هفته‌نامه‌ی دوچرخه: به شما هم گفته بودند که «بازی جدی نیست»؟ هروقت وسط بازی دعوا می‌کردیم یا زمین می‌خوردیم معمولاً این جمله را می‌شنیدیم. اما واقعاً بازی‌های جدی وجود دارند و جشنواره‌ی «بازی‌های جدی» هم درحال برگزاری است.

عكس: حسين تهراني/ آرشيو عكس روزنامه‌ي همشهري

به گزارش دوچرخه، پنجمین جشنواره‌ی «بازی‌های جدی» توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و با همکاری سازمان‌ها و نهادهای گوناگون برگزار می‌شود و داوری بخش کودک و نوجوان این جشنواره، بر عهده‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

«محمدعلی حمیدی» کارشناس اداره‌ی کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری، به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «بازی‌ها می‌توانند در دو وجه، متمایز باشند. بعضی بازی‌ها صرفاً جنبه‌ی سرگرمی دارند، اما بعضی بازی‌ها هدفمند هستند و در قالب سرگرمی، آموزه‌ای هم دارند و بازی‌کننده را با مقوله‌ی آموزش به‌صورت جدی درگیر می‌کنند.

بازی‌های جدی در تعریف اولیه به بازی‌هایی گفته می‌شود که عموماً جنبه‌ی آموزشی، هدف اولیه‌ی آن است و سرگرم‌کننده‌بودن بازی در درجه‌ی بعدی اهمیت قرار دارد؛ بازی‌هایی که در قالب بازی، مفاهیم آموزشی، فرهنگی و درمانی را بیش‌تر مورد نظر قرار داده و بچه‌ها می‌توانند در کنار بازی و سرگرمی از فرآیندهای مثبت آن هم بهره‌مند شوند.»

به گفته‌ی او فراخوان جشنواره‌ی بازی‌های جدی را بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای معمولاً از ابتدای سال منتشر می‌کند و سازمان‌های گوناگون در این‌باره همراه جشنواره می‌شوند. کانون پرورش فکری هم به‌عنوان یکی از این سازمان‌ها، در حوزه‌ی کودک و نوجوان این جشنواره در بحث داوری و انتخاب آثار برگزیده فعالیت دارد و البته در ادامه‌ی سیاست‌های کانون پرورش فکری، افراد جوان را در قالب تیم‌های آموزشی حمایت می‌کند.

حمیدی توضیح می‌دهد: «درواقع آن‌چه کانون پرورش فکری اضافه کرده، بحث «ایده‌آزاد» است که استعدادهای جوان این حوزه را شناسایی کنیم که ایده و طرح کلی دارند یا یک بازی را ساخته‌اند، اما کار اولیه‌شان است و هنوز عرضه نکرده‌اند.»

او می‌گوید: «درواقع کار اصلی ما بعد از جشنواره شروع می‌شود؛ از گروه‌های برتر دعوت می‌کنیم و با برگزاری جلسه‌های مشترک و حضور متخصصان این حوزه کمک خواهیم کرد تا در قالب مشارکت، مشورت و سرمایه‌گذاری بتوانیم این آثار را به تولید نهایی برسانیم تا در بهترین شرایط به بازار عرضه شوند و هم‌چنین تمام آثار رسیده به جشنواره را مجدد مورد بررسی قرار می‌دهیم و با رفع ایرادهای بازی‌ها، کمک می‌کنیم تا یک محصول خوب و قابل ارائه به بازار راه پیدا کند.»

حمیدی می‌گوید: «بازی‌هایی که در این جشنواره بررسی می‌شوند، به همت بازی‌سازان ایرانی در یک سال گذشته ساخته شده‌اند و بعضی از آن‌ها وارد بازار شده و برخی هم آماده‌ی ورود به بازار هستند.»

کارشناس اداره‌ی کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری در ادامه می‌گوید: «هم‌اکنون در حال داوری آثار در حوزه‌ی کودک و نوجوان هستیم و پس از بررسی‌ها و احتمالاً اوایل زمستان، مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد که به‌دلیل شیوع کرونا مجازی خواهد بود.»

داور جشنواره «بازی‌های جدی» در رابطه با نحوه‌ی انتخاب آثار برتر می‌گوید: «در مراحل انتخاب آثار، خلاقانه‌بودن و هم‌چنین محتوای آموزشی بازی در کنار کیفیت بهره‌گیری از مکانیک‌های بازی، اهمیت بسیاری دارد. از دیگر موارد مورد توجه، کیفیت طراحی بازی است که در تصمیم نهایی برای انتخاب آثار برتر مورد توجه قرار می‌گیرد.»

به گفته‌ی او یکی از وظایف مهم در راستای حفظ و حراست از سلامت بچه‌ها و جلوگیری از آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای، در کنار تولید محتوای سالم، جلوگیری از ورود بازی‌های ناسالم و یا احیاناً با سوء‌نیت به بازار و خلوت بچه‌ها است.


عکس: حسین تهرانی/ آرشیو عکس روزنامه‌ی همشهری

کد خبر 638403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha