موتورسیکلت‌سواری با حرکات نمایشی یکی از علاقه‌مندی‌های هیجان‌انگیز بسیاری از شهروندان است که شرایط آن در خیابان‌های شلوغ و کم‌عرض پایتخت مقدور نیست.

موتورکراس

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان:  برای همین شهرداری‌های مناطق تلاش دارند با فراهم کردن بستر مناسبی، علاقه‌مندان به این رشته ورزشی را یاری کنند. شهرداری منطقه ۵ نیز از این قاعده مستثنا نیست و با اعلام فراخوان شرکت در مسابقه حرکات نمایشی موتورکراس در بوستان جنگلی کوهسار پیست شهران از علاقه‌مندان برای ثبت‌نام دعوت به عمل آورد. طولی نکشید که موتورسیکلت دوستان بسیاری از مبتدی تا حرفه‌ای اعلام آمادگی کردند. اما با توجه به شرایط مسابقه که بیشتر رویکرد تفریحی و فرهنگسازی برای آن در نظر گرفته شده بود، تعداد محدودی برای حضور در مسابقه منتخب شدند. اگر شما هم از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی هستید، پیشنهاد می‌کنیم این گزارش را دنبال کنید.

تعداد خودروهایی که وارد بوستان جنگلی کوهسار می‌شوند نسبت به روزهای گذشته، بیشتر است. هوا ابری است با سرمایی پاییزی. مسیر آسفالت به سمت پیست خاکی شهران طی می‌شود. کنار برخی تابلوهای هدایت مسیر، بنرهای تبلیغاتی دومین دوره مسابقات حرکات نمایشی موتورکراس در کلاس ۴۵۰ سی‌سی و ۶۵۰ سی‌سی دیده می‌شود. پیچ و خم جاده کوهسار که از دامنه کوه بالا رفته، بیشتر و بیشتر می‌شود تا اینکه بعد از طی حدود ۸۰۰ متر، پیست شهران نمایان می‌شود. برخی خانوادگی و تعدادی هم با جمع دوستان آمده‌اند. موتورهای کراس در پیست، پشت میله استارت خط آغاز صف کشیده‌اند. تماشاچیان، یک به یک بر صندلی‌های از پیش تعیین شده جایگاهی، بالاتر از پیست خاکی می‌نشینند. صدای ویراژ و اگزوز موتورسیکلت‌ها در فضا می‌پیچد؛ صدایی که برای علاقه‌مندان به سان موسیقی گوشنوازی است. موتورسیکلت‌سواران که «رایدر» هم نام دارند، با لباس‌های مخصوص و پدهای ضربه‌گیر و کلاه‌هایی که فقط چشم‌ها را در قابی باریک قرار داده است وارد پیست می‌شوند.

ماجراجویی هیجان‌انگیز با موتور کراس!

  • غوغای تماشاچیان

صدای تشویق و هورای تماشاچیان در غوغای اگزوز موتورسیکلت‌های در حال تمرین می‌پیچد. پرچم‌داران پیست، در فواصل مشخصی بین پستی و بلندی‌های خاکی می‌ایستند. عقربه‌های ساعت با نزدیک شدن به عدد ۱۴، زمان آغاز مسابقه را خبر می‌دهند. مسئول برگزاری مسابقه، موتورسیکلت‌ها را بررسی می‌کند و چند کلامی کوتاه درباره قوانین مسابقه با موتورسیکلت‌سواران حرف می‌زند. در میان جمعیت، قهرمانان پیشکسوت نیز دیده می‌شوند. سوت نواخته می‌شود با حرکت دست همان مسئول، موتورسیکلت سوران، راندن مجاز با سرعت غیرمجاز را آغاز می‌کنند. از آنها رَدِ لاستیک‌های قدرتمند بر زمین باقی می‌ماند و خاک‌هایی که از شدت سرعتشان به هوا برخاسته‌اند. اینجا تکینیک‌های اجرای حرکات نمایشی به اندازه سرعت مهم هستند. برای همین، حین برنامه، پرش‌های آکروباتیک با موتور، زیاد به چشم می‌خورد و تماشاچیان اغلب از حیرت دستانشان را به سمت دهان برده‌اند و با چشمانی گرد شده، پیست را نظاره می‌کنند. هر موتورسیکلت‌سوار باید ۷ دور در پیست، حرکات نمایشی اجرا کند. برنامه ۱۰ دقیقه‌ای به طول می‌انجامد و موتورسیکلت‌سواران با ضربان قلب اوج گرفته و عرق‌های به پیشانی نشسته، به خط پایان می‌رسند.
پیست مناسب کوهسار

ماجراجویی هیجان‌انگیز با موتور کراس!
سعید داودی/ یکی از پرچم‌داران پیست


«سعید داودی» یکی از پرچم‌داران پیست است که از علاقه‌مندی‌اش به ورزش موتورسیکلت‌سواری می‌گوید: «آن‌قدر موتورسیکلت و سواری آن را دوست دارم که کمترین اوقات فراغتی را که پیدا می‌کنم، راهی پیست کوهسار می‌شوم. درست است که ورزش پر هزینه‌ای است اما آنقدر هیجان و تفریح در آن وجود دارد که خیلی‌ها را شیفته خود می‌کند. من هم در تلاشم تا با پس انداز، بتوانم دوره‌های آموزش تخصصی آن را طی کنم و در آینده قهرمان موتورکراس شوم.» موتورسیکلت‌ها یکی پس از دیگری، با پرش‌های تماشایی، اوج می‌گیرنـــد و دوباره فرود می‌آیند.

ماجراجویی هیجان‌انگیز با موتور کراس!
علیرضا فراهانی/ مسئول برگزاری مسابقه

«علیرضا فراهانـــــی»، مسئول برگزاری مسابقه، حرکات موتورسیکلت سوران را دنبال می‌کند و می‌گوید: «برای پرداختن به این ورزش مهیج نیاز است که موتورسیکلت‌سوار، از جسارت و انرژی بالایی برخوردار باشد. این ویژگی‌ها می‌تواند او را تا رسیدن به موفقیت‌های ملی و بین‌المللی کمک کند.» او از فراهم بودن امکانات و تجهیزات لازم در پیست‌های مناطق می‌گوید و ادامه می‌دهد: «چه خوب که از این امکانات به سود شهروندان استفاده شود تا با ایجاد تنوع در رشته‌های ورزشی، نشاط و سلامت در شهر افزایش پیدا کند.»

ماجراجویی هیجان‌انگیز با موتور کراس!
‌ابوالفضل ایزجی/ یکی از شرکت‌کنندگان
  •  آموزش و ایمنی، اولویت دارد 

«ابوالفضل ایزجی»، یکی از شرکت‌کنندگان است که نزدیک به ۴ سال به‌صورت حرفه‌ای به این ورزش می‌پردازد. او می‌گوید: «در این ورزش باید در وهله نخست ایمنی و احتیاط را رعایت کرد. آموزش‌های تخصصی فرا گرفت سپس وارد پیست شد. اینکه به صرف علاقه‌مندی، موتورسیکلت‌های حرفه‌ای سوار شوی، کار خطرناکی است. کاش در این رشته ورزشی، جشنواره‌ها و مسابقات محلی بیشتری برگزار شود تا افراد زیادتری فرصت شکوفایی و پرورش استعداد داشته باشند.» «محمد مصطفی‌زاده» از دیگر شرکت‌کنندگان است که همراه «امیرسام» پسر ۱۳ ساله‌اش آمده است. مصطفی‌زاده می‌گوید: «۸ سال می‌شود که موتورسیکلت‌سواری را حرفه‌ای دنبال می‌کنم. علاقه‌ام به موتور سبب شده است تا پسرم نیز موتورسوار شود. هر هفته به پیست می‌آییم تا دوره‌های آموزشی را سپری کند.» به ضلع جنوبی پیست کوهسار اشاره می‌کند و می‌افزاید: «آنجا، یک پیست کوچک با موتورسیکلت‌های مخصوص، ویژه رده‌های سنی ۵ تا ۱۵ سال وجود دارد. امیدوارم این‌گونه امکانات با تساوی در همه مناطق وجود داشته باشد تا همه بهره‌مند شوند.»

ماجراجویی هیجان‌انگیز با موتور کراس!

سید قاسم موسوی، رئیس اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۵
 هدف، شناسایی استعدادها و ترویج فرهنگ ورزش

دومین دوره مسابقات حرکات نمایشی موتور کراس منطقه ۵ با هدف شناسایی استعدادهای جدید و ترویج فرهنگ ورزش برگزار شد. «سید قاسم موسوی»، رئیس اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۵، در این‌باره می‌گوید: «برای دومین سال پیاپی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به برگزاری برنامه حرکات نمایشی موتورکراس رده سنی بزرگسال کرده‌ایم تا در این زمینه اگر استعدادی وجود دارد، شناسایی شود و نیز فرهنگ ورزش رواج پیدا کند.» موسوی می‌افزاید: «از سویی تقویت ظرفیت‌ها در این رشته ورزشی سبب می‌شود تا ورزشکاران با ایمنی بیشتری به موتورسیکلت‌سواری بپردازند و هیجان و لذت از آن را به اوج برسانند.»

کد خبر 635013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha