نفیسه مجیدی‌زاده: امروز، آخرین روز از هفته‌ی ملی کودک است و هم‌چنان ویژه‌برنامه‌های مراکز فرهنگی و هنری، هم در گوشه و کنار شهر به‌صورت حضوری و فضای مجازی برپاست.

هفته‌ای با  رنگ خوش زندگی

 «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی»، شعار روز و هفته‌ی ملی کودک در سال ۱۴۰۰ است که به‌یاد شهید نوجوان «علی لندی»، سراسر کشور در حال برگزاری است. این برنامه‌ها با توجه به اتفاق‌های ناگوار جهان امروز به‌منظور ایجاد حال خوش و رنگی‌کردن بیش‌تر فضای زندگی کودکان و نوجوانان انتخاب شده است.
به‌گفته‌ی «ابوالقاسم سلیمانی»، دبیر هفته‌ی‌ ملی کودک و مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با توجه به شیوع گسترده‌ی بیماری کرونا در کشور، بیش‌تر برنامه‌های این هفته به‌صورت مجازی برگزار شده است. به‌طور مثال ساعت شش عصر شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰، دومین روز هفته‌ی‌ ملی کودک به‌شکل نمادین به‌نام «ساعت کودکی» نام‌گذاری شد و در این ساعت، علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران این حوزه با برگزاری برنامه‌های پخش‌زنده (لایو) در شبکه‌های اجتماعی با محوریت کودکان و نوجوانان و با هشتگ #ساعت_کودکی، یک ساعت از فعالیت  خود در فضای مجازی را به‌شکل هم‌زمان، به قصه‌خوانی و داستان‌خوانی، آموزش‌های فرهنگی، هنری آنلاین و مرور خاطرات و خوانش آثارشان اختصاص دادند.
از سوی دیگر حرکت تریلی‌های سیار نمایش فیلم و تئاتر در شهرهای کشور، اجرای تئاتر در محیط باز پارک‌ها و شهرها، در کنار افتتاح تماشاخانه‌های سیار و کتاب‌خانه‌های ثابت جدید کانون پرورش فکری در شهرهایی چون مرزن‌آباد و مشهد، از جمله برنامه‌های حضوری این رویداد است.
تخفیف ۲۵درصدی محصولات فرهنگی و هنری در فروشگاه‌های فیزیکی کانون پرورش فکری و سایت shop.kpf.ir و امکان بازدید از موزه‌ی ملی «هنر و ادبیات کودک» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک است.
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوان، در هفته‌ی ملی کودک هرروز فیلم‌سینمایی، انیمیشن و فیلم‌تئاتر به شکل رایگان در پرتال کانون پرورش فکری به‌صورت رایگان اکران شده و براساس جدول پخش این آثار، امروز «اقیانوس پشت پنجره» به کارگردانی «بابک نبی‌زاده»، انیمیشن «رؤیاها در یک روز» اثر «صادق جوادی» و «راز گنجور» کاری از «هانی حسینی» و «مرضیه نادری»، به‌مدت ۲۴ساعت در پرتال نمایش کانون پرورش فکری به نشانی cinema.kpf.ir به‌صورت رایگان در دسترس علاقه‌مندان است.
در هفته‌ی ملی کودک، اتفاق دیگری هم افتاد و جمعی از کودکان ایران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به هم‌سالان خود در سراسر دنیا، روز جهانی کودک را تبریک گفته و صلح و دوستی را به‌جای جنگ و نفرت، برای عموم بچه‌ها و مردم کشورهای دنیا آرزو کرده‌اند.
 در بخشی از این نامه می‌خوانیم: «ما کودکان ایران به همه‌ی کودکان دنیا سلام می‌کنیم. ما همه را دوست داریم و می‌خواهیم بین آدم‌ها و کشورها هیچ‌وقت جنگ و دعوا نباشد. ما آشتی را دوست داریم. ما از کلمه‌های قهر، دشمنی، گریه، جنگ و دعوا بیزاریم و حتی دلمان نمی‌خواهد از این کلمات دیکته بنویسیم. اگر ما را دوست دارید، تفنگ‌هایتان را دور بیندازید و به حرف ما گوش کنید. از بزرگ‌ترها می‌خواهیم کاری نکنند که ما چشم‌هایمان خیس شود و دلمان بشکند. ما برای همه‌ی بزرگ‌ترها دعا می‌کنیم که خدای مهربان یاورشان باشد تا آن‌ها هم ما را یاری کنند. به امید روزهای خوش زندگی، با حال خوش کودکی.»
«کلودیو گوبیتوزی» نیز، بنیان‌گذار و مدیر جشنواره‌ی فیلم جیفونی ایتالیا، از بزرگ‌ترین رؤیدادهای سینمایی کودکان و نوجوانان جهان، با صدور پیامی خطاب به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هفته‌ی‌ ملی کودک را اتفاقی لازم دانست و برپایی آن را به کودکان و نوجوانان ایران تبریک گفت.
او در بخشی از پیام ویدیویی خود می‌گوید: «راستش را بخواهید، پس از بحران همه‌گیری ویروس کرونا که تمام جهان را تحت‌تأثیر قرار داد، دقیقاً شعار ما در جشنواره‌ی‌ فیلم جیفونی هم «فریاد شادی» بود. پس فکر می‌کنم انتخاب این شعار توسط ما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصادفی نیست، چراکه روابط جشنواره‌ی جیفونی و کشور ایران از سال ۱۹۷۴ میلادی آغاز شده و ادامه داشته است.»
گوبیتوزی باز هم تکرار می‌کند: «با شادی و برای مدت طولانی، شاد زندگی کنید.»

کد خبر 631760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha