واکسن کرونای فایزر/بیونتک در یک کارآزمایی بالینی درکودکان ۵ تا ۱۱ ساله اثربخشی ۹۰.۷ درصدی را نشان داده است.

Pfizer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شرکت فایزر روز جمعه اعلام کرد در این کارآزمایی بالینی در گروه دریافت‌کننده واکسن‌نما یا پلاسبو ۱۶ مورد کووید-۱۹ رخ داد، در حالیکه در گروه دریافت‌کننده واکسن واقعی فقط سه نفر به کووید-۱۹ مبتلا شدند.

با توجه به اینکه در این کارآزمایی با شرکت ۲۲۶۸ کودک شمار افراد گروه واکسینه‌شده دو برابر افراد در گروه دریافت‌کننده واکسن‌نما بود، اثربخشی واکسن بیش از ۹۰ درصد محاسبه می‌شود.

هدف اولیه این کارآزمایی بالینی در کودکان  ۵ تا ۱۱ ساله اندازه‌گیری اثربخشی واکسن در برابر ویروس نبود. بلکه برای مقایسه مقدار آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ایجادشده بوسیله کودکان بوسیله واکسن با میزان این آنتی‌بادی‌ها در کارآزمایی واکسن در بزرگسالان بود.

براساس نتایج این کارآزمایی، شرکت‌های فایزر و بیونتک ماه پیش اعلام کردند که واکسن کرونایشان باعث ایجاد پاسخ ایمنی قوی در کودکان می‌شود

به کودکان ۵ تا ۱۱ ساله دو دوز ۱۰ میکروگرمی واکسن داده شده بود که یک سوم دوز مورد استفاده در افراد ۱۲ ساله و بالاتر است.

قرار است مشاوران سازمان غذا و داروی آمریکا روز سه‌شنبه دیدار کنند تا درباره توصیه برای تایید این واکسن فایزر/بیونتک برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله رای‌گیری کنند.

فایزر روز جمعه همچنین اعلام کرد که برای بهبود داده‌های مربوط به بی‌خطر بودن واکسن شمار کودکان واردشده در  کارآزمایی بالینی‌اش را دو برابر کرده است و اسناد منتشر شده نگرانی جدیدی از لحاظ بی‌خطر بودن واکسن را مطرح نمی‌کند.

هر دو واکسن فایزر/بیونتک و مدرنا با بروز موارد نادری از التهاب قلب یا میوکاردیت به خصوص در مردان جوان مربوط شده‌اند. فایزر گفته است که میزان این عارضه قلبی در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال کمتر از میزان مشاهده شده در نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله واکسینه‌شده است. این شرکت همچنین تخمین زده است که شمار موارد بستری شدن مربوط به کووید که واکسیناسیون از آنها پیشگیری کرده است، چند برابر بیشتر از موارد بالقوه التهاب قلب یا میوکاردیت است.

واکسن فایزر/بیونتک قبلا مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا برای افراد بالای ۱۲ سال و تاییدیه کامل برای افراد ۱۶ ساله و بالاتر را گرفته است.

کد خبر 633514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha