شهرستان‌های رفسنجان و انار از مراکز عمده تولید پسته در کشور هستند که بی‌آبی و خشکسالی متوالی موجب نابودی تدریجی این باغ‌ها می‌شود.

خشک شدن باغ‌های پسته رفسنجان

به گزارش همشهری آنلاین، میزان باغ‌های پسته رفسنجان در استان کرمان تا خرداد سال ۱۳۸۸ بیش از  ۱۲۰هزار هکتار بود، اما بعد از جدا و مستقل شدن شهرستان انار از رفسنجان این اراضی به ۸۶هزار هکتار رسید که این مساله بر میزان تولید پسته این شهرستان اثر گذاشت. کاهش تولید پسته رفسنجان فقط به این مساله ختم نشد، زیرا کمبود آب و خشکسالی، سرمازدگی و گرمازدگی همه ساله از میزان تولید پسته آن کاسته است.

رئیس انجمن پسته ایران در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: طی ۲۰سال گذشته ۲۰هزار هکتار از سطح زیرکشت شهرستان به دلیل نبود آب و خشکسالی از چرخه تولید خارج و خشک شده‌اند. در حال حاضر بیش از ۸۰هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان و ۲۰هزار هکتار هم در شهرستان انار وجود دارند که مثمرند، ولی با کمبود آب شدید مواجه هستند.

حسین رضایی گفت: شرکت آب منطقه‌ای کاهش برداشت ۴۰درصدی آب از چاه‌های مجاز را در برنامه دارد که تاکنون ۲۵درصد کاهش برداشت اعمال شده و به شدت به عملکرد باغ‌های پسته آسیب وارد کرده است.

گلایه‌مندی پسته‌کاران

رئیس انجمن پسته ایران افزود: این اقدام شرکت آب منطقه‌ای استان موجب شده است باغ‌داران از این شرایط بسیار نارضی و گلایه‌مند باشند. این تصمیم‌گیری یعنی یک باغدار که مثلا ۱۰هکتار زمین دارد، ۴هکتار از باغ‌ها را رها کند و بگذارد خشک شود و در ۶هکتار دیگر فعالیت کند.

وی افزود: این تصمیم‌گیری به شدت به تولید ملی آسیب وارد می‌کند و موجب می‌شود مهم‌ترین محصولی ملی کشور در سطح جهانی اعتبار و جایگاه خود را از دست بدهد. از سوی دیگر این اقدام از سوی باغداران به نوعی به عنوان مصادره اراضی و دخالت در مالکیت شخصی تلقی می‌شود.

کد خبر 634403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha