پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

طوبا ویسه: اول: بزرگی و کوچکی، به سن و سال نیست؛ به بزرگی روح آدم‌هاست و همه‌ی نوجوانان ایران با آن قلب پاکشان بزرگ و مهم‌اند.

چند نكته درباره‌ى روز ملی نوجوان

هشتم آبان، روز ملی نوجوان است. یادآوری کنیم که در سال‌های دفاع‌مقدس، شهید «حسین فهمیده»، نوجوان ایرانی جان خود را به‌خاطر کشور از دست داد و قهرمان شد. همین دوماه پیش هم «علی لندی»، نوجوان ۱۴ساله، روز ۱۸ شهریور در حادثه‌ی آتش‌سوزی در خانه‌ی یکی از همسایه‌هایش در شهر ایذه، جان دو زن سالمند را نجات داد،‌ اما دچار سوختگی شدید شد و پس از دو هفته بستری در بیمارستان، به‌علت سوختگی درجه‌ی سوم، مشکلات شدید تنفسی و ورود عفونت به خون، در اول مهر ۱۴۰۰ درگذشت. حالا او به «نوجوان فداکار ایذه‌ای» شهرت یافته است؛ روحش شاد.
همین امسال هم دختران و پسران نوجوانی بوده‌اند که با پیروزی در مسابقه‌های ورزشی، غرورآفرینی کردند و دل ما به وجودشان روشن شد. دست مریزاد.
دوم: از زمان همه‌گیری بیماری کرونا، نوجوانان هم مثل بقیه‌ی مردم سختی‌های بسیار کشیدند. برخی بیمار شدند و هنوز عده‌ای از عوارض این بیماری در رنج هستند. برخی عزیزانشان را از دست داده و دلشان غمگین است. از سوی دیگر آموزش آنلاین تنها گزینه‌ی این دوران بود؛ اما همه‌ی نوجوانان به گوشی هوشمند، تبلت یا رایانه‌ی مناسب دسترسی نداشتند و برخی از تحصیل جا ماندند. امیدواریم شرایطی ایجاد شود و از شر کرونا رها شویم. مدرسه‌ها باز شوند و دوباره شاهد آموزش دانش‌آموزانی باشیم که در دو سال گذشته نتوانستند درست درس بخوانند. قرار است در پایان آبان، مدرسه‌ها باز شود. فعلاً هم خیلی از مدرسه‌ها یک‌روز در میان، کلاس‌هایی را به‌صورت حضوری شروع کرده‌اند. اگر به مدرسه رفتید، حتماً به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنید؛ کرونا شوخی ندارد! موضوع دیگر این‌که حتماً واکسن بزنید و از این امکان برای مهار این ویروس کمک بگیرید.
سوم: چون به روز ملی نوجوان نزدیک می‌شویم، اعترافی بکنم. ما بزرگ‌ترها خیلی وقت‌ها حرف‌های شما را نمی‌شنویم. در مغز انسان، مکانیزم جالبی هست به‌نام «آر.اِی.اِس». این مکانیزم، حالت فیلتر مغز است که چه صداهایی را بشنود و چه صداهایی را نه. مثلاً وقتی خواب هستیم صدای ماشین‌ها را نمی‌شنویم، اما صدای گریه‌ی بچه را می‌شنویم. گاهی ما بزرگ‌ترها صدای نوجوان‌ها را نمی‌شنویم؛ صدای نیازها و آرزوها و ایده‌های زیبایشان را؛ گویا از این مکانیزم درست استفاده نمی‌کنیم! اما شما تا می‌توانید حرف بزنید و ما را متوجه کنید که کجای راه را داریم اشتباه می‌رویم. روزتان مبارک!

کد خبر 634430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha