معاون متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل کمیته سلامت در هر مدرسه گفت: با تشکیل کمیته سلامت در مدرسه ما خانواده‌ها را مطلع می‌کنیم که اگر در یک خانواده شخصی در معرض بیماری کرونا قرار دارد یا مبتلا شد چه کاری باید انجام دهد.

دانش آموز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، علیرضا کمره‌ای معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌ها و محورهای مورد نظر برای بازگشایی حضوری مدارس اظهار داشت: از ابتدای مهرماه فعالیت‌های آموزشی در آموزش و پرورش آغاز شده است. فعالیت‌های آموزشی هم به صورت حضوری، غیرحضوری یا روش‌های ترکیبی خواهد بود. بنابراین هیچ مدرسه‌ای نباید بدون فعالیت آموزشی باشد و هرگز چنین مجوزی برای مدارس وجود ندارد. اگر جایی مدرسه‌ای باشد که هنوز فعالیت آموزشی را شروع نکرده مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص الگوی بازگشایی مدارس در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: رویه ما در الگوی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰ این است که به تدریج، با حوصله و با آرامش به سمت بازگشایی حضوری مدارس برویم. از این رو برای این کار اولویت‌هایی را در نظر گرفته‌ایم. به عنوان مثال مدارس روستایی در کشور در اولویت بازگشایی قرار دارند.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدارس روستایی جمعیت کمی دارند و امکان رعایت مفاد شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آن‌ها وجود دارد. همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از شاخصه‌های اصلی برای بازگشایی حضوری مدارس بوده و این قانون در مدارس روستایی به راحتی قابل اجراست.

کمره‌ای گفت: مدارس روستایی و عشایری درصورتی‌که کلاس‌های زیر ۱۵ نفر دارند، می‌توانستند در همان ابتدایی مهر آموزش حضوری را شروع کنند. در نهایت اگر همین مدارس روستایی و عشایری کلاس های‌شان کمتر از ۳۰ نفر جمعیت داشته باشد می‌توانستند از نیمه دوم مهر ماه بازگشایی خود را شروع کنند که خوشبختانه از ۱۵ مهرماه وارد فرایند بازگشایی شده‌اند.

۳.۵ میلیون دانش‌آموز ابتدایی در شهرستان‌ها به مدرسه رفتند

معاون سرپرست آموزش و پرورش افزود: در واقع از مهرماه همه مدارس عشایری و روستایی مجاز بودند از ۱۵ مهرماه وارد فرایند بازگشایی شده و آموزش حضوری را شروع کنند بنابراین در مهرماه همه مدارس روستایی و عشایری که حدود سه و نیم میلیون نفر دانش آموز دارند آموزش خود را شروع کردند.

وی در خصوص سایر گروه‌هایی که می‌توانند به شکل حضوری در مهرماه در مدارس باشند، گفت: گروه دیگری که می‌توانند در مهر ماه به شکل حضوری در مدارس حضور داشته باشند، دانش آموزان شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای هستند که برای گذراندن دروس مهارتی به مدت دو روز در هفته می‌توانند در فضای کارگاهی مدرسه حضور داشته باشند. این موضوع فقط برای دروس مهارتی است و دروس تئوری از طریق تلویزیون و فضای مجازی ارائه می‌شود.

کمره‌ای درباره پایه‌های ابتدایی گفت: گروه دیگری که در مهرماه مجاز به آموزش حضوری هستند دانش آموزان کلاس اول ابتدایی در شهرها و روستاها هستند که می‌توانستند به صورت مدیریت شده با هماهنگی اولیا، معلمان و مدیران در مدرسه حضور پیدا کنند تا با مدرسه و معلم خود آشنا شوند، این ارتباط می‌توانست یک روز در هفته انجام شود.

بازگشایی مدارس برای جمعیت بالای ۳۰۰ نفر در نیمه دوم مهر

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: جمعیت دانش‌آموزان روستایی، دانش‌آموزان اول و دوم ابتدایی و هنرستانی‌ها تقریبا ۴.۵ میلیون نفر می‌شود. البته ما نمی‌دانیم در مقطع ابتدایی همه دانش‌آموزان در مدارس حضور پیدا کرده اند یا نه ولی در مورد استان‌ها می‌دانیم که حدود ۳.۵ میلیون دانش آموز به صورت حضوری در ماه جاری به مدرسه رفته‌اند. همچنین تعداد دانش‌آموزان کاردانش و فنی و حرفه‌ای ۹۶۵ هزار نفر است که درس مهارتی دارند.

وی در توضیح نحوه بازگشایی مدارس با جمعیت بالای ۳۰۰ نفر گفت: سایر مدارس که در شهرهای مختلف هستند و جمعیت کمتر از ۳۰۰ نفر دارند، در نیمه اول مهر توانستند به سمت بازگشایی حرکت کنند و در نیمه دوم مهر هم مدارسی که بیش از ۳۰۰ نفر هستند، وارد فرایند بازگشایی مدارس خواهند شد. البته این بدان معنا نیست که مدارس پرجمعیت هرروز حضوری هستند. به همین خاطر آنان ناچارند که گروه‌بندی انجام داده و آموزش ترکیبی ارائه دهند.

بازگشایی مدارس تابع واکسیناسیون دانش‌آموزان نیست

کمره‌ای اظهار کرد: برای فرآیند بازگشایی مدارس لازم است یک فرم هشت شاخصه‌ای در رابطه با بحث بهداشتی مطابق با منطقه‌ای که مدرسه در آن قرار دارد توسط مدرسه تکمیل شود. بر اساس این مجوز مدیر باید شرایط حضوری مدرسه خود را در اعلام کرده و سپس آموزش را شروع کند.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر واکسیناسیون ادامه داشته باشد ما قادر خواهیم بود در آبان ماه شاهد بازگشایی قابل توجهی از مدارس کشور و انجام فعالیت حضوری در آن باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بارها گفته شده حتی با تزریق واکسن امکان ابتلا به بیماری وجود دارد، نوع مواجهه شما با دانش‌آموزانی که مشکوک به کرونا بوده و یا اعضای خانواده آن‌ها مبتلا به کرونا هستند چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: بازگشایی مدارس تابع واکسیناسیون دانش‌آموزان نبوده و این در کشورهای دیگر نیز صادق است.

کمره‌ای گفت: واکسیناسیون دانش‌آموزان به تازگی شروع شده ولی بحث بازگشایی مدارس از قبل مطرح بوده است. اما واکسیناسیون معلمان در این تصمیم تعیین‌کننده بوده و بخشی از برنامه ما برای بازگشایی واکسیناسیون معلمان بوده است.

این مسئول اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۸۵ درصد معلمان واکسینه شده و بخش زیادی از آن‌ها نیز دوز دوم خود را دریافت کرده‌اند. واکسیناسیون معلمان، کادر مدرسه و حتی خانواده‌ها می‌توانست در اولویت بازگشایی مدارس قرار بگیرند که خوشبختانه این موضوع نیز به سرعت پیش رفته است.

ضرورت تشکیل کمیته سلامت در هر مدرسه برای شناسایی دانش آموزان مشکوک به کرونا

وی عنوان کرد: ما برای جلوگیری از شیوع کرونا در مدارس چند فعالیت را بر اساس پروتکل‌های بهداشتی باید انجام بدهیم. اول اینکه هر مدرسه باید یک کمیته سلامت تشکیل بدهد. این کمیته مقدمات کار را بررسی می‌کند، ملاحظات لازم را انجام می‌دهد و آگاهی‌های لازم را به خانواده‌ها ابلاغ می‌کند.

معاون متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل کمیته سلامت در هر مدرسه گفت: از این رو ما باید خانواده‌ها را مطلع کنیم که اگر در یک خانواده شخصی در معرض بیماری کرونا قرار دارد و یا مبتلا شد چه کاری باید انجام دهد. همچنین اگر علائمی در دانش آموز مشاهده کردند چگونه باید با او برخورد کنند. همه این امور در کمیته‌های سلامت لحاظ خواهد شد و خانواده‌ها موظفند نسبت به آن عمل کنند.

کمره‌ای گفت: بهداشت محیطی یکی از عوامل مهمی است که طی ده شاخص مهم به مدارس و کمیته سلامت تاکید شده و اساسی‌ترین شاخصه آن زدن ماسک توسط دانش آموزان و معلمان است. همه این شاخص‌ها برای حفظ ایمنی دانش‌آموزان لحاظ می‌شود. البته ارزیابی بهداشتی مدرسه به عنوان یک مقدمه حتماً انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: با همکاری مراکز بهداشتی در ۱۴ استان، هر ۱۵ روز بر اساس یک فرم که دارای ۱۰۰ امتیاز است بخشی از مدارس به صورت رندوم بررسی می‌شوند و طبق ملاحظات و شاخص‌هایی که در نظر گرفته شده بود به آن‌ها امتیاز می‌دهند تا ما نیز مطمئن شویم مدارس نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشت چقدر اهتمام می‌ورزند.

هنوز در خصوص ارائه کارت واکسن برای حضور در مدرسه تصمیم‌گیری نشده است

معاون سرپرست آموزش و پرورش در پاسخ به به این سوال که اگر دانش آموزی نخواهد واکسن بزند یا والدینش اجازه تزریق واکسن را ندهند، تکلیفش چه می‌شود، گفت: واکسیناسیون دانش‌آموزان برای گروه سنی تابع ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت است.

کمره‌ای در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دانش‌آموزان برای ورود به مدرسه کارت واکسیناسیون همراه داشته باشند ولی اگر واکسن تزریق نکرده باشند، چطور می‌توانند در کلاس حضور داشته باشند، گفت: هنوز در این زمینه هیچ چیزی نه در مورد بزرگسالان و نه در مورد دانش آموزان طراحی نشده است.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پروش گفت: ما تلاش کردیم موقعیت‌های مختلف آموزش اعم از حضوری و غیرحضوری را ایجاد کنیم اما آموزش حضوری که به علت کیفیت آموزشی به دنبال آن هستیم، تابع واکسیناسیون دانش‌آموزان نیست. ولی با واکسیناسیون دانش آموزان می‌توانیم اطمینان بیشتری نسبت به اینکه سیاست‌های آموزش حضوری را دنبال کنیم، داشته باشیم.

کد خبر 631896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha