«مهدی شیری» این روزها برای کسب پنجمین قهرمانی پی در پی با تیم «پرسپولیس»، به قول معروف اسبش را زین کرده است.

مهدی شیری

همشهری آنلاین _  مهدی امساعیل پور: دفاع راست قرمزپوشان پایتخت چند سالی است که در گوشه‌ای از محله تهرانسر زندگی می‌کند و کم‌کم دارد به یکی از ساکنان قدیمی این محله تبدیل می‌شود. خودش می‌گوید از زندگی در تهرانسر رضایت دارد و از سوی دیگر به این محله و اهالی آن عادت کرده است. با این فوتبالیست سرشناس درباره فوتبال، محله و «کرونا» گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

مهدی شیری نزدیک به ۸ سال پیش به محله تهرانسر آمد و از آن زمان که هنوز فوتبالیست مشهور و شناخته شده‌ای نبود تا به امروز که بازیکن پرسپولیس و تیم «ملی» است، هم­چنان در این محله سکونت دارد: «متولد سال ۱۳۶۹ در محله «خلیج‌فارس» یا همان «شماره ۲» سابق در بزرگراه «فتح» هستم. حضورم در محله تهرانسر به سال ۱۳۹۳ برمی‌گردد که عضو باشگاه «نفت» تهران شدم. هنگامی که به این تیم پیوستم، برای اینکه نزدیک به محل تمرین خود باشم، همراه خانواده به تهرانسر آمدم و در محدوده بلوار «گلها» ساکن شدیم. در این سال­هایی که در تهرانسر زندگی می‌کنم، از محله گرفته تا همسایه‌ها همه چیز خوب بوده است. مهم‌ترین ویژگی تهرانسر که بسیار برایم مهم است، سکوت و آرامشی است که در این محله حکمفرماست.

از سوی دیگر، کوچه و خیابان‌هایش بزرگ و پهن است. تهرانسر امکانات خوبی دارد و تقریباً همه خدمات در دسترس است. فکر می‌کنم هر چیزی که برای داشتن یک زندگی خوب و آرام لازم داریم در این محله وجود دارد. البته تهرانسر در کنار همه ویژگی‌های خوب­ش، مشکلاتی هم دارد. اگر بخواهم از مشکلات و ضعف‌های محله بگویم مهم‌ترین آن، صدای آزاردهنده هواپیماها است. البته این موضوع نسبت به گذشته بهتر شده، اما هم­چنان وجود دارد. گمان می‌کنم تنها راه‌حل، انتقال فرودگاه «مهرآباد» به خارج از شهر باشد و بعید است که به این زودی‌ها اتفاق بیفتد. مشکل دیگری که توجه من را جلب کرده، نبود بیمارستان در منطقه ۲۱ است. البته در مناطق اطراف از جمله منطقه ۲۲، بیمارستان‌های خوبی وجود دارد، اما به هرحال اینجا باید برای خود بیمارستانی داشته باشد.»

  • غرب تهران محبوب فوتبالیست‌ها

شیری دلیل اصلی حضور و سکونت فوتبالیست‌ها را در مناطق و محله‌های غربی تهران، جدا از نزدیک بودن و دسترسی آسان به امکانات ورزشی، محله‌های مدرن و زیبای غرب تهران می‌داند: «با توجه به اینکه اغلب امکانات ورزشی مانند ورزشگاه «آزادی»، فرودگاه مهرآباد، هتل‌ها و زمین‌های تمرین در غرب تهران واقع شده‌اند، بیشتر فوتبالیست‌ها نیز در این محدوده زندگی می‌کنند. هم­چنین محل تمرین و مسابقه تعداد زیادی از باشگاه‌های لیگ «برتری» و لیگ «دسته یکی» مانند «پیکان» و «سایپا» نیز در همین محدوده قرار دارند. در گذشته باشگاه‌هایی مانند «بهمن کرج»، «نفت تهران»، «پاس تهران» و «هما» هم وجود داشتند. در مجموع غرب پایتخت، پایگاه فوتبال تهران و حتی می‌توان گفت ایران است و برای همین مناطق غربی بین فوتبالیست‌ها محبوبیت زیادی دارد.

البته محله‌های غربی تهران تازه‌ساز و مدرن‌تر هستند و زندگی در آنها راحت‌تر است. به‌ویژه که دسترسی بزرگراهی مناسبی نیز دارند. چند بازیکن مطرح فوتبال ایران و از هم‌تیمی‌های خودم مانند «علیرضا بیرانوند» و «وحید امیری» در گذشته ساکن تهرانسر بودند. تهرانسر محله‌ای است که به سبب باشگاه نفت تهران، فوتبالیست‌ها و ستاره‌های زیادی را تحویل فوتبال ایران داده است. «علی کریمی» و «جواد نکونام» نیز در گذشته بازیکن تیم‌های پایه نفت تهران بودند. افسوس که تیم نفت تهران منحل شد، حضور این تیم برای تهرانسر مفید و منشأ خیر بود. به هرحال با اینکه شرایط و فرصت رفتن به محله‌های دیگر را دارم، اما به زندگی در تهرانسر عادت کرده‌ام و از حضور در این محله راضی هستم و تصمیم ندارم که به این زودی‌ها اینجا را ترک کنم.»

فوتبالیست‌های زیادی در تهرانسر ستاره شدند

  • یاد زمین‌های خاکی بخیر

شیری هم مانند بسیاری دیگر از فوتبالیست‌ها طعم بازی در زمین‌های خاکی را چشیده است و از اینکه دیگر این زمین‌ها وجود ندارند، ناراحت است: «در گذشته زمین‌های خاکی زیادی در تهران به‌ویژه در حاشیه و اطراف بزرگراه «فتح» و «جاده مخصوص» وجود داشت و متأسفانه دیگر اثری از آنها باقی نمانده است. زمین‌های کوچک با چمن مصنوعی، جای آن زمین‌های بزرگ و شلوغ را گرفته‌اند. جذابیت زمین‌های خاکی و لذت فوتبال بازی کردن در آنها از زمین‌های چمن مصنوعی بیشتر بود. ‌ای کاش این زمین‌های خاکی از بین نمی‌رفتند، چون بسیاری از مردم با آنها خاطره دارند.»

  • بوستان محله پاتوق محبوب شیری

این فوتبالیست سرشناس در سال‌های اخیر فرصت کم­تری برای گشت‌وگذار در محله دارد. با این حال، بوستان‌های محله پاتوق‌های محبوب مهدی شیری و خانواده‌اش هستند: «گاهی برای گردش، خرید و قدم زدن به بلوار تهرانسر و بوستان‌های منطقه می‌روم. پدرم نیز اغلب برای ورزش کردن به بوستان جنب بازار میوه وتره‌بار بلوار گلها می‌رود. بوستان نزدیک کلانتری تهرانسر نیز پیش از آنکه به بوستان «بانوان» تبدیل شود هم از جاهایی بود که با خانواده زیاد به آنجا می‌رفتیم.» به باور او امکانات ورزشی در منطقه مناسب است، اما معتقد است که باید شرایطی فراهم کرد که شهروندان بتوانند به‌صورت رایگان یا با هزینه بسیار اندک ورزش کنند: «امکانات ورزشی محله بد نیست. زمین‌های چمن مصنوعی و دیگر امکانات ورزشی تهرانسر تا آنجا که اطلاع دارم، مناسب است.

البته بخشی از این امکانات برای بخش خصوصی است و شاید همه مردم توان و امکان استفاده از آنها را نداشته باشند. زمین‌های چمن مصنوعی هم که اغلب پولی شده‌اند. با توجه به اینکه شیوع ویروس «کرونا» مردم را به لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر کرده است و مردم به‌ویژه بچه‌ها در این مدت، اغلب خانه‌نشین بوده‌اند و تحرک چندانی نداشته ­اند، باید شرایطی فراهم شود که بدون پرداخت هزینه یا با هزینه کم بتوانند ورزش کنند. جسم، فکر و روح مردم به ورزش و تحرک نیاز دارد. از هم‌محله‌ای‌ها، همسایه‌ها و همه شهروندان دعوت می‌کنم تحرک داشته باشند و در حد پیاده‌روی یا نرمش در بوستان‌ها و فضای باز، ورزش را در برنامه‌های خود قرار دهند.»

  • لطفا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید

در پایان بازیکن پرسپولیس و تیم‌ملی از هم‌محله‌ای‌ها و شهروندان می‌خواهد تا برای جلوگیری از شیوع موج پنجم کرونا، هم­چنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند: «کرونا زندگی را برای همه مردم سخت کرده است و متأسفانه برخی از خانواده‌ها عزیزان خود را از دست داده‌اند. در اینجا جا دارد از مرحوم «مهرداد میناوند» و «علی انصاریان» نیز یاد کنیم. خوشبختانه واکسن این ویروس کشف شده و قرار است تا آخر پاییز، همه مردم واکسینه شوند. با این حال باید بسیار مراقب باشیم و پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم. مسئولان نسبت به شیوع موج پنجم ویروس کرونا نیز هشدار داده‌اند. در نتیجه نباید گمان کنیم که همه چیز به پایان رسیده و زندگی به شرایط عادی برگشته است. دست‌کم تا هنگامی که همه مردم واکسن نزده‌اند، باید خطر کرونا را جدی بگیریم و زدن ماسک، شستن مرتب دست‌ها و رعایت پروتکل‌ها را فراموش نکنیم. البته در این مدت شاهد بودم که اهالی تهرانسر اغلب پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند و مراقب بودند. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.»

کد خبر 613595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha