یک بررسی جدید نشان می‌دهد که ممکن است نوشیدن چای یا قهوه یا ترکیبی از آن دو در حد متوسط با کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل همراهی داشته باشد.

tea

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌تودی یک بررسی داوری همتا شده که یافته‌های آن در ژورنال PLOS Medicine منتشر شده است، بیش از ۳۶۰۰۰۰ نفر را در طول ۱۰ تا ۱۴ سال پیگیری کرد تا رابطه میان مصرف قهوه و چای و میزان بروز سکته مغزی و زوال عقل را تخمین بزند.

پژوهشگران دریافتند افرادی که دو یا سه فنجان قهوه یا سه تا پنج فنجان چای یا ترکیبی از هر دو نوشیدنی را در حد چهار تا شش فنجان در روز می‌نوشند، در معرض کمترین خطر زوال عقل یا سکته مغزی هستند.

این بررسی نشان داد: «در مقایسه با افرادی که چای یا قهوه نمی‌نوشیدند، نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان چای در روز با ۳۲ درصد کاهش خطر سکته مغزی و ۲۸ درصد کاهش خطر زوال عقل همراهی دارد.»

شرکت‌کنندگان در این بررسی از «بیوبانک بریتانیا» - یک پایگاه‌ داده‌های بزرگ حاوی اطلاعات ژنتیکی و بهداشتی نیم میلیون نفر افراد بریتانیایی- بودند. همه این افراد مورد بررسی بین ۵۰ تا ۷۴ ساله بودند و میزان مصرف چای یا قهوه‌شان را خودشان گزارش داده بودند.

پژوهشگران پس از زمان میانه پیگیری ۱۱.۳۵ سال دریافتند که ۱۰۰۵۳ نفر از شرکت‌کنندگان در بررسی دچار سکته مغزی و ۵۰۷۸ نفرشان دچار بیماری آلزایمر یا زوال عقل عروقی (ناشی از سکته‌های مغزی متعدد) شده‌اند.

 یوان ژانگ و همکارانش از دانشگاه پزشکی تیان‌جین در چین که این پژوهش را انجام داده‌اند، در مقاله آن نوشتند: «یافته‌های ما نشان داد که مصرف در حد متوسط قهوه یا چای به طور جداگانه یا همراه هم با خطر کمتر سکته مغزی و زوال عقل همراهی دارد.»

البته این دانشمندان هشدار دادند که افراد «بیوبانک بریتانیا» بازتاب‌دهنده نمونه نسبتا سالمی از افراد نسبت به جمعیت عمومی هستند و به این علت در تعمیم دادن این همراهی یافته‌شده باید احتیاط به خرج داد. این پژوهشگران می‌گویند گرچه ممکن است قهوه یا چای باعث اثر حفاظتی در برابر سکته مغزی، زوال عقل و زوال عقل پس از سکته مغزی داشته باشد، همراهی‌های به دست آمده در این پژوهش نمی‌تواند این رابطه سببی را ثابت کند.

دکتر لی اچ شوام، رئیس کمیته مشاور انجمن سکته مغزی آمریکا درباره نتایج این بررسی گفت: «ما بر اساس یافته‌های این بررسی نمی‌توانیم رابطه سببی برقرار کنیم و بگوییم نوشیدن چای یا قهوه بیشتر برای مغز شما خوب است. فقط می‌توان گفت بر اساس یافته‌های این بررسی، افرادی که مصرف در حد متوسط قهوه یا چای گزارش کرده‌اند، با احتمال کمتری در طول دوره ۱۰ ساله پیگیری دچار سکته مغزی یا زوال عقل شده‌اند.»

کارشناسان می‌گویند گرچه یافته‌های این بررسی جالب‌توجه است، باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود تا رابطه بالقوه زیستی میان چای و قهوه و خطر سکته مغزی و زوال عقل شناخته شود.

کد خبر 638263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha