با گذشت ده ماه از کودتای نظامیان در میانمار که منجر به حبس خانگی رهبر این کشور، آنگ سان سوچی شد، دادگاه نظامی امروز اولین اتهام او را اعلام کرد. در صورت محکومیت، سوچی به ده‌ها سال زندان محکوم خواهد شد.

آنگ سان سوچي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرنس۲۴، رسانه های دولتی میانمار امروز گزارش دادند که حکومت نظامی این کشور، آنگ سان سوچی، رهبر مخلوع را پس از پیروزی قاطع حزب او در جریان انتخابات ۲۰۲۰، به تقلب متهم کرد.

سوچی به «تقلب انتخاباتی و اقدامات غیرقانونی» متهم شده اما جزئیاتی در مورد زمان آغاز مراحل دادگاه او ارائه نشده است. علاوه بر سوچی، ۱۵ مقام دیگر از جمله رئیس جمهور سابق و رئیس کمیسیون انتخابات نیز با همین اتهام روبرو هستند.

ارتش با ادعای تقلب در انتخابات، حزب پیروز سوچی را در بهمن ماه کنار زد و  قدرت را به دست گرفت. از آن زمان این کشور درگیر هرج و مرج و اعتراضات روزانه، راهپیمایی‌ها و اعتصابات عمومی در سراسر کشور بوده است.

سوچی، ۷۶ ساله که پس از کودتا بازداشت شده، با اتهامات متعددی از جمله واردات غیرقانونی دستگاه‌های بی‌سیم، فتنه و فساد مواجه است و در صورت محکومیت، ده‌ها سال زندانی خواهد شد.

الجزیره نوشت، اتهام حال حاضر او نادیده گرفتن محدودیت‌های ویروس کرونا در زمان مبارزات انتخاباتی است؛ او متهم است که برای افراد بالای 60 سال انتخابات زودهنگام برگزار کرده و حتی از اسامی افرادی که حق رای نداشته‌اند نیز استفاده کرده است.

این اقدامات که منجر به پیروزی حزب لیگ ملی برای دموکراسی (NLD) -وابسته به سوچی- در برابر یک حزب وابسته به ارتش شد با واکنش شدید حزب بازنده روبرو شد.

ناظران بین‌المللی اما رای گیری‌های سال ۲۰۲۰ را عمدتا آزاد و منصفانه دانستند. حکومت نظامی تهدید کرده که حزب NLD را منحل خواهد کرد و ماه گذشته وین هتین، دستیار نزدیک سوچی را به اتهام خیانت به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

به گفته یک گروه نظارت محلی، از زمان کودتا، حدود ده ماه قبل، بیش از ۱۲۵۰ نفر توسط نیروهای امنیتی حکومت میانمار کشته و بیش از ۱۰هزار نفر دستگیر شده‌اند.

کد خبر 637877
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha