سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

گروه سلامت: انتشار خبر وجود ماده شیمیایی ملامین در شیر خشک‌های چینی و ممنوعیت ورود آن به اکثر کشورهای دنیا و ممنوعیت واردات این محصولات از کشور چین چند وقتی است که جزء داغ‌ترین خبرهای رسانه‌های دنیا شده اما ظاهرا ایران از عوارض ناشی از مصرف این محصولات سهمی نداشته است

 به‌طوری که وزیر بهداشت روز گذشته با اشاره به اینکه ورود شیر خشک‌های چینی به‌عنوان ماده اولیه صنعت، صنایع غذایی بسیاری از کشورها را زیر سؤال برده است، به خبرگزاری فارس گفت: اما کشور ما چون وارد‌کننده صنعتی شیر خشک از چین نبود از این چالش در امان ماند.

دکتر کامران باقری لنکرانی، در مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت در انستیتو تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: تجربه اخیر آلودگی محصولات لبنی چینی با ملامین هشداری برای صنایع غذایی همه کشورهاست، در تاریخچه این حادثه، سال گذشته تعدادی از حیوانات خانگی در اروپا و آمریکا از بین رفتند و در بررسی ریشه این اتفاق معلوم شد همه محصولات آلوده به ملامین بودند.

 وی عنوان کرد: شیر خشک‌های آلوده در چین تاکنون 60 هزار کودک را بستری کرده و تعداد زیادی را از بین برده است؛ اما در ایران به‌علت اینکه ما وارد‌کننده شیر خشک از چین نیستیم، مشکلی ایجاد نکرده است و با توجه به اینکه در صنایع غذایی به خاطر وسواسی که در تامین مواداولیه هست، این مواد را وارد نکردیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات ایران از مرز 20 میلیارد دلار گذشته است -که بخش مهمی از آن را مواد غذایی تشکیل می‌دهد- خاطرنشان کرد: ایران جایگاه مهمی در بازار مواد غذایی دنیا دارد و باید با هوشیاری این جایگاه را حفظ کنیم و ارتقا دهیم.
وی با اشاره به نشان ایمنی و سلامت غذا توضیح داد: هدف از اعطای نشان ایمنی و سلامت مواد غذایی ارتقای سطح کیفی مواد غذایی و ایجاد یک رقابت سالم بین تولید‌کنندگان مواد غذایی در کشور است.

 وی با اشاره به اینکه توجه به کمیت و ارتقای کیفی مواد غذایی دغدغه همه دولت‌ها از جمله دولت ایران است تصریح کرد: اما این کار فقط با تعامل مناسب بین بخشی بین دستگاه‌های مسئول از جمله جهاد کشاورزی، صنایع و مؤسسه استاندارد میسر است، وی در پایان افزود: اعطای نشان ایمنی و سلامت مواد غذایی در همین مسیر است و امیدواریم در آینده این نشان جایگاه خوبی در کشور و حتی در سطح بین‌المللی پیدا کند.

کد خبر 66388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز