پژوهش گسترده‌ای که در مورد تاثیر تغییرات دما بر بیماری کلیوی انجام گرفته، نشان می‌دهد که افزایش دما در ۱۵ سال اخیر، به بروز بیش از ۲۰۰ هزار مورد بیماری کلیوی در برزیل منجر شده است.

بيماري كليوي

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از سایتک دیلی، بزرگترین پژوهشی که در مورد تاثیر تغییرات دما بر بیماری کلیوی انجام شده است، نشان می‌دهد که ۷.۴ درصد از افرادی که به خاطر بیماری کلیوی در بیمارستان بستری می‌شوند، ممکن است به خاطر افزایش دما به این شرایط دچار شده باشند. تمرکز این پژوهش، بر برزیل است و نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۲ هزار مورد بیماری کلیوی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ ثبت شده‌ است.

این پژوهش که به سرپرستی پروفسور "یومینگ گو" و دکتر "شانشان لی" پژوهشگران "دانشگاه مانش"استرالیا انجام شده است، برای نخستین بار، خطر بستری شدن در بیمارستان به خاطر بیماری‌های کلیوی مرتبط با دمای محیط را بررسی می‌کند. این بررسی، با استفاده از داده‌های روزانه پذیرش بیمارستان‌ها در ۱۸۱۶ شهر برزیل انجام شده است.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ در مجله "لنست"(The Lancet) به چاپ رسید، بیماری‌های کلیوی را یک نگرانی برای سلامت عمومی در جهان اعلام کرد و تخمین زد که تقریباً ۲.۶ میلیون مرگ و میر در آن سال، ناشی از اختلال در عملکرد کلیه بوده است. نکته مهم این است که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کلیوی در مقایسه با یک دهه پیش، ۲۶.۶ درصد افزایش داشت. این پژوهش نشان داد که ممکن است این افزایش، تا حدی ناشی از تغییرات آب و هوایی باشد.

این پژوهش جدید در مجموع، ۲,۷۲۶,۸۸۶ مورد بستری شدن در بیمارستان را مورد بررسی قرار داد که ناشی از بیماری‌های کلیوی بودند. به گفته پروفسور گو، به ازای هر یک درجه سلسیوس افزایش میانگین دمای روزانه، تقریباً یک درصد افزایش بیماری کلیوی وجود دارد که بیشترین آسیب در زنان، کودکان زیر چهار سال و افراد بالای ۸۰ سال ظاهر می‌شود.

رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات به کلیه‌ها آسیب می‌رساند؟

ارتباط میان دما و بیماری‌های کلیوی، هنگام قرار گرفتن در معرض دماهای شدید، بیشتر بود اما تاثیر آن یک تا دو روز پس از قرار گرفتن در معرض دما نیز باقی ماند.

به گفته پژوهشگران، این پروژه، شواهد محکمی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهند باید سیاست‌های بیشتری برای جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان‌ به خاطر گرما و تغییرات آب و هوایی ایجاد شود. در زمینه گرم شدن زمین نیز باید راهبردها و سیاست‌های بیشتری برای جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان به خاطر گرما ارائه شود.

توصیه پژوهشگران این است که مداخله‌ها باید فوراً در سیاست‌های دولت در مورد تغییرات آب و هوایی گنجانده شود. یکی از این مداخله‌ها، هدف قرار دادن افراد خاص مانند زنان، کودکان، نوجوانان و سالمندان است زیرا آنها نسبت به گرما و بیماری‌های کلیوی ناشی از آن آسیب‌پذیرتر هستند.

پروفسور گو افزود: باید به کشورهایی که درآمد کم و متوسط دارند، از جمله برزیل که هنوز نیازمند سیستم‌های قابل اعتماد هشدار گرما و اقدامات پیشگیرانه است، توجه شود.

کد خبر 635419
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha