پس از ۳ دهه بلاتکلیفی، گواهی پایان کار و سند ۲ هزار و ۱۶۷ ملک مسکونی شهرک امید صادر می‌شود.

شهرك اميد

همشهری آنلاین_پریسا نوری: این خبر را چندی پیش معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه چهار اعلام کرد. «نقی عربی» به ساکنان این شهرک سرسبز نوید داد که طبق توافق با هیئت‌مدیره شهرک در واگذاری عرصه و تعیین تکلیف عوارض شهرداری، به‌زودی گواهی پایان کار و سند خانه‌هایشان صادر می‌شود. به این بهانه با چند نفر از اهالی، اعضای تعاونی مسکن و معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه چهار، درباره دردسرهای نداشتن سند و شرایط جدید صدور گواهی پایان کار املاک این شهرک با گفت‌وگو کردیم.  

شهرک امید در مقایسه با بسیاری از شهرک‌های مسکونی ویژگی‌های ممتازی دارد، از جمله مقاومت خانه‌ها در برابر زلزله ۸ ریشتری، همسایگی با جنگل لویزان و کوهپایه‌های البرز و قنات جاری که از دل آن می‌گذرد، اما با همه این محاسن سال‌هاست ساکنان این شهرک از نداشتن سند تفکیک شده و تک برگی برای املاکشان رنج می‌برند و این موضوع دردسرهایی را برایشان به وجود آورده است.

«نوبری» یکی از ساکنان شهرک در این‌باره می‌گوید: «سال گذشته وقتی می‌خواستیم ویزای آلمان را بگیریم گفتند باید سند خانه را بیاورید و ما سند نداشتیم. همچنین به دلیل نداشتن سند نمی‌توانستیم خرید و فروش ملک یا نقل وانتقال سند انجام دهیم.» یکی دیگر از ساکنان شهرک درباره مشکلات نداشتن سند می‌گوید: «مدتی پیش می‌خواستم برای تهیه جهیزیه دخترم وام بگیرم اما چون همه املاک شهرک یک سند مادر دارند و سندهای تفکیک شده برای خانه‌هایمان نداریم، بانک با پرداخت وام موافقت نکرد.»

این شهروند با بیان اینکه نداشتن سند کم و بیش برای همه ساکنان شهرک مشکلاتی را به همراه داشته می‌افزاید: «چند ماه پیش یکی از همسایه‌ها که شخص بسیار محترمی است برای فرزندش مشکل قضایی پیش آمد که برای رفع و رجوع آن نیاز به سند ملک بود، اما چون منزلش سند نداشت به دردسر افتاد.» او ادامه می‌دهد: «سند یک برگه حقوقی معتبر است و از حقوق مالک خانه است که این برگه را داشته باشد و از مزایای قانونی آن استفاده کند؛ اما متأسفانه در این سال‌ها ما از آن محروم بوده‌ایم.»

  •  اما و اگرهای صدور سند
پایان بلاتکلیفی ۲ هزار واحد مسکونی 
نصرت‌الله‌وزیری/ عضو تعاونی مسکن شهرک امید

از آنجا که در قوانین شهرداری پرداخت عوارض نوسازی و پسماند، به‌عنوان بخشی از درآمد پایدار شهر و یکی از شرایط صدور مجوز پایان کار ساختمان‌هاست، شهرداری منطقه یکی از شرایط صدور مجوز پایان کار املاک شهرک را پرداخت عوارض و جرائم نوسازی اعلام کرده است، اما برخی ساکنان و اعضای تعاونی مسکن شهرک معتقدند طبق توافق صورت گرفته با شهرداری؛ در ازای واگذاری بخشی از زمین‌های شهرک، از پرداخت این عوارض معافند.

«نصرت‌الله‌وزیری» یکی از اعضای تعاونی مسکن شهرک امید در این‌باره می‌گوید: «بر اساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، به صراحت مقرر شده عواید واگذاری بخشی از زمین‌های تعاونی شهرک به شهرداری، به مصرف مطالبات قانونی شهرداری از جمله هزینه صدور پایان کار و پروانه، عوارض و غیره برسد.» او برگه ابلاغیه را نشان داده و تأکید می‌کند: ‌ «بر اساس این ابلاغیه شهرداری نباید از ساکنان این شهرک عوارض نوسازی مطالبه کند.» 

  •  عوارض نوسازی قابل تهاتر نیست 
پایان بلاتکلیفی ۲ هزار واحد مسکونی 
نقی عربی/معاون شهردار منطقه ۴

بنا به گفته معاون شهردار منطقه ۴، در روزهای اخیر گواهی پایان کار ۶ واحد مسکونی شهرک آماده واگذاری است و درخواست صدور سند مالکان ۵۰ واحد مسکونی در دست بررسی است. «نقی عربی» در توضیح بیشتر می‌گوید: «طبق قانون درخواست صدور سند بررسی می‌شود و اگر واحدی در مشاعات خود یعنی در پارکینگ و انباری تخلفی نداشته باشد و در واحد آپارتمانی هم دخل و تصرفی نداشته و مشخصات ملک با سند مادر یکی باشد، گواهی پایان کار و سند تک برگی‌اش صادر می‌شود.»

عربی درباره ادعای اعضای تعاونی مسکن شهرک امید مبنی بر معافیت در پرداخت عوارض به ازای واگذاری عرصه می‌گوید: «پرداخت عوارض سالانه نوسازی برای همه ساکنان شهر الزامی است و قابل تهاتر با ملک نیست و این اصل در قالب یک توافقنامه منتفی نمی‌شود.» او تأکید می‌کند: «در ازای واگذاری عرصه‌ها به شهرداری برای تعریض بزرگراه استقلال، ایجاد باند کندرو و فضای سبز حاشیه بزرگراه شهید باقری، مقرر شده عوارض صدور پروانه ساختمانی بخشیده شود و این موضوع شامل عوارض سالانه نوسازی نیست؛ چون این عوارض پایدار است و به صرف شهروند بودن هر سال باید پرداخت شود.»

  • درباره شهرک امید

پایان بلاتکلیفی ۲ هزار واحد مسکونی 

شهرک امید در شمال محله قنات کوثر قرار دارد و طبق تقسیمات محله‌ای در سال ۸۷ جزئی از این محله به حساب می‌آید. این شهرک از شمال به بزرگراه شهید بابایی و باغ پرندگان، از شرق به بزرگراه شهیدباقری و از غرب نیز به پارک جنگلی لویزان محدود می‌شود. زیربنای این شهرک ۴۴۷ هزارمترمربع است و در آن ۱۸ برج ۱۴ الی ۱۸ طبقه و ۱۹۴۶ واحد مسکونی ساخته شده است. در ضلع شمال غربی شهرک و درست در مجاورت جنگل لویزان، ۵۴ ساختمان ویلایی هم دیده می‌شود.

کلنگ ساخت این شهرک ۸ هزار نفری در اواخر دوره پهلوی به زمین زده شد و بعد از پیروزی انقلاب به بهره‌برداری رسید. شهرک امید، نخستین شهرک مسکونی در خاورمیانه است که موفق به دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی ایزو ۹۰۰۱ در مدیریت کیفیت و ایزو ۱۴۰۰۱ در سلامت محیط‌زیست و تندیس طلایی GIC شده است.

از ویژگی‌های این شهرک وجود یک قنات جاری در آن است. قنات «کوثر» از کوهپایه‌های البرز سرچشمه گرفته و به شهرک امید می‌رسد و فضای سبز ۴ هکتاری این شهرک را آبیاری می‌کند. همچنین دستگاه‌های تصفیه فاضلاب شهرک امید به گونه‌ای طراحی و اجرا شده‌اند که تمامی آب ورودی به تصفیه‌خانه بعد از انجام عمل تصفیه، دوباره با لوله‌کشی‌های مجزا از آب قنات به چرخه آبیاری فضای سبز شهرک وارد می‌شوند. به گفته معاون شهرسازی شهردار منطقه چهار مطابق تفاهمنامه هیئت‌مدیره این شهرک با شهرداری، حدود ۱۹.۰۰۰‌ مترمربع اراضی واقع در تعریض بزرگراه استقلال، حدود ۳۴.۰۰۰‌مترمربع، باند کندرو بزرگراه شهید باقری و حدود ۲۱.۰۰۰‌مترمربع از عرصه این شهرک برای پوسته فضای سبز حاشیه بزرگراه شهید باقری به مالکیت شهرداری درآمده است.

کد خبر 631515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha