در روزگاری که تهران هنوز استخوان نترکانده بود و محله‌های آن از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر بود، دوشان تپه و دهکده فرح‌آباد و اراضی اطراف آن خارج از شهر و حصار ناصری قرار داشتند.

خانه سرباز

همشهری آنلاین_بهاره خسروی‌: آن روزها دوشان تپه جای خوش آب وهوا و باصفایی بود که اغلب پادشاهان قاجاری همراه اهل و عیال برای شکار و گردش خارج از شهر به آن سفر می‌کردند و عمارت‌ها و کاخ باشکوهی در این محدوده قرار داشت. اما با بزرگ‌تر شدن کمربند پایتخت محدوده قصر فیروزه قدیم در ناحیه ششم چهاردهمین قطعه شهر تهران به‌عنوان یک محدوده کاملاً نظامی جا گرفته است. به همین بهانه همراه سرپرست حراست شهرداری تهران در دومین بازدید هفتگی شهردار تهران از مناطق مهمان «علی الهوردیان» شهردار ناحیه ۶ منطقه ۱۴ و کارکنان این اداره شدیم تا در یک دیدار دوستانه از نزدیک در جریان مسائل و نیازهای شهری یک محدوده نظامی قرار بگیریم.

قرار ساعت ۵:۳۰ صبح روز پنجشنبه در ساختمان شهرداری ناحیه ۶ منطقه ۱۴ در محله قصر فیروزه است؛ جایی که «محمد مقدم» سرپرست حراست شهرداری تهران به همراه تیمش برای صرف یک صبحانه‌کاری و گپ‌وگفت درباره مسائل و نیازهای ناحیه ۶ مستقر می‌شوند. محوطه بیرونی ساختمان ناحیه حسابی آب و جارو شده و نگهبانان ۶ دنگ حواسشان به‌ تردد داخل و خارج محوطه ساختمان است. هوای تمیز و نیمه سرد صبحگاهی و تماشای گلدان‌های خوش آب و رنگ روی پله‌های ورودی ساختمان خواب اول صبح را از چشم هر رهگذری می‌پراند و روحیه شاد و پرنشاط را به بیننده هدیه می‌کند. ساعت حوالی ۶:۴۵ است که انتظارها به سر می‌رسد. مقدم، سرپرست حراست شهرداری تهران به همراه تیمش به ساختمان شهرداری ناحیه ۶ می‌رسند؛ جلسه بعد از صرف صبحانه رسمیت می‌گیرد و آغاز می‌شود.  

  • کاهش تصادفات و یکپارچه‌سازی محدوده نظامی

حل مشکل آسفالت و چاله‌های بزرگراه بسیج نخستین موضوعی است که شهردار ناحیه ۶ درباره آن صحبت می‌کند: «بزرگراه بسیج یکی از بخش‌های حادثه خیر و پرتردد منطقه بود. به دلیل ناهمگونی مسیر و چاله‌های فراوان و نداشتن آسفالت مناسب این مسیر تصادفات زیادی داشت. به‌ویژه در محدوده زیرگذر که بیشتر شبیه بیابان بود. در این محدوده شاهد تصادفات مرگ بار موتورسواران بودیم که خوشبختانه این مشکل با انجام بعضی اصلاحات هندسی حل شد.» گسترش حریم ناحیه ۶ و یکپارچه‌سازی ناحیه نظامی تهران هم از دیگر مواردی است که الهوردیان به آن در این دیدار دوستانه اشاره می‌کند.  

  • حساسیت‌های ارائه خدمات به محدوده نظامی

حریم ناحیه ۶ از حریم منطقه هم بزرگ‌تر است و با توجه به وجود مراکز مهم نظامی و امنیتی در این محدوده قطعاً ارائه خدمات به شهروندان در حوزه‌های مختلف و فضای سبز با حساسیت‌های بیشتری همراه است. الهوردیان با تأکید بر این موضوع می‌گوید: «بسیاری از خدمات و کارها باید با توافق انجام شود و به دلیل اهمیت حساسیت شناسایی افراد تمام کارگران خدمات شهری باید شناسایی شوند و شناسنامه‌ها مورد تأیید قرار بگیرد. علاوه بر آن در همه مناطق شهر تهران جمع‌آوری زباله‌ها شب‌ها انجام می‌شود. اما در این ناحیه بیشتر عملیات جمع‌آوری صبح‌ها صورت می‌گیرد. نسبت به گشتزنی‌ها هم دقت نظر بیشتری باید اعمال شود.»

  • افتتاح میدان سوم خرداد

ترافیک عضو اصلی و جدانشدنی این روزهای زندگی پایتخت‌نشینان شده است. یکی از مشکلات اهالی مسعودیه و افسریه دسترسی راحت و بدون ترافیک به بزرگراه افسریه است. برای حل این مشکل گزینه افتتاح میدان سوم خرداد روی کاغذ است. شهردار ناحیه ۶ در این‌باره توضیح می‌دهد: «انتهای خیابان‌های تختی و رحیمی به تقاطع بزرگراه افسریه متصل می‌شوند. این محدوده بار ترافیک سنگینی دارد. اهالی افسریه و مسعودیه اکثراً از پشت خیابان هجرت به این مسیر می‌رسند.

این محدوده نیاز به تعدادی کارهای کوچک عمرانی دارد تا میدان رسماً افتتاح شود. اکنون این جابه‌جایی موقتی و دستی انجام شده که اگر این موانع برداشته شود به کاهش بار ترافیک این محدوده کمک فراوانی می‌کند.» اجرای روکش آسفالت در مسیر اتوبوس‌های تندرو بزرگراه بسیج، بلوار شهیدان سرباز و اصلاحات هندسی در بلوار تختی از دیگر اقدامات انجام شده برای روان شدن ترافیک ناحیه است.  

  • راه‌اندازی خانه سرباز

به دلیل شرایط نظامی و محدودیت‌های موجود برای حفظ امنیت کشور بسیاری از سربازان امکان نگهداری هدایا و وسایلی را که خانواده‌هایشان برای آنها می‌آورند ندارند. طرح خانه سرباز ایده‌ای است که به‌عنوان طرح خلاقانه از سوی شهردار ناحیه ۶ مطرح شده. او درباره جزئیات این طرح می‌گوید: «در این ناحیه یک سرای محله بیشتر نداریم. این سرای محله در گوشه‌ای از مجموعه ورزشی تختی قرار دارد که هزینه‌های آن را همین مجموعه ورزشی تأمین می‌کند.

کنار سرای محله فضایی داریم که برای راه‌اندازی خانه سرباز مناسب است؛ جایی که سربازان بتوانند در آن به راحتی خانواده‌هایشان را ملاقات کنند یا خانواده آنها در این مکان مستقر شوند یا وسایلشان را در همین مکان نگهداری کنند. البته این موضوع همچنان به‌عنوان یک ایده، مطرح و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.» همچنین اجرای طرح شهر سبز و دریافت گلدان به ازای پسماند خشک با همکاری بچه‌های سپاه یکی از طرح‌های مشارکتی است که الهوردیان از آن صحبت می‌کند.  

  • قدردانی و تشکر

بعد از صحبت و ارائه گزارش عملکرد از اقدامات انجام شده از سوی شهردار ناحیه ۶ و کارکنان و ارائه درخواست‌ها برای رسیدگی به موانع موجود نوبت به مقدم، سرپرست حراست شهرداری می‌رسد. او از تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان قدردانی و تشکر می‌کند و برای حل مشکلات موجود به‌ویژه یکسان شدن حقوق و مزایای کارمندان حوزه حراست می‌گوید: «همه موارد در جلسه جمع‌بندی نهایی با حضور شهردار تهران مطرح خواهد شد. امیدواریم با مصوبه‌ای بتوانیم مشکل حقوق همکاران را حل کنیم و عدالت برقرار شود.»

  •  تعیین تکلیف حمام متروکه شیردم 

خانه سرباز؛ ایده‌ای نو در بافت نظامی

۴۰ سالی است که حمام شیردم در محله نبی‌اکرم جنب مدرسه فردوس تعطیل شده است؛ حمام خاطره‌انگیزی که روزگاری برو بیایی داشت و پاتوق دورهمی قدیمی اهالی بود این روزها تبدیل به معضلی برای ساکنان محله شده است. «صادق علیان» دبیر شورایاری محله نبی‌اکرم می‌گوید: «این حمام بیش از ۲ هزارمترمربع، وسعت و به گفته اهالی قدمتی ۷۰ ساله دارد. اما این روزها تبدیل به مکانی برای تجمع معتادان و زباله‌دانی شده است. تجمعی که آسایش را از اهالی گرفته و تبدیل به آسیب اجتماعی شده است.»

به گفته علیان با اینکه این ملک از سوی شهرداری تملک شده اما برای حل این مشکلات و تغییر کاربری آن هیچ اقدام جدی انجام نشده است. مشکلات جدول‌های بلوار نبی‌اکرم، بهسازی نهر کوچه خسروآباد و بهسازی آسفالت خیابان‌های محله از دیگر مشکلاتی است که دبیر شورایاری محله نبی‌اکرم از آنها نام می‌برد.  

  •  محله حسین‌آباد دولاب درحصار

خانه سرباز؛ ایده‌ای نو در بافت نظامی

اجرای هر طرح و پروژه علاوه بر خدمت‌رسانی به شهروندان یکسری معایب هم دارد. برای مثال اجرای طرح بزرگراه امام علی(ع) باعث محصور شدن محله حسین‌آباد دولاب شده است. «مرتضی قاسمی» دبیر شورایاری این محله با بیان این مشکل می‌گوید: «اجرای طرح بزرگراه امام علی(ع) محله ما را به نحوی بن‌بست کرد. همچنین از بزرگراه شهید محلاتی هیچ دوربرگردانی برای ورود به محله حسین‌آباد دولاب نداریم.»
نبود مرکز درمانی، مسدود بودن بلوار شهید گل‌شناس به دلیل وجود ۷۲ ملک خرد که باعث باز شدن بزرگراه افسریه به بزرگراه نواب می‌شود و مشکل اراضی بی‌دفاع شهری، نبود پارکینگ برای مراجعان به دادگاه شهید محلاتی، اداره پست و... از دیگر مشکلاتی است که دبیر شورایاری محله حسین‌آباد دولاب از آنها نام می‌برد.

کد خبر 636954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha