آنگ سان سوچی که علیه او در میانمار کودتا شده است دختر ژنرال آنگ سان، قهرمان استقلال میانمار است که در سال ۱۹۴۸ هدف سوء قصد قرار گرفت و کشته شد

آنگ سان سوچی / میانمار

به گزارش همشهری‌آنلاین،   پس از انتشار اخباری درباره بازداشت «آنگ سان سوچی» ، رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر رهبران این حزب در بامداد امروز، ارتش میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد که قدرت را به مدت یک‌ سال در اختیار گرفته است.  

دختر ژنرال 

آنگ سان سوچی که متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۴۵ است و  ۷۵ سال سن دارد، دختر ژنرال آنگ سان، قهرمان استقلال میانمار است که در سال ۱۹۴۸ هدف سوء قصد قرار گرفت و کشته شد. خانم سوچی در آن زمان تنها ۲ سال سن داشت. خانم سوچی به خاطر مخالفت با حکومت نظامیان در این کشور در فاصله سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۰ در مجموع به مدت ۱۵ سال در زندان و حصر خانگی بود. او در سال ۱۹۹۱ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری خانم سوچی در سال ۲۰۱۵ در انتخابات پارلمانی میانمار پیروز شد. 

طبق قانون اساسی میانمار، آنگ سان سوچی به خاطر داشتن فرزندانی که شهروند کشور دیگری هستند، از ریاست جمهوری منع شده است ولی او به طور بالقوه رهبر این کشور در نظر گرفته می‌شود. 

در سال‌های اخیر، رویکرد آنگ سان سوچی به سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا، انتقادهای بین المللی را علیه او به همراه داشته است. با این حال، او از محبوبیت بالایی نزد اکثریت بودایی میانمار برخوردار است. 

آنگ سان سو چی به عنوان نخستین مشاور دولتی میانمار و رهبر اتحادیه ملی برای دموکراسی فعالیت می‌کرد. او در انتخابات عمومی ۱۹۹۰ اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری او توانست ۵۹٪ آرای ملی و ۸۱٪ کرسی‌های مجلس را از آن خود کند.  او که پیش از این انتخابات نیز در حبس خانگی بود، از ژوئیه ۱۹۸۹ تا نوامبر ۲۰۱۰ در حبس خانگی به‌سر برد. 

سکوت در برابر نسل‌کشی 

 با وجود دریافت جوایز بین‌المللی وی به دلیل سکوت در برابر نسل‌کشی قوم روهینگا و برخوردهای حکومت با این قوم توسط جامعه  مدنی محکوم شده‌است.  این بحران حقوق بشری به حدی خبرساز شده بود که چشم سازمان‌های حقوق بشری که در ابتدا بر این فجایع بسته بودند باز کرد. رهبر میانمار، آنگ سان سوچی که برنده جایزه نوبل صلح بود، این عنوان را از دست داد و مورد انتقاد جهانی قرار گرفت. سوچی جوایز جهانی دیگری نیز گرفته بود که پس از این بحران برخی از این جوایز از سوچی پس گرفته شد. از جمله آن‌ها «جایزه سفیر وجدان» بود که سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که معتبرترین جایزه این سازمان موسوم را از رئیس دولت موقت و غیرنظامی میانمار پس می‌گیرد. 

در همین رابطه پارلمان اروپا در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰ نام وی را از فهرست گروه برندگان جایزه ساخاروف حذف کرد.  

آنگ سان سوچی در دادگاه لاهه اتهام نسل‌کشی را رد کرد 

این بحران تا آنجا پیش رفت که سال گذشته (۲۰۱۹) آنگ سان سوچی به  دادگاه لاهه احضار شد، رهبر دولت میانمار در دادگاه کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه  از عملکرد کشورش در برابر اتهام نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا دفاع کرد. 

آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار در دادگاه کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه از عملکرد کشورش در برابر اتهام نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا دفاع کرد. او پرونده علیه میانمار را «ناقص» و «نادرست» خواند. دادگاه کیفری لاهه به دنبال شکایت دولت گامبیا، به نمایندگی از ده‌ها کشور مسلمان دیگر، تشکیل شده بود.  

بازداشت و برکناری از قدرت 

پس از انتشار اخباری درباره بازداشت «آنگ سان سوچی» ، رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر رهبران این حزب در بامداد ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ (یکم فوریه ۲۰۲۱) ارتش میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد که قدرت را به مدت یک‌ سال در اختیار گرفته است.  ارتش میانمار برگزارکنندگان انتخابات پارلمانی آبان ماه را به تقلب گسترده در انتخابات متهم کرده بود و خواستار به تعویق افتادن افتتاح دور جدید پارلمان میانمار شده بود که قرار بود در این روز صورت گیرد. پیش از آنکه ارتش میانمار اعلام کند که قدرت را برای مدت یک سال به دست گرفته است، آنگ سان سوچی و دیگر مقام‌های ارشد حزب اتحادیه ملی دموکراسی از جمله «وین مینت» رئیس‌جمهور میانمار و چند تن از وزرای ایالتی را بازداشت کرده بودند. 

درخواست وزیر خارجه آمریکا برای آزادی مقام‌های دولتی میانمار 

پس از این اتفاق، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای از ارتش میانمار خواست تا مقام‌های دولتی را که اوایل صبح امروز بازداشت کرده، آزاد کند. این دیپلمات ارشد آمریکایی در بیانیه خود در این خصوص نوشت:  «ما از رهبران نظامی برمه می‌خواهیم تا تمامی مقام‌های دولتی و رهبران جامعه مدنی را آزاد کند و به اراده مردم برمه همانطور که در انتخابات دموکراتیک هشتم نوامبر ابراز شد، احترام بگذارند. ارتش باید فوراً از این اقدامات عقب‌نشینی کند.» 

ارتش میانمار: انتخابات جدیدی در راه است 

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» به نقل از منابع محلی گزارش کرد که ارتش میانمار قصد دارد پس از پایان وضعیت اضطراری انتخابات جدیدی را برگزار کند و دولت تشکیل دهد.  

کد خبر 582481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha