از بین عوامل بروز تصادفات و سوانح ترافیکی شدید، سرعت بالای وسایل نقلیه مهم‌ترین عامل بروز این حوادث محسوب می‌شود.

اسكواش در برج ميلاد

سرهنگ امین رضا پناه / مسئول دایره تصادفات و مهندسی ترافیک منطقه ۲ پلیس راهور فاتب : هرچه سرعت بیشتر شود مسافتی که برای متوقف شدن خودرو لازم است افزایش می‌یابد. راندن با سرعت غیرمجاز و سرعت غیرمطمئنه (بدون در نظر گرفتن شرایط مربوط به راننده، وسیله نقلیه، راه و ترافیک) ازعوامل اصلی بالابردن تعداد و شدت سوانح رانندگی است. رانندگی با سرعت غیرمجاز احتمال بروز تصادفات رانندگی را به دو علت بیشتر می‌کند؛ اول اینکه زمان عکس‌العمل راننده را کمتر می‌کند و دوم اینکه انرژی بیشتری آزاد می‌شود که این مورد عامل بروز صدمات و تخریب بیشتر است.  

براساس مطالعات انجام شده در تصادفات عابران پیاده در صورت حرکت وسیله نقلیه با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت و بروز تصادف، ۲۵‌درصد از عابران فوت می‌کنند. این مورد در سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت به ۵۵‌درصد افزایش می‌یابد و در سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت به ۸۵‌درصد می‌رسد. میزان سرعت مجاز در معابر توسط کارشناسان و براساس شکل هندسی راه، شیب، میزان ترافیک و فراوانی وسایل نقلیه تعیین می‌شود.  

تخلف از سرعت مجاز یکی از تخلفات حادثه‌ساز محسوب شده و در صورت ارتکاب راننده وسیله نقلیه تا ۳۰ کیلومتر در ساعت اضافه بر سرعت مجاز ۶۳۰ هزار ریال اعمال قانون می‌شود. در صورتی که بالاتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت از سرعت مجاز تخطی کند ۲ میلیون و صد هزار ریال اعمال قانون صورت می‌گیرد و ۵ نمره منفی در سوابق گواهینامه راننده خودرو سواری و ۱۰ نمره منفی در سوابق گواهینامه رانندگی راننده وسایل نقلیه عمومی و سنگین درج می‌شود. در صورتی که میزان تخطی از سرعت مجاز بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت باشد به راننده خودرو سواری ۱۰ نمره منفی و به راننده خودرو عمومی و سنگین ۱۵ نمره منفی اختصاص می‌یابد.  

افزایش محدودیت‌های سرعت باعث کاهش اختلاف سرعت بین سریع‌ترین و کندترین رانندگان می‌شود و در نتیجه ایمنی‌ تردد بهبود می‌یابد. تحقیقات نشان می‌دهد که به ازای کاهش هر ۱۰ کیلومترسرعت در ساعت، ۳۰‌درصد میزان مرگ و میر و تصادفات کاهش می‌یابدکه‌درصد قابل توجهی است. میزان سرعت مجاز با توجه به دلایل گفته شده توسط علائم، تابلو و اشکال استاندارد نوشتاری در معابر تعیین می‌شود. درصورت نبود تابلو میزان سرعت مجاز در خیابان‌های اصلی حداکثر ۶٠ کیلومتر در ساعت، خیابان‌های فرعی حداکثر ۵٠ کیلومتر در ساعت و خیابان‌های محلی و میدان‌ها حداکثر ٣٠ کیلومتر در ساعت است.  

با توجه به رابطه مستقیم بین سرعت و شدت تعداد تصادف‌ها باید از خود پرسید که آیا رانندگی با سرعت بالا و غیرمجاز، ارزش از بین بردن زندگی خود و سایر افراد و پیامدهای بعدی آن را دارد؟  

کد خبر 633127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha