پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چهارمین و آخرین بخش نشست مطبوعاتی رییس جمهور در 28 شهریور با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری:

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال خبرنگار تلویزیون NHK ژاپن درباره رقابت ژاپن و ایران برای کرسی غیردائم شورای امنیت، اظهار کرد: من به آقای دبیرکل هم گفتم شورا در تسخیر عده‌ای خاص است و واقعیت این است که این شورای امنیت، شورای امنیت ملل متحد نیست بلکه شورای امنیت چند قدرت است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: حالا ما برای آزمایش، نامزد شدیم برای این‌که یک بار دیگر رفتار کشورهای مدعی این امر را که شورای امنیت، شورای امنیت جامعه‌ی جهانی است به معرض آزمایش بگذاریم و ببینیم آیا اصلا ظرفیت پذیرش مخالف را دارند یا خیر.

وی ادامه داد: ما با دولت ژاپن دوست هستیم، ولی این دولت بیش از 9 دوره عضو شورای امنیت سازمان ملل بوده است. از ژاپن تشکر می‌کنیم،اما اگر نوبتی هم باشد نوبت ایران است. اگر آن دولت‌ها می‌خواهند نشان بدهند که دموکراتیک هستند و شورای امنیت باز است و حرف مخالف را در آن می‌شنوند، باز هم به ایران می‌رسد.

رییس‌جمهور گفت: ما صبر می‌کنیم رفتار کشورهای مدعی را ببینیم. ما با ژاپن احساس رقابت نمی‌کنیم. البته انتظار داشتیم ژاپن به تصمیم ایران احترام بگذارد. ما هم اعلام می‌کنیم اگر به شورای امنیت برویم از حقوق قانونی ملت ژاپن به طور کامل حمایت خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم کسی علیه حقوق قانونی ملت ژاپن چیزی به تصویب برساند و البته همه‌ی ملت‌ها. اگر به شورای امنیت برویم جلوی همه‌ی زورگویان محکم می‌ایستیم. اگر دولت ژاپن هم چنین تعهدی می‌دهد اعلام کند. ما مشکلی نداریم، با هم دوستیم و همکاری‌هایمان هم رو به گسترش است و فکر می‌کنیم دوستی ما ادامه خواهد داشت.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میراث که اظهار کرد: «سوال من در مورد طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی با وزارت ارشاد است و این‌که رییس‌جمهوری هیچ واکنشی درباره‌ی پاسخگو بودن نهادهای تحت نظارت خود ندارد، اگر میراث فرهنگی زیر نظر وزارت ارشاد برود تمام برنامه‌ریزی‌های سند چشم‌انداز به لحاظ اقتصادی مخدوش می‌شود، آیا بهتر نیست خود ریاست جمهوری وارد عمل شده و در این زمینه از کیان میراث فرهنگی دفاع کند؟» تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با منطقی درست تشکیل و کار درستی در جهت برپایی آن انجام شد. تجربه‌ی این سال‌ها هم نشان می‌دهد که موفق بوده است.

وی ادامه داد: ما از 700 هزار گردشگر در سال 83 به دو میلیون و 400 هزار گردشگر در سال 86 رسیدیم. توسعه‌ی فضاهای سیاحتی به سرعت درحال انجام است. صیانت از میراث فرهنگی ما با سرعت بالاتری انجام می‌شود. تعداد آثار فرهنگی که ثبت جهانی و ملی شده روزافزون است. حفاظت از آنها جدی‌تر انجام می‌شود و اینها نشان می‌دهد که کار درستی انجام شده و آثار آن را می‌بینیم.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: من به نظرات نمایندگان محترم، احترام می‌گذارم و با هم دوست هستیم اما انتزاع سازمان میراث فرهنگی از ریاست جمهوری و ادغامش را کاری درست و به نفع کشور نمی‌دانم. ضمن این‌که آن را خلاف قانون اساسی نیز می‌دانم؛ زیرا امور اداری و استخدامی به عهده‌ی رییس‌جمهور است. اگر بنا باشد سازمانی تاسیس یا ادغام شود باید به پیشنهاد دولت باشد.

رییس‌جمهور اظهار کرد: اگر بنا باشد مجلس راسا وارد شده و سازمان‌ها را ادغام کند مسلم است که کار کارشناسی نیست. دولت با هزاران ساعت کار کارشناسی پیشنهادی در این زمینه‌ها می‌دهد. ضمن این‌که شورای عالی اداری هم داریم که در این زمینه نظر می‌دهد. اصل 126 هم مستقیما آن را به عهده‌ی رییس‌جمهور گذاشته است. اگر بنا باشد پیشنهادی داده شود باید از سوی رییس‌جمهور باشد. می‌پذیرم برخی دوستان از برخی مسایل دیگر نگران بودند، حالا می‌توان این را حل کرد. دلیل ندارد که ما سازمان‌ها را این‌طور به هم بریزیم و جابه‌جا کنیم. زیرا ده‌ها میلیارد تومان به بیت‌المال ضرر خواهد زد. در گذشته هم خسارت‌های فراوانی دادیم. امیدواریم کمیسیون و نمایندگان عزیز خودشان مساله را حل کنند و مطمئنم این کار را خواهند کرد. من به حسن نظر نمایندگان عزیز اعتماد کامل دارم.

احمدی‌نژاد گفت:باید نتایج این مسابقات را ریشه‌یابی و علت‌یابی کنیم و به طور اساسی این موضوع را درمان کنیم.

رییس‌جمهور در ادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از نشریات ورزشی که پرسید همان طور که استحضار دارید کاروان ورزشی ایران در بیست و نهمین دوره‌ی بازی‌های المپیک پکن نتایج قابل قبولی به دست نیاورد و در این راستا حضرت عالی دستور دادید در این زمینه اقدام شود، اما ظاهرا مشکل ورزش و عدم کسب نتایج مطلوب در مسابقات گوناگونی فراتر از افراد و بعضی از برنامه‌هاست و به نظر می‌رسد ورزش باید به گونه‌ای اداره شود که در این بخش از جامعه در چارچوب نظام اما با تغییر دولت‌ها و ‌مدیریت‌ها، برنامه‌های ورزش دچار تزلزل و عدم ثبات نشود. در این راستا دیدگاه شما چگونه است.،با بیان این که با پایان یافتن ماه مبارک رمضان با قهرمانان المپیک و پارالمپیک و تمامی اعضای کاروان ورزشی ایران دیدار خواهد داشت گفت:‌ در این دیدار در مورد ورزش صحبت خواهم کرد، اما باید بگویم ابعاد گوناگونی در ورزش دخیل است و این در حالی است که واقعا مربیان و سرپرستان و ورزشکاران ما برای این دوره از بازی‌ها زحمت زیادی کشیده‌اند و بعضی از ورزشکاران ده ماه در اردو بودند و پس از آن همه‌ی تلاش خود را کردند. در این راستا ما باید نتایج این مسابقات را ریشه‌یابی و علت‌یابی کنیم و به طور اساسی این موضوع را درمان کنیم.

رییس‌جمهور با اعلام این که دستور پیگیری نتایج بازی‌های المپیک را به علی‌آبادی داده‌ام، ‌گفت: به رسانه‌ها توصیه می‌کنم بیایید فضای ورزش را منطقی کنیم. من از این {برنامه} دوربین خبرساز خوشم نمی‌آید؛ چرا که بچه‌های ورزش ایران زحمت می‌کشند، پس چرا همه ورزش ایران حاشیه است و تمام این مدت حرف آن است که فلان بازیکن رفت و فلان بازیکن آمد. من می‌پرسم که آیا این‌ها پیگیری اخبار ورزش است؟

رییس‌جمهور تاکید کرد: در حوزه‌ی اخبار ورزشی باید بحث‌ها علمی و عالمانه شود و ورزش ایران باید در سکوی جهانی بایستد و همانطور که در پارالمپیک اتفاق افتاد ورزشکاران ایرانی پنج مدال طلا به دست آوردند و در دوره‌ای که از پیش اعلام شده بود تعدادی از ورزشها ادغام شده است و تعداد طلاها کم شده است؛ از جایگاه دور قبل که بیست و سوم بود در مسابقات امسال به جایگاه بیست و یکم رسیدیم.

وی با تاکید بر توانایی‌های ورزش ایران اظهار کرد: به نظر می‌رسد مدیران ورزش جانبازان و معلولان مدیریت کردند و فضای ورزش خود را از این فضاهای کاذب و حاشیه‌ای دور نگه داشتند.

وی با اذعان بر اینکه اهمیت مسابقات المپیک فراتر از پارالمپیک است، افزود: واقعیت این است که در پارالمپیک ایران به نتیجه رسید و ورزشکاران ایرانی توانستند موقعیت خود را حفظ کنند اما در المپیک این اتفاق نیفتاد و این نشان از آن دارد که حواشی غلبه کرده است واین بسیار بد است و ما باید علمی و عالمانه در عرصه‌ی ملی با ورزش برخورد کنیم .

احمدی‌نژاد با بیان اینکه رسانه‌ی ملی در عرصه‌ی ورزش بالاترین زحمت را می‌کشد، افزود: اما می‌بینیم گاهی یک صحنه ورزشی همه چیز را بر باد می‌دهد و گاهی یک خبر سطح پایین همه زحمات را بر باد می‌دهد و در این راستا باید دست به دست هم دهیم که ورزش را بالا ببریم.

به گزارش ایسنا، آخرین پرسش از رییس‌جمهور را خبرنگار خبرگزاری ایلنا مطرح کرد. این خبرنگار با اشاره به آمار ارائه شده از طرف بانک مرکزی پرسید بر این اساس وضعیت معیشتی دهک‌های پایین جامعه و مردم مستضعف در سه سال اخیر مقداری روند رو به پایین داشته است و با توجه به این که همین دهک‌های پایین به شما رای داده‌اند و شما به این مسوولیت‌ رسیدید، چه توجیهی بین ارتباطات آن شعارها و نتایج کنونی می‌بینید؟

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال اعلام کرد: اتفاقا بر اساس گزارش‌های رسمی بانک مرکزی با در نظر گرفتن نسبت و قیمت ثابت،‌ قدرت خرید در سه دهک پایین جامعه بیشتر از سه سال قبل شده است، اما این بدان معنا نیست که ما راضی هستیم و ما راضی نیستیم .

وی با بیان این که فاصله‌ی سه دهک‌ها پایین با سه دهک بالا بسیار زیاد است، گفت: دولت کارهای زیادی کرده است و در این راستا ارائه‌ی سهام عدالت، ایجاد بنگاه‌های کوچک، افزایش بودجه‌ی نهادهای حمایتی و توزیع منابع در نقاط مختلف کشور برخی از این اقدامات بوده است اما اینها پاسخگو نیست.

احمدی‌نژاد اعلام کرد: هدف‌گیری طرح تحول اقتصادی اجرای عدالت است و می‌خواهد عدالت را به طور ریشه‌ای پایدار کند و امیدواریم این مشکل به طور ریشه‌ای حل شود.

احمدی‌نژاد در پایان این نشست با اشاره به این که قول داده بود این نشست بیشتر به موضوعات داخلی اختصاص پیدا کند، ‌گفت: 90 درصد سوالات مطروحه مربوط به مسائل داخلی کشور بود و در این راستا در نشست بعدی با رسانه‌ها بیشتر به سوالات بین‌المللی و جهانی پاسخ خواهم داد.

کد خبر 63725

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز