ورزش کردن به‌ویژه ورزش «پیاده‌روی» و «صبحگاهی» اگر به شکل اصولی، علمی و البته مستمر باشد، تأثیر بسیاری بر روی سلامت جسمی و روحی افراد دارد و انسان حتی در میان سالی و دوران پیری هم می‌تواند سرحال و شاداب بماند.

قهرمان پیاده روی

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:   درست مانند قهرمان پیاده‌روی تهران که ساکن منطقه ۲۱ است. صحبت از «زهره طوسی» ساکن قدیمی محله «تهرانسر» و مربی سالن ورزشی شهرک «دریا» است که موفق شده در مسابقات پیاده‌روی مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران رتبه نخست را کسب کند. به همین بهانه با طوسی که خود از مربیان باسابقه و بازنشسته شهرداری تهران است، گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

زهره طوسی، متولد سال ۱۳۴۱ در شهر «بوشهر» است که از سال ۱۳۷۴ در تهران و در منطقه ۲۱ سکونت دارد. نفر اول مسابقات پیاده‌روی شهر تهران که از سوی سازمان «ورزش» شهرداری برگزار شد، درباره سوابق ورزشی‌اش به همشهری محله می‌گوید: «از آنجا که پدرم ورزشکار و علاقه‌مند به ورزش بود، این علاقه‌مندی بر روی من هم اثر گذاشت و از همان دوران کودکی عاشق ورزش کردن شدم. به شکل جدی از ۱۳ سالگی ورزش را آغاز کردم و در این مدت موفق به کسب ۶۸ مدرک شدم که از جمله آنها می‌توانم به قهرمانی «تنیس روی میز» استان خراسان اشاره کنم.

در بوشهر بنیانگذار ورزش همگانی در پایگاه «دوم دریایی» بودم. رشته تخصصی و اصلی من مربیگری «آمادگی جسمانی» است. سال ۱۳۷۰ که به تهران و منطقه ۹ آمدیم، من نخستین مربی دارای مدرک و تخصص در زمینه آمادگی جسمانی بودم و اکنون هم تنها مربی دارای مدرک درجه یک مربیگری در منطقه ۲۱ هستم. در همان سال به استخدام شهرداری تهران درآمدم و به‌عنوان مسئول ورزش کارکنان و کارشناس امور ورزش بانوان در شهرداری منطقه ۹ شدم و هر روز در ۵‌ـ ۶ نقطه از جمله شمشیری، باشگاه نشاط، پایگاه یکم شکاری، شهرک دانشگاه و تهرانسرکلاس و برنامه ورزشی داشتم. در آن زمان منطقه ۲۱ بخشی از منطقه ۹ بود و هنوز از یکدیگر تفکیک نشده بودند. تا اینکه سرانجام در سال ۱۳۹۵ بازنشسته شدم. اما باز هم از ورزش فاصله نگرفتم و همچنان به‌عنوان مسئول ایستگاه «تندرستی» شهرک دریا مشغول هستم.»

داستان قـهرمانی‌ام از بوستان‌های تهرانسر آغاز شد

  • هر روز بیش از ۵ کیلومتر پیاده‌روی می‌کنم

زهره طوسی از دوران جوانی تاکنون روزانه چند کیلومتر پیاده‌روی می‌کند و رمز موفقیت و دلیل برنده شدن‌اش در مسابقه و چالش پیاده‌روی را هم همین موضوع می‌داند: «از سال ۱۳۷۰ تا به امروز به‌صورت مرتب و روزانه چند کیلومتر در روز پیاده‌روی می‌کنم. همسرم نظامی بازنشسته «تکاوران ارتش» و از قهرمانان دوران جنگ است. او هر روز ساعت ۴ صبح از خواب بیدار می‌شود و ساعت ۵ برای ورزش و پیاده‌روی به بوستان «نسیم» شهرک «گلها» می‌رود. پس از آن پیش از ساعت ۶ من را به شهرک دریا می‌رساند. در آنجا با بانوان ورزش صبحگاهی انجام می‌دهیم و معمولاً بین یک ربع تا نیم ساعت هم در بوستان محله، پیاده‌روی می‌کنیم. پس از آن هم از شهرک دریا تا خانه که در حدود ۵ کیلومتر است، هر روز پیاده‌روی می‌کنم. در روزهای دیگر از هر فرصتی برای پیاده‌روی استفاده می‌کنم.» در واقع داستان قهرمانی‌ام از بوستان‌ها شروع شد.

  • برداشتن ۱۵ تا ۱۶ هزار قدم در روز

نفر اول مسابقات پیاده‌روی شهر تهران درباره مسابقه پیاده‌روی شهروندان تهرانی که در بین مناطق ۲۲‌گانه برگزار شد، این‌گونه توضیح می‌هد: «سازمان ورزش شهرداری از طریق اپلیکیشنی به نام «پیگام»، مسابقه‌ای مجازی را برگزار کرد که بر اساس آن میزان پیاده‌روی افراد در یک روز بر اساس گام‌هایی که بر می‌داشتند، محاسبه می‌شد. این مسابقه در یک بازه ۱۰۰ روزه برگزار شد. با توجه به علاقه شخصی‌ام تصمیم گرفتم تا در این مسابقه و چالش جذاب شرکت کنم.

روزانه بین ۱۵ تا ۱۶ هزار گام پیاده‌روی می‌کردم و با گرفتن اسکرین شات از صفحه اپلیکیشن، آن را برای سازمان ورزش ارسال می‌کردم. در پایان طی تماسی اعلام کردند که نفر اول این مسابقه شدم و برای دریافت جایزه‌ام اقدام کنم. البته هدف من برنده شدن و بردن جایزه نبود، می‌خواستم از این طریق هم سرگرم شوم و هم خودم را محک بزنم. دور جدید این مسابقات قرار است آغاز شود و از من دعوت کرده‌اند که در این دوره هم حضور داشته باشم. این‌بار باید اپلیکیشن «اینوگام» را نصب کنیم و قدم‌هایی که برمی‌داریم از طریق آن محاسبه می‌شود. در مسابقه پیشین ۶ نفر خانم و ۶ نفر آقا برگزیده شدند که من نفر اول بودم.»

داستان قـهرمانی‌ام از بوستان‌های تهرانسر آغاز شد

  • تهرانسر شرایط خوبی برای پیاده‌روی دارد

 خانم طوسی فضا و امکانات منطقه را برای پیاده‌روی مناسب می‌داند و از هم‌محله‌ای‌ها دعوت می‌کند تا برای حفظ سلامتی جسمی و روحی خودشان، در این روزهای «کرونایی» هم که شده، پیاده‌روی را در برنامه‌کاری روزانه خود بگنجانند: «منطقه ۲۱ و به‌ویژه تهرانسر شرایط و امکانات خوبی برای پیاده‌روی دارد. دست‌کم ۱۲ تا ۱۳ بوستان سرسبز از جمله بوستان‌های «بانوان» و «نرگس» در محدوده تهرانسر وجود دارد که هم فوق‌العاده زیبا و سرسبز هستند و هم امکانات و دستگاه‌های ورزشی مناسبی دارند. معابر و خیابان‌های محله نیز برای پیاده‌روی مناسب هستند و به قول معروف، اینجا جان می‌دهد برای پیاده‌روی. روزانه ۱۵ تا نیم ساعت ورزش کردن و پیاده‌روی می‌تواند به حفظ سلامت انسان کمک کند. ورزش استرس را کاهش و ایمنی بدن را تا ۵۰‌درصد افزایش می‌دهد.

به‌ویژه در این روزها که درگیر ویروس کرونا هستیم و اغلب مردم دچار مشکلات روحی شده‌اند و سلامت‌شان در خطر است. ورزش و پیاده‌روی می‌تواند به مردم کمک کند. به‌عنوان یک کارشناس ورزشی باید به این نکته هم اشاره کنم که پیاده‌روی با راه رفتن و قدم زدن تفاوت دارد. حرکت در پیاده‌روی شبیه به «دو ماراتن» است و باید گام‌ها سریع و نزدیک به هم برداشته شود تا ضربان قلب بالا برود و به ۱۲۰ برسد. در این مرحله است که کالری و چربی‌سوزی آغاز می‌شود. قدم زدن و راه رفتن معمولی، هرچند عضلات پا را تقویت و به قوی‌تر شدن قلب کمک می‌کند، اما به اندازه پیاده‌روی بر روی سلامت انسان تأثیرگذار نیست. به‌عنوان یک مربی آمادگی جسمانی و هم‌محله‌ای از همه مردم به‌ویژه بانوان خانه‌دار و بازنشسته که معمولاً تحرک کمتری دارند، دعوت می‌کنم تا در طول روز و به‌ویژه در ساعت‌های اولیه صبح برای چند دقیقه هم که شده پیاده‌روی داشته باشند و اینکار را در برنامه روزانه خود قراردهند.»

کد خبر 632484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار