شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

بیماری مالاریا که سالانه 2 تا 3 میلیون نفر را می‌کشد، به درمان‌های دارویی‌مان دارد مقاوم می‌شود و درست در زمانی که فکر می‌کردیم در شرف ریشه کنی است، باز می‌گردد.

کشف واکسن، امیدی بزرگ برای همه به ویژه ساکنان قاره سیاه محسوب می‌شود. محققان دانشگاه آکسفورد که خود بخشی از یک گروه بین‌المللی هستند در مجله «نیچر» خبر داده‌اند که واکسن تولیدی‌شان مرحله بسیار موفقیت آمیزی را روی حیوانات پشت سر گذاشته و به‌زودی ظرف یکسال آینده روی انسان آزمایش خواهد شد.

برای تولید این واکسن که باعث برانگیخته شدن دو نوع واکنش ایمنی قوی در بدن انسان می‌شود از دو ویروس مختلف سرماخوردگی و آبله استفاده شده که در آزمایشگاه دستکاری شده‌اند تا برای بدن ما مضر نباشند اما روی سطح خود حامل پروتئینی هستند که بسیار مشابه پروتئین‌های انگل مالاریاست.

پادتنی که سیستم ایمنی بدن علیه این ویروس‌ها می‌سازد به‌دلیل همین شباهت ساختاری می‌تواند علیه مالاریا نیز مؤثر باشد و به میزان زیادی جلوی تکثیر انگل‌های مالاریا را که با نیش پشه وارد بدن می‌شود، بگیرد. این اتفاق می‌تواند یک پایان رؤیایی برای02سال تلاش‌های گوناگون در راه تهیه واکسن مالاریا باشد.

کد خبر 60180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز