مسیل ابوذر در محدوده بلوار ابوذر را همه به زیبایی و صدای دل‌انگیز آب جاری آن می‌شناسند اما همین ظرفیت محله ابوذر در محدوده مشیریه به تهدیدی جدی برای اهالی تبدیل شده است.

مسيل ابوذر

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: مسیل ابوذر که در امتداد مسیر خود به محله مشیریه می‌رسد، از زیر بزرگراه شهید نجفی رستگار رد می‌شود و مشکل ساکنان آن محدوده دقیقاً در این نقطه جدی می‌شود. راه مسیل در محدوده مشیریه باریک‌تر می‌شود و بهتر است بگوییم به کانالی تبدیل می‌شود که در کنارش دو حوضچه کمکی برای شرایطی که آب کانال بالا می‌زند، ایجاد شده است.

این کانال در محدوده مشیریه روباز است و از میان دو بوستان پامچال و آزادگان می‌گذرد و این دو بوستان به وسیله پل تعبیه شده در روی کانال به یکدیگر متصل می‌شوند. حالا این کانال روباز معضلات بسیاری را برای اهالی محله‌های مشیریه شمالی و جنوبی به وجود آورده است. از بوی نامطبوع و متعفن آن گرفته تا ایجاد کلونی توسط افراد معتاد و کارتن‌خواب در اطراف کانال و وجود زباله فراوان همه و همه دست به دست هم داده تا اهالی مشیریه هرگز تمایلی به گذران اوقات فراغت در بوستان‌های محله نداشته باشند. سری به محله مشیریه زده‌ و از نزدیک معضلات این کانال روباز را از زبان اهالی شنیدیم.  

مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید نجفی رستگار را که طی می‌کنیم کمی جلوتر از محدوده خیابان بوعلی و بعد از گذر از بوستان پامچال، بوی نامطبوعی در فضا پیچیده که مربوط به کانال روباز این محله است. با نیم نگاهی می‌توان متوجه انبوهی از زباله به‌ویژه ظروف یک بارمصرف در گوشه‌ای از کانال شد که روی هم تلنبار شده‌ است.  

در بخشی از کانال، آثار دوده آتش روی دیوارها دیده می‌شود که به راحتی می‌توان متوجه شد افراد معتاد در در آنجا آتش روشن کرده‌اند و کمی جلوتر تعدادی سرنگ و فیلتر سیگار دیده می‌شود. بنا به گفته اهالی، سابق بر اینکه وضعیت کانال بهتر بود، اهالی مشیریه در اطراف کانال پیاده‌روی می‌کردند اما حالا بوی نامطبوع این کانال اهالی را به ستوه آورده است. بارها افرادی از مدیریت شهری منطقه ۱۵ و حتی اعضای شورای‌شهر از این کانال وضعیت آشفته آن بازدید کرده‌ و وعده‌هایی هم در خصوص سرپوشیده کردن کانال داده‌اند که فعلاً تحقق نیافته است.  

  • تأمین ایمنی محدوده کانال 
سرریز مشکلات مسیل ابوذر در مشیریه
هوشنگ تبری/یکی از اهالی محله مشیریه

طبق اظهارات اهالی و دبیر شورایاری محله مشیریه، بارها مسئولان شهرداری و اعضای شورای‌شهر از وضعیت کانال مشیریه بازدید کرده و اقدامات مقطعی و گذرا مانند لایروبی و پاکسازی کانال صورت گرفته اما نکته قابل توجه اینکه حتی لایروبی و پاکسازی کانال هم به‌صورت مستمر انجام نشده است. در حال حاضر شهروندان مدام با سامانه ۱۳۷ تماس می‌گیرند تا عوامل خدمات شهری کانال را پاکسازی کنند. کارگران خدمات شهری هم با توجه به وسعت کانال و حجم زباله‌ها این کار را به‌صورت ناقص انجام می‌دهند و مجدداً اهالی شاهد انباشت زباله هستند.

  «هوشنگ تبری» یکی از اهالی محله مشیریه در این‌باره می‌گوید: «از مسئولان درخواست داریم ایمنی و امنیت کامل این بخش از منطقه به‌ویژه در محله مشیریه و محدوده کانال ابوذر تأمین کنند و نگذراند اهالی از حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها احساس ناامنی کنند.» وی اضافه می‌کند: «به‌صورت کلی جمع‌آوری زباله‌های کانال، جمع‌آوری معتادان به‌صورت هفتگی کار زمان بری نیست، کافی است مسئولان با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری کنند تا این معضل محله مشیریه حل شود.»

  • نیاز به لایروبی و پاکسازی به موقع مسیل
سرریز مشکلات مسیل ابوذر در مشیریه
سید محمد صالحی/دبیر شورایاری محله مشیریه

 مسیل ابوذر به‌صورت زیرزمینی به دو بوستان آزادگان و پامچال در محدوده مشیریه می‌رسد اما در همین محدوده تا بزرگراه شهید نجفی رستگار این مسیل به‌صورت کانال روباز به مسیر خود ادامه می‌دهد و در همین محدوده بیشترین آسیب‌ها از جمله حضور افراد معتاد در اطراف و داخل کانال، انبوه زباله و معضلات دیگر دیده می‌شود. «سید محد صالحی» دبیر شورایاری محله مشیریه در این خصوص می‌گوید: «بارها از مسئولان شهرداری و شورای‌شهر درخواست کرده‌ایم که روی این کانال را بپوشانند تا حداقل آسیب کمتری متوجه اهالی شود اما به نتیجه نرسیده‌ایم.»

 صالحی به منشأ بوی نامطبوع این کانال و لایروبی نشدن در آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: «اگر این کانال به‌صورت مستمر لایروبی و پاکسازی شود، قدری از معضلات آن هم رفع می‌شود. شاید نتوانیم در این حالت جلوی‌ تردد افراد معتاد را در اطراف کانال بگیریم اما حداقل از بوی نامطبوع وحجم زباله‌های آن کاسته می‌شود. وجود چنین کانالی که از میان دو بوستان می‌گذرد در جاهای دیگر به‌عنوان یک ظرفیت شناخته شده و از آن استفاده بهینه می‌شود اما در محله ما این ظرفیت به تهدید جدی برای اهالی محله تبدیل شده است.»

  •  پاتوق معتادان 
سرریز مشکلات مسیل ابوذر در مشیریه
زهره گودرزی‌/یکی از اهالی محله مشیریه جنوبی

محله مشیریه به دلیل همسایگی با محله رضویه و وجود مددسرای خاوران در این بخش از منطقه به نوعی به پاتوق افراد معتاد تبدیل شده و معتادان اکثراً به فضاهای دنج محله پناه می‌برند. «زهره گودرزی» یکی از اهالی محله مشیریه جنوبی در این‌باره می‌گوید: «از زمانی که بزرگراه شهید نجفی رستگار مشیریه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرد، فضای دنج و بی‌دفاع در مشیریه زیاد شد و به همین دلیل شاهد تردد تعداد زیادی از کارتن‌خواب‌ها و معتادان در محله شده‌ایم. یکی از این فضاهای دنج اطراف کانال ابوذر است.

با توجه به اینکه این کانال بوی نامطبوعی دارد و کمتر کسی ترجیح می‌دهد در اطراف کانال‌ تردد کند، معتادان فرصت را غنیمت می‌شمارند و از خلوتی محیط استفاده و برای خودشان در اطراف کانال کلونی ایجاد می‌کنند. این کار آنها جلوه بصری محله را زیر سؤال می‌برد. در برخی مواقع این افراد به داخل کانال می‌روند و در آنجا آتش روشن می‌کنند که خساراتی را هم به محیط کانال می‌زنند.»

  • تخلیه زباله در داخل کانال 

یکی از معضلات کانال محله مشیریه روباز بودن آن است که باعث می‌شود برخی از اهالی مسائل زیست‌محیطی را رعایت نکنند به‌ویژه برخی از افرادی که برای تفریح به بوستان پامچال می‌آیند. آنها زباله‌های خود را داخل کانال مشیریه تخلیه می‌کنند که این امر باعث انباشت زباله در گوشه‌ای از کانال، کدر و گل‌آلود شدن آب و در نهایت انتشار بوی نامطبوع می‌شود.

در روزهایی از سال که حجم آب ورودی به کانال زیاد است، این آب به همراه زباله‌ها بالا می‌آید و به حوضچه‌های اطراف پس می‌زند. البته اهالی منکر این موضوع نیستند که نمی‌توان برخی از معضلات کانال را رفع کرد اما معتقدند اگر مسئولان مربوطه این کانال را سرپوشیده کنند، بیشتر معضلات این کانال رفع خواهد شد. از طرفی به دلیل رد شدن بزرگراه شهید نجفی رستگار، محیط دنجی در اطراف این کانال به وجود آمده که زمینه سرقت و کیف‌قاپی را فراهم کرده است.»
 

کد خبر 635201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha