یک بررسی جدید شواهدی به دست می‌دهد که مصرف مکمل زینک یا روی ممکن است تا حدی درمان عفونت‌های ویروسی تنفسی مانند سرماخوردگی کمک کند.

Zinc

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این بررسی که در ‌ژورنال BMJ Open منتشر شده است، یک تجزیه‌وتحلیل گسترده بررسی‌های پیشین در این باره است. پژوهشگران استرالیایی رد دانشگاه سیدنی غربی در این بررسی ۲۸ کارآزمایی‌ کنترل‌شده تصادفی‌شده (RCT) در این باره را بازبینی کردند.

این کارآزمایی‌ها شامل ۵۴۴۶ بزرگسال می‌شدند که مکمل روی را یا به صورت خوراکی یا به صورت زیرزبانی با اسپری بینی دریافت کرده بودند. این پژوهشگران به طور جداگانه نقش احتمالی روی را در پیشگیری یا درمان عفونت‌های مجاری تنفسی تجزیه‌وتحلیل کردند.

این بررسی نشان داد که مکمل خوراکی یا اسپری روی به ازای هر ۱۰۰ شخص/ماه از پنج مورد عفونت تنفسی جلوگیری می‌کند. همچنین ۳۲ درصد خطر دچار شدن به علائم خفیف یا متوسط کاهش یافته بود.

مصرف روی همچنین با کاهش خطر ۸۷ درصدی دچار شدن به علام با شدت متوسط و ۲۸ درصد کاهش خطر دچار شدن به علائم خفیف‌تر همراهی داشت. بیشترین کاهش در عفونت‌های تنفسی با شدت متوسط رخ داد که با بیماری شبیه به آنفلوانزا مطابقت داشتند.

همچنین هنگامی که افراد روی را در ابتدای سیر بیماری به طور زیرزبانی یا با اسپری بینی استفاده می‌کردند، با احتمال ۱.۸ برابر بیشتر زودتر از افرادی بهبودی پیدا کرده بودند که به آنها دارونما داده شده بود.

در مقابل، عوارض جانبی بیشتری شامل تهوع یا دل‌آشوبه، تحریک دهانی یا احساس گلودرد در افرادی که قرص مکیدنی حاوی روی مصرف کرده بودند، رخ داده بود. اما خطر عوارض جانبی وخیم مثل از دست دادن حس بویایی یا دچار شدن به کمبود مس پایین بود.

کارشناسان می‌گویند این بررسی بازبینی جامعی از بررسی‌های مربوط به روی در بزرگسالان است. همچنین بررسی‌های دیگر نشان داده‌اند که مکمل‌های روی به کودکان دچار اسهال‌های ویروسی کمک می‌کنند، اما هنوز به طور قطعی نمی‌توان درباره اثربخشی روی عفونت‌های تنفسی سخن گفت و هنوز بررسی‌های بیشتری در این باره لازم است.

به گفته کارشناسان، این بررسی نشاندهنده سودمندی اندک مصرف مکمل‌های روی در پیشگیری از عفونت‌های تنفسی و اثر احتمالی آن در اندکی کوتاه کردن مدت زمان عفونت است، اما لازم است پژوهش‌های بیشتری در این باره انجام شود.

کد خبر 637358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha