم که بیشتر آنها ماشین‌های «آفرود» و کنترلی هستند و تعدادی هم اسباب‌بازی‌های پروازی مانند «هلی‌شات» دارم.

  از نگاه شما انگیزه افراد، به‌ویژه بزرگسالان، از تعمیر اسباب‌بازی چیست؟
افزایش قیمت اسباب‌بازی در تمایل افراد برای تعمیر اسباب‌بازی بی‌تأثیر نیست. طبیعتاً وقتی مردم می‌بینند با قیمت بسیار مناسب می‌توانند اسباب‌بازی کودکی خود را تعمیر کنند، این کار را انجام می‌دهند. برخی افراد هم اسباب‌بازی‌هایی از مادر و مادربزرگ خود به یادگار دارند که می‌خواهند دوباره مانند روز اول شود. اما اگر از بعد روانی به این موضوع نگاه کنیم انگیزه بزرگسالان از تعمیر اسباب‌بازی‌های دوران کودکی‌شان این است که خاطرات خوب کودکی را زنده کنند و برای مدتی حال دلشان خوب شود.

  بیشترین مشتریان شما از کدام محدوده تهران هستند؟
از همه نقاط تهران به‌ویژه شمال شهر مشتری دارم که به‌صورت حضوری به بیمارستان اسباب‌بازی می‌آیند یا با پیک اسباب‌بازی خود را ارسال می‌کنند. اما این روزها از شهرستان‌های مختلف هم مشتری دارم که با پست اسباب‌بازی خود را ارسال می‌کنند. البته جالب است بدانید که بیشتر مشتریان من از طبقات بالای جامعه هستند و با اینکه می‌توانند اسباب‌بازی خراب شده کودکشان را دوباره تهیه کنند، اما می‌خواهند حس و حال خوبی را که فرزندشان ساعت‌ها با اسباب‌بازی یا عروسکش تجربه کرده است به او بازگردانند.

 شغل پردرآمدی دارید لابد؟
شغل تعمیرات اسباب‌بازی اصلاً پول‌ساز نیست. هر هفته بسیاری از بزرگسالان برای تعمیر اسباب‌بازی‌های دوران کودکی‌شان به مغازه من می‌آیند که اسباب‌بازی‌هایشان بخش اعظمی از خاطرات کودکی آنها را تشکیل می‌دهد و می‌خواهند خاطراتشان از بین نرود. به همین دلیل من همیشه می‌گویم که من خاطرات کودکی افراد را ترمیم و تثبیت می‌کنم. افراد وقتی اسباب‌بازی دوران کودکی خود را از من سالم تحویل می‌گیرند، حالشان خوب می‌شود و همین حال خوب افراد برای من ارزشمند است.

  انگیزه شما برای ورود به دنیای تعمیرات اسباب‌بازی چه بود؟
حدود ۷ سال پیش عروسک دخترم از قسمت گردن شکست و خراب شد. آن عروسک هوشمند بود و سیستم بسیار پیچیده‌ای داشت. تصمیم گرفتم خودم با توجه به تجربیاتم آن را تعمیر کنم. در این میان دخترم مدام گریه می‌کرد و بهانه عروسکش را می‌گرفت. آنچه توجه مرا جلب کرد رفتار دخترم با گردن شکسته این عروسک بود؛ مانند یک پرستار با این عروسک رفتار می‌کرد. به دخترم گفتم: «عروسکت مریض شده؛ او را می‌برم دکتر تا خوب شود.» همین رفتار دخترم انگیزه اصلی من برای ورود به دنیای تعمیرات اسباب‌بازی شد.

  از نظر شما اسباب‌بازی چه تعریفی دارد؟
علاقه به اسباب‌بازی مختص طیف سنی خاصی نیست. بزرگسالان هم به اسباب‌بازی‌های خاص با توجه به روحیاتشان علاقه دارند. اما به‌صورت کلی بیشتر کودکان با اسباب‌بازی‌هایشان همذات‌پنداری و تصور می‌کنند عروسک یا اسباب‌بازی‌شان همان شخصیت واقعی خودشان است. البته برای برخی کودکان، اسباب‌بازی جنبه سرگرمی و خوشگذرانی دارد اما از دیدگاه روان‌شناسی، اسباب‌بازی غذای روح و روان کودک است.

 بیمارستان اسباب‌بازی |  بیمارستان اسباب‌بازی مراجعانی از ۶ تا ۶۰ ساله دارد
«جعفر نوروزی» /مشتری

  • انصاف را رعایت می‌کند

از طریق صاحب یک مغازه اسباب‌بازی‌فروشی با مهاجر آشنا شدم و از آن به بعد هر مشکلی برای اسباب‌بازی‌های پسرم پیش می‌آید، مستقیم به بیمارستان اسباب‌بازی مهاجر می‌آیم. چون می‌دانم انصاف را رعایت می‌کند و با توجه به اینکه قیمت قطعات اسباب‌بازی بالا رفته است همچنان هوای مشتری را دارد و چندان به بعد مالی موضوع فکر نمی‌کند.

 بیمارستان اسباب‌بازی |  بیمارستان اسباب‌بازی مراجعانی از ۶ تا ۶۰ ساله دارد
وحید امیری /مشتری
  • تعمیرات تخصصی انجام می‌دهد

تعمیرات اسباب‌بازی کار بسیار پیچیده‌ای است. من برای تعمیر یک ماشین کنترلی که از کودکی‌ام باقی مانده است به بیشتر اسباب‌بازی‌فروشی‌های تهران سر زدم اما هیچ یک در زمینه تعمیرات تخصص نداشتند. بعد از کلی تحقیق از طریق فضای مجازی با بیمارستان اسباب‌بازی در افسریه آشنا شدم. مهاجر حرفه‌ای ماشین مرا تعمیر کرد. برخی از قطعات ماشین من نیاز به تراشکاری داشت که این کار با مهارت تمام انجام شد.

 بیمارستان اسباب‌بازی |  بیمارستان اسباب‌بازی مراجعانی از ۶ تا ۶۰ ساله دارد
دکتر محبوبه بازرگان/  روان‌شناس
  • حس خوب اسباب‌بازی در بزرگسالی

اسباب‌بازی‌ها از طریق تأثیر بر روح و روان افراد به وسیله شرطی‌سازی باعث ایجاد حس و حال خوب در بزرگسالی می‌شوند. به همین دلیل است که برخی از بزرگسالان به اسباب‌بازی دوره کودکی‌شان حس جاندارپنداری دارند و با عروسک و اسباب‌بازی‌شان صحبت می‌کنند و آن را در آغوش می‌کشند و معمولاً این حس در بانوان بیشتر از آقایان دیده می‌شود.

کد خبر 639360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha