یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گروه سلامت - سمیه شرافتی: در حالی که کارشناسان همچنان نسبت به ظاهر شدن مجدد بیماری‌هایی مثل فلج اطفال و مالاریا بخصوص در استان‌های جنوبی کشور هشدار می‌دهند

رئیس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت از اختصاص‌11میلیون دلار به‌ ایران از سوی سازمان جهانی بهداشت برای کنترل بیماری مالاریا خبر داد.

دکتر احمد رئیسی با اشاره به اینکه این اعتبار جهانی از سوی صندوق مبارزه با ایدز، سل و مالاریا (گلوبال فاند) داده می‌شود، گفت: با هماهنگی سازمان جهانی بهداشت و بهره‌مندی از تجارب بین‌المللی و حمایت مسئولان، مالاریا تا سال 1404 حذف می‌شود.

اگرچه بیماری مالاریا نزدیک به50 سال است که جزء بیماری بومی ایران محسوب می‌شود، اما از سال گذشته تاکنون مالاریا از حالت بومی درآمده و فقط به بعضی مناطق در استان‌های جنوبی کشور محدود شده است.

رئیس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های رسیده از دانشگاه‌های علوم پزشکی، تعداد موارد مالاریا در سال‌جاری و تا اول شهریور 4 هزار و 70 مورد بوده، توضیح می‌دهد: این آمار نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل 25 درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته وی علاوه بر این شمار مبتلایان مالاریا طی 15 سال گذشته نیز کاهش قابل توجهی داشته است؛ به‌نحوی که از 98 هزار مبتلا در 15‌سال گذشته به 16 هزار و 500 مورد در سال‌86 رسیده‌ایم.

باز هم مهاجران مقصرند!

در حالی که به گفته دکتر رئیسی انتقال محلی مالاریا الان فقط در استان‌هایی مثل کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دیده می‌شود، متخصصان عفونی، مالاریا را بیشتر یک بیماری وارداتی می‌دانند که همواره از کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان وارد کشور می‌شود.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تایید این موضوع به همشهری می‌گوید: ما به‌عنوان متخصصان عفونی در برخورد با بیماران تب‌دار حتما باید به‌وجود مالاریا شک کنیم و این امر به‌خصوص در بیماران افغانی مصداق بیشتری دارد؛

به‌طوری که هر کدام از این بیماران که دچار تب می‌شوند، باید مبتلا به مالاریا محسوب شوند.به گفته وی توصیه اصلی این است که به هیچ عنوان اجازه ورود به اتباع این کشورها آن هم بدون ویزا داده نشود.

با این حال، رئیس اداره مالاریای وزارت بهداشت، یادآور می‌شود: هم‌‌اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان‌های پرخطر با شروع فصل بروز بیماری با اقدامات کنترلی و توصیه به مردم بخصوص به روستائیان برای پرهیز از استراحت در فضای باز، استفاده از وسایل خنک‌کننده در فضاهای بسته و استفاده از ابزار محافظت شخصی مانند پشه‌بند در برابر نیش پشه، سعی در کنترل مالاریا دارند.

داروهای ارزان و مقاومت‌های دارویی

در ایران طبق بررسی‌های انجام شده بیماران مبتلا به مالاریای نوع فالسیپارم (شدیدترین نوع مالاریا) نسبت به داروی کلروکین که برای سال‌های طولانی داروی خط اول درمان مالاریا بوده است، در سطح وسیعی مقاومت نشان دادند. برای همین داروی خط اول کشور از سال 1386 تغییر کرده است.

رئیس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت با بیان این عبارات، از مقاومت نزدیک به 80 درصد موارد مطالعه شده مالاریای فالسیپارم کشور به داروهای خط اول قدیمی خبر می‌دهد و می‌گوید: به‌دنبال یک مطالعه مشترک با سازمان جهانی بهداشت، خط جدید درمان شامل 2 داروی ترکیبی جدید مورد توصیه سازمان جهانی بهداشت برای درمان خط اول معرفی شد که تا به امروز هیچ مورد شکست درمانی را به‌دنبال نداشته است.

«داروهای ضد‌مالاریای جدید که از دسته داروهای ترکیبی مورد توصیه سازمان جهانی بهداشت است (کوارتم و آرتسونات به شکل قرص و آمپول و شیاف ) با کیفیت مناسب تهیه و به‌طور رایگان در اختیار تمامی بیماران اعم از خارجی یا ایرانی قرار داده می‌شود.»

وی با بیان این عبارات خاطر‌نشان می‌کند: البته برای تهیه این داروها میزان سوبسید و تخفیف قابل توجهی هم با حمایت سازمان جهانی بهداشت در نظر گرفته خواهد شد.

به گفته رئیس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت ظاهرا 11 میلیون دلار اعتبار مالی موضوع طرح گلوبال فاند در زمینه کنترل مالاریا از اوایل سال 2009 میلادی در اختیار وزارت بهداشت ایران قرار خواهد گرفت.

این اعتبار نیز در راستای اهداف طرح که عبارتند از تقویت برنامه کنترل مالاریا به‌منظور کاهش انتقال محلی مالاریا (موارد مالاریای بومی)، در شهرستان‌های مالاریا‌خیز جنوب شرقی کشور، هزینه خواهد شد.

اما به گفته متخصصان عفونی با تمام این اوصاف ریشه‌کن کردن و یا حتی کنترل مالاریا کار بسیار دشواری است و نیاز به تولید واکسن مالاریا دارد که البته هنوز هیچ کدام از کشورهای دنیا موفق به ساخت چنین واکسنی نشده‌اند.

کد خبر 63347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز