برخلاف خیلی‌ها ریاضی را درس خشک و پیچیده‌ای نمی‌دانند و عاشق حل معادلات چندمجهولی و فرمول‌های آن هستند.

المپياد رياضي

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  آنها روزشان را با دست و پنجه نرم کردن با اعداد و ارقام سپری می‌کنند و شب را با رویای شیرین دستیابی به مدال طلای المپیاد جهانی به صبح می‌رسانند. هر چند تحقق این رؤیا برای آنها که برای دومین سال متوالی مدال طلای المپیاد کشوری ریاضیات را به گردن انداخته‌اند، دور نیست. هفته پیش به دبیرستان علامه حلی ۱۰ درمحله پاسداران رفتیم و با دو نفر از دانش‌آموزانی که در المپیاد کشوری ریاضیات خوش درخشیده‌اند، گفت‌وگو کردیم.  

  • آموزش آنلاین به نفع‌مان بود

شاید در نگاه اول دشوار به نظر برسد که در خانواده‌ای که همه رشته تجربی خوانده و پزشک شده‌اند مسیر موفقیت در المپیاد ریاضی را طی کنی، اما «علی احمدوند» دارنده ۲ مدال طلای المپیاد ریاضی با وجودی که پدر و مادرش پزشک هستند، دغدغه‌ای در این‌باره نداشته است. او می‌گوید: «دوستان و اقوام فکر می‌کردند چون والدینم پزشک هستند من هم باید راه آنها را دنبال کنم، اما خوشبختانه پدر و مادرم برای انتخاب رشته دبیرستان دستم را باز گذاشتند و وقتی دیدند به ریاضیات علاقه‌مند هستم به من اعتماد کرده و مشوق و پشتیبانم بودند.» علی به نقش مدرسه و کرونا هم در دستیابی به موفقیت اشاره کرده و می‌گوید: «مدرسه تا جایی که امکان داشت شرایط را فراهم کرد که با دغدغه کمتری درس بخوانیم و روی رقابت المپیاد تمرکز کنیم.» 

او که معتقد است آموزش آنلاین هم به موفقیتش کمک کرده است، می‌گوید: «به دلیل کرونا، معلم‌ها در خانه و از طریق آموزش آنلاین فرصت کافی برای انتقال تجربه و دانششان داشتند، در حالی که اگر آموزش حضوری بود، به دلیل تدریس در چند مدرسه، فرصت چندانی برای پاسخگویی به سؤالاتمان نداشتند، از این‌رو فکر می‌کنم آموزش آنلاین به نفع ما بود.»

علی که ساکن محله نارمک منطقه ۴ است حضور و رقابت در المپیاد را به دوستان و هم‌محلی‌هایی که صرفاً به ریاضی علاقه‌مند هستند، توصیه نمی‌کند. او می‌گوید: «برای حضور در المپیاد علاقه به تنهایی کافی نیست، باید ذهن خلاق و مغز پردازشگر داشته باشیم، در غیراین صورت به‌رغم تحمل استرس زیاد، ممکن است نتیجه‌ای هم نگیریم.» ادامه می‌دهد: «المپیاد مثل کنکور نیست که یکسری مباحث و کتاب‌ها را معرفی کنند و بگویند از اینها سؤال می‌آید شرط موفقیت در المپیاد این است که مغز قدرت پردازش و تحلیل مسئله و خلاقیت داشته باشد.»

  • با مسائل ریاضی راه‌حل مشکلات زندگی را پیدا می‌کنیم

در ۱۷ سالگی برای دومین بار صاحب مدال طلای المپیادی کشوری ریاضی شده است. «پوریا محمودخان» سال گذشته بعد از کسب مدال کشوری به دلیل شیوع کرونا و تأخیر در برگزاری مسابقات، از رقابت‌های جهانی بازماند، اما امسال عزمش را جزم کرده که خودش را به المپیاد جهانی ریاضیات که تیرماه در نروژ برگزار می‌شود برساند. پوریا برای رسیدن به نروژ راه دراز و دشواری در پیش دارد.

او باید دوره‌های پیشرفته ریاضی را در باشگاه دانش‌پژوهان جوان سپری کند و از چند آزمون سخت سربلند بیرون بیاید، تا آمادگی کافی برای این رقابت جهانی به دست بیاورد و امیدوار است این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارد. او همراهی مدرسه، حمایت و پشتیبانی خانواده و از همه مهم‌تر علاقه شخصی‌اش به دنیای اشکال هندسی، اعداد و فرمول‌ها را رمز موفقیتش می‌داند و می‌گوید: «انصافا مدیران و دبیران مدرسه برای موفقیت ما از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. آنها خیلی وقت‌ها با ما همکاری می‌کردند تا از وقت سایر دروس برای آمادگی المپیاد وام بگیریم.» 

پوریا که هر روز ساعت‌ها وقتش را با اعداد و ارقام می‌گذراند تا مدال جهانی المپیاد ریاضی را به دست بیاورد، معتقد است اگر کسی می‌خواهد وارد رقابت‌ در سطح المپیاد، شود باید همه تلاشش را بکند و حتی به اندازه سر سوزنی کم نگذارد. او می‌گوید: «اگر در المپیاد طلا بیاوریم می‌توانیم بدون کنکور وارد رشته مورد علاقه‌مان در دانشگاه شویم، اما اگر ذره‌ای کوتاهی کنیم و به هر دلیل موفق نشویم، فرصت مطالعه برای کنکور را از دست داده‌ایم و این موضوع آینده تحصیلی‌مان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

این دانش‌آموز کوشا در پاسخ به این سؤال که چند ساعت در روز ریاضی می‌خواند، می‌گوید: «زمان مشخصی ندارد. چون ریاضی خواندن لزوماً پشت میز نشستن و کتاب و جزوه خواندن نیست، خیلی وقت‌ها که به کار دیگری مشغول هستم مثلاً دارم اتاقم را تمیز می‌کنم ولی در ذهنم معادلات و فرمول‌ها را مرور می‌کنم.» پوریا که عاشق حل معادلات چندمجهولی ریاضی است، معتقد است حل مسائل ریاضی، نگاه جدیدی به او داده. او در این‌باره می‌گوید: «پیچیده‌ترین مسائل زندگی هم مثل مسائل ریاضیات چند راه‌حل دارند. باید مهارت پیدا کردن راه‌حل درست در کوتاه‌ترین زمان ممکن را یاد بگیریم.»

  • سید جلیل محمودی مدیر دبیرستان علامه حلی ۱۰/مسیر المپیاد را برای دانش‌آموزان مستعد هموار می‌کنیم

پیچیده‌ترین مسائل زندگی هم چند راه‌حل دارد

موفقیت اخیر دانش‌آموزان دبیرستان علامه حلی در المپیاد کشوری ریاضیات مایه مباهات و افتخار کادر آموزشی و اداری مدرسه علامه حلی است. هر چند ۷۰‌درصد موفقیت به علاقه‌مندی دانش‌آموزان و تلاش و پشتکار آنها مربوط است، اما مدرسه در حد وسعش تلاش می‌کند با کشف وجذب این استعدادها و برگزاری دوره‌های پیشرفته علمی در خارج از وقت کلاسی، آنها را در مسیر رقابت‌های کشوری و جهانی هدایت کند.

در دبیرستان حلی ۱۰ هم مثل سایر مدارسی که برای المپیادهای علمی تلاش می‌کنند، دانش‌آموزان از صبح تا ظهر دروس معمولی مدرسه را می‌خوانند و عصر در کلاس‌های خارج از برنامه با دروسی و مباحثی که سطحش به مراتب پیشرفته‌تر از محتوای کتب درسی است شرکت‌ می‌کنند. دبیرستان علامه حلی ۱۰ با اینکه جزو مدارس تازه تأسیس است و فقط ۵ سال ازورودش به رقابت‌های علمی کشوری گذشته، اما افتخارات بسیاری را در المپیادهای علمی کسب کرده و دانش‌آموزان ساعی این مدرسه در رشته ریاضی ۱۷، رشته کامپیوتر ۲۴، رشته فیزیک ۱۶ و در سایر رشته‌های درسی هم چندین مدال خوشرنگ به مدرسه آورده‌اند.  

کد خبر 635233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha