مشکلات کانال مشیریه از مسیل ابوذر آغاز می‌شود.

کانال

همشهری آنلاین _ سارا جعفرزاده: مسیل ابوذر یا همان سرخه‌حصار که از مناطق بالادست از جمله مناطق ۱۳ و ۱۴ سرچشمه می‌گیرد، درست در جنوبی‌ترین منطقه تهران یعنی ۱۵ باعث ایجاد مشکلات متعددی شده است. مسیل ابوذر از محدوده بلوار زمزم تا پل ششم بلوار ابوذر روباز است و در انتهای پل ششم تا قبل از مشیریه به‌صورت زیرزمینی به مسیر خود ادامه می‌دهد. اما به محض رسیدن به مشیریه، این مسیل به‌صورت یک کانال باریک و روباز از میان ۲ بوستان پامچال و آزادگان امتداد می‌یابد. این کانال روباز مشکلات بسیاری را برای اهالی محله مشیریه به وجود آورده است. از انباشت زباله‌ها و بوی نامطبوع تا ایجاد پاتوق توسط معتادان و کارتن‌خواب‌ها در کنار هم باعث شده که اهالی مشیریه از این وضعیت گلایه‌مند شوند.

  •  اهالی به ستوه آمده‌اند

مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید نجفی رستگار را که طی می‌کنیم کمی جلوتر از محدوده خیابان بوعلی و بعد از گذر از بوستان پامچال بوی نامطبوعی در فضا پیچیده که مربوط به کانال روباز این محله است. با نیم نگاهی می‌توان متوجه انبوهی از زباله به‌ویژه ظروف یک بارمصرف شد که در گوشه‌ای از کانال روی آب جاری تلنبار شده‌است. در بخشی از کانال رد دوده آتش روی دیوارها دیده می‌شود که نشان ازروشن کردن آتش توسط افراد معتاد دارد. کمی جلوتر تعدادی سرنگ و فیلتر سیگار دیده می‌شود. بنا به گفته اهالی، قبلاً که وضعیت کانال بهتر بود، اهالی مشیریه اطراف کانال پیاده‌روی می‌کردند. اما حالا بوی نامطبوع این کانال، اهالی را به ستوه آورده است. بارها مدیریت شهری منطقه ۱۵ و اعضای شورای اسلامی شهر از این کانال و وضعیت آشفته آن بازدید کرده‌ و وعده‌هایی درخصوص سرپوشیده کردن کانال داده‌اند. اما همچنان بی‌نتیجه مانده است.

معضلات همسایگی اهالی مشیریه با مسیل ابوذر | یک کانــال و هزاران دردسر

  •  اطراف کانال مشیریه امنیت ندارد

برای رفع مشکل کانال مشیریه بارها اعضای شورایاری محله مشیریه دست به دامان مسئولان شهری شده‌اند که در نهایت به نتیجه مطلوبی نرسیده‌اند. «سید محمد صالحی» دبیر شورایاری محله مشیریه درباره مشکلات کانال روباز مشیریه می‌گوید: «با توجه به اینکه کانال مشیریه از میان ۲ بوستان آزادگان و پامچال می‌گذرد و این ۲ بوستان به وسیله یک پل روی کانال به هم وصل می‌شوند، از ساعت ۱۷ به بعد هرگز اهالی مشیریه به‌ویژه بانوان نمی‌توانند در بخش جنوبی این ۲ بوستان که منتهی به کانال مشیریه می‌شود، ‌ تردد کنند؛ چون در این زمان محل تجمع معتادان و افراد کارتن‌خواب و استعمال موادمخدر می‌شود. در واقع امنیت در این نقطه از مشیریه تعریف نشده است.» صالحی از زباله‌های رها شده و بوی نامطبوع آن می‌گوید و می‌افزاید: «درست است که این زباله‌ها خود به خود وارد کانال نمی‌شوند و برخی از شهروندان با بی‌توجهی زباله‌های خود را در مسیل رها می‌کنند، اما اگر به‌صورت مستمر این کانال لایروبی شود از حجم زباله‌ها و بوی نامطبوع آن کاسته می‌شود.»

  •  پاتوق معتادان

بخشی از مشکلات کانال مشیریه به وجود مددسرای خاوران در محله رضویه مربوط می‌شود که در همسایگی مشیریه قرار دارد. «زهرا چوبینی» یکی از اهالی محله مشیریه جنوبی می‌گوید: «روزگاری کانال مشیریه به قدری تمیز بود که اهالی هنگام عصر اطراف کانال پیاده‌روی می‌کردند. اما حالا به قدری زباله داخل این کانال وجود دارد که اهالی رغبتی برای پیاده‌روی در این مکان ندارند و با توجه به اینکه اطراف کانال روز به روز خلوت‌تر می‌شود معتادان هم فرصت را غنیمت دانسته و در اطراف کانال پاتوق‌هایی را با چادر و پتو برای خود ایجاد کرده‌اند. البته بیشتر این معتادان از مددسرای خاوران که در رضویه فعال است به کانال مشیریه پناه می‌آورند و به دنبال جای دنجی برای خود هستند. حضور معتادان آسیب‌ها و مشکلات‌ زیست‌محیطی دیگری را هم در این مکان در پی داشته است؛ از جمله استعمال موادمخدر در روز روشن، رها کردن زغال‌های روشن، فیلتر سیگار و سرنگ‌های استفاده شده در اطراف و داخل کانال که بسیار خطرناک است.»

معضلات همسایگی اهالی مشیریه با مسیل ابوذر | یک کانــال و هزاران دردسر

  •  کانال مشیریه سرپوشیده شود

یکی از معضلات کانال محله مشیریه روباز بودن آن است که باعث می‌شود تعدادی از اهالی مسائل زیست‌محیطی را رعایت نکنند. به‌ویژه برخی شهروندان که برای تفریح به بوستان پامچال می‌آیند زباله‌های خود را داخل کانال مشیریه تخلیه می‌کنند که این امر باعث انباشت زباله در گوشه‌ای از کانال، کدر و گل‌آلود شدن و در نهایت انتشار بوی نامطبوع می‌شود و در روزهایی از سال که حجم آب ورودی به کانال زیاد است، این آب همراه زباله‌ها بالا می‌آید و به حوضچه‌های اطراف پس می‌زند. البته اهالی منکر این موضوع نیستند که نمی‌توان برخی از معضلات کانال را رفع کرد، اما معتقدند که اگر شهرداری منطقه این کانال را سرپوشیده کند، بیشتر معضلات این کانال رفع خواهد شد. از طرفی به دلیل عبور بزرگراه شهید نجفی رستگار، محیط دنجی اطراف این کانال به وجود آمده که زمینه سرقت و کیف‌قاپی را فراهم کرده. این درحالی است که مسئولان شهرداری و کلانتری نظارت خاصی بر این نقطه از محله مشیریه ندارند.»

معضلات همسایگی اهالی مشیریه با مسیل ابوذر | یک کانــال و هزاران دردسر

  • مداخلات نادرست شهروندان دلیل آلودگی کانال مشیریه است

«پاکسازی مسیل ابوذر به‌صورت مستمر انجام می‌شود.» این جمله را «داود ترکاشوند» رئیس اداره مسیل‌ها و قنوات معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۵ می‌گوید و ادامه می‌دهد: «مسیل ابوذر ۶ هزار و ۳۰۰‌متر طول دارد و هفته‌ای یکبار نقاط مختلف آن پاکسازی و لایروبی می‌شود. با توجه به اینکه کف‌سازی به‌صورت صحیح در نقاط مختلف مسیل صورت نگرفته است، زباله و گل و لای در سطوح ناهموار کانال‌گیر می‌کند و انباشته می‌شود. اما در این میان برخی از شهروندان و کاسبان با بی‌توجهی زباله‌های خود را داخل کانال رها می‌کنند که این موضوع می‌تواند برای اهالی و کارگرانی که مشغول لایروبی داخل کانال هستند دردسرساز شود. در این زمینه باید به کاسبان و شهروندان آموزش داد.» ترکاشوند می‌افزاید: «اگر شهروندی پیامی در سامانه ۱۳۷ هم در زمینه پاکسازی کانال ثبت کند، کارگران خدمات شهری به آن رسیدگی می‌کنند. از طرفی آسیب دیگری که در محدوده کانال مشیریه به این بحران دامن می‌زند، زندگی افراد معتاد در اطراف کانال است که زباله‌های خود را داخل کانال رها می‌کنند.»

کد خبر 649343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha