گروه سلامت: نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس وجود 2 وزارتخانه رفاه و بهداشت را در خصوص اموردرمانی مفید نمی‌دانند

چه این را بازگشت به عقب تلقی کنیم و چه نکنیم، طرحی در دست نمایندگان است که طبق آن، اگرچه وزارت رفاه منحل نمی‌شود، اما عملا کارکردی را که از 4سال قبل، یعنی از زمان تاسیس برای آن تعریف شده بود، نخواهد داشت.

نمایندگان مجلس ، طرحی برای ادغام سازمان تربیت‌بدنی، سازمان ملی جوانان و وزارت رفاه دارند اما این اظهارنظر رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که «ساختار سلامت در کشور دچار مشکل است و تأسیس وزارت رفاه و تامین اجتماعی اشتباه بود.» در کنار این طرح، معنای روشن‌تری پیدا می‌کند.

شهاب‌الدین صدر چندروز قبل، در جمع پزشکان خراسان رضوی گفت: ساختار سلامت در کشور با مشکلاتی مواجه است؛ به‌طوری که دستگاهی که باید پاسخگو باشد دارای اختیار نیست.

نماینده تهران با اشاره به متولی بودن سلامت توسط وزارت بهداشت ادامه داد: هر کس که مسئول اجرای هر کاری است باید اختیارات اجرای آن کار را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل وزارت رفاه یک کار اشتباه بوده و باعث از هم پاشیدگی کارها و مشکلات در امر سلامت به‌دلیل وجود دو نگاه و اطلاعات در وزارت بهداشت و وزارت رفاه شد.

صدر با بیان اینکه باید یک نگاه درست به مقوله سلامت در کشور انجام شود، زیرا نگاه غلط باعث خدشه‌دار شدن قداست پزشکی در کشور می‌شود، گفت: باید یک مفهوم و نگاه کامل، شامل و جامع در امر سلامت در کشور ایجاد شود.

در همین حال، دکترحسن امین‌لو، معاون پارلمانی وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با همشهری، ‌با اظهار بی‌اطلاعی از طرح نمایندگان مجلس مبنی بر واگذاری وظایف درمانی وزارت رفاه به وزارت بهداشت می‌گوید: در این خصوص صحبت‌هایی در کمیسیون بهداشت مجلس شده است که به فرض انجام این کار، یکی از صد مشکلی که وزارت بهداشت هم‌اکنون با آنها مواجه است حل می‌شود وگرنه هدف اصلی ما لایحه نظام جامع سلامت است که تمام جزئیات را در آن به‌طور یکجا مورد بررسی قرار دهیم و از این همه پراکندگی در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های که متولی آن باید وزارت بهداشت و درمان باشد اما دستگاه‌های دیگر در آن دخالت دارند جلوگیری به‌عمل آید.

وی با بیان اینکه ما به‌دنبال یکپارچه شدن کل نظام سلامت در وزارت بهداشت هستیم، ادامه می‌دهد: اینکه وظایف مرتبط با سلامت مردم که اکنون در وزارت رفاه و تامین اجتماعی است مانند سازمان بهزیستی، تامین اجتماعی و بیمه‌های خدمات درمانی به وزارت بهداشت برگردد، مورد موافقت و خواست وزارت بهداشت است اما این حداقل کار است و تلاش ما این است که با تدوین و تصویب قانون نظام جامع خدمات سلامت در کشور کل مجموعه امور سلامت را که اکنون در دستگاه‌های مختلفی پراکنده است، در وزارت بهداشت یکپارچه کنیم و سیاستگذاری و مدیریت واحدی را بر حوزه سلامت حاکم کنیم.

وی تاکید می‌کند: مطرح شدن این طرح که با تغییراتی در وزارت رفاه وظایف بهداشتی و درمانی آن به‌خصوص بحث بیمه‌ها به وزارت بهداشت برگردد مانند بسیاری از قوانین متعدد کشور است که با یک یا دو خط یک تصمیم گرفته می‌شود اما همه جوانب آن به‌طور کامل و جامع در نظر گرفته نمی‌شود و این موضوع در موارد متعدد موجب متضرر شدن حوزه سلامت شده است.

به گفته دکتر امین‌لو، گرچه واگذاری وظایف وزارت رفاه در حوزه سلامت به وزارت بهداشت یک گام به جلو برای رسیدن به مدیریت متمرکز حوزه سلامت است اما این موضوع برای وزارت بهداشت دلخوش‌کننده نیست و همه تلاش وزارت بهداشت این است که لایحه نظام جامع سلامت را تا آذر‌ از طریق دولت به مجلس ببرد.

امین‌لو اضافه می‌کند: البته پیشنهاد نمایندگان مجلس مبنی بر واگذاری بخشی از وظایف وزارت رفاه که در حوزه سلامت است به وزارت بهداشت مورد مخالفت وزارت بهداشت نیست اما این، حداقل کار است و انتظارات ما بیش از این است.

به گفته وی، از سال 56 که با تصویب مجلس وزارت بهداری و بهزیستی تشکیل شد و تقریباً تمام وظایف مربوط به سیاستگذاری حوزه سلامت را به‌عهده داشت تاکنون بارها با تصویب قوانین جزئی و چند خطی بخشی از وظایف وزارت بهداشت به دستگاه‌های دیگر واگذار شده است، نخستین آن در سال 57 با جدا شدن سازمان بهزیستی شروع شد و آخرین آن با تشکیل و تصویب ایجاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی در سال 83 بود.

وی خاطرنشان می‌کند: تشکیل وزارت رفاه و تامین اجتماعی یک تجربه شکست خورده است که یک بار در سال 54 تشکیل شد اما بعد از 23 ماه با شکست آن منحل شد و متأسفانه نمایندگان مجلس ششم و مسئولان دولت قبلی این تجربه شکست خورده را تکرار کردند.

امین‌لو  اضافه می‌کند: بررسی کارشناسی که در این زمینه انجام داده است نشان داده که حداکثر بین 25 تا 30 درصد وظایف حوزه سلامت اکنون تحت مدیریت وزارت بهداشت است و علاوه بر وزارت رفاه، دستگاه‌های متعددی در این عرضه دخالت دارند که با نگاه چشم‌انداز 20 ساله کشور و سیاست‌های کلان کشور هماهنگی ندارد.

معاون وزیر بهداشت می‌گوید: اکنون سازمان‌های متعدد دیگر مانند بنیاد امور بیماری‌های خاص، هلال احمر، سازمان تامین اجتماعی و مراکز متعدد دیگری در سیاستگذاری حوزه سلامت دخیلند و واقعاً مصداق این ضرب‌المثل است که چون آشپز دوتا شد آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک و متأسفانه اختلاف عقیده بین این دستگاه‌ها به‌خصوص بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه فقط یک قربانی داشته است و آن هم مردم هستند.

کد خبر 63465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز