۳۷ سال دارد و ساکن محله مهرآبادجنوبی است.

مهارت آموزی

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان:   «محسن طاهری‌زاده» که تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشته الکترونیک تا مقطع ارشد ادامه داده و شغلش تدریس تعمیرات لوازم صوتی و تصویری خانگی است. علاقه به تعمیرات را از کودکی دنبال کرده و حالا به کارآفرینی در کسب و کار خودش رسیده است. می‌گوید: «اشتغالزایی باید تخصصی باشد تا هم خدمات مطلوب ارائه شود و هم توسعه در عرصه مرتبط با آن شغل، صورت گیرد.» با همین شعار و رویکرد، کارگاه خود را در محله شمشیری راه‌اندازی کرد تا شرایط اشتغال و مهارت‌آموزی را برای بسیاری از هم‌محله‌هایش فراهم کند. در این گزارش با طاهری‌زاده که عنوان «چهره تأثیرگذار محلی» را از سوی اهالی و مدیران شهری دریافت کرده، درباره کارآفرینی و اشتغالزایی گفت‌وگو کرده‌ایم.

از همان ۳ سال پیش که کارش را در یکی از کارگاه‌های سرای محله شمشیری آغاز کرد، تصمیم گرفت کسب و کار خودش را داشته باشد تا هم به قول معروف آقای خودش باشد و هم تا جایی که در بضاعتش است به دیگران با کارآفرینی، آموزش و حتی تعمیر رایگان وسایل صوتی و تصویری کمک کند. طاهری‌زاده می‌گوید: «امثال من که یکی از مهم‌ترین علاقه‌مندی‌های‌مان در تعمیر و بازسازی وسایل مختلف خلاصه می‌شود، از همان کودکی به آچار و پیچ گوشتی واکنش‌های مثبت نشان می‌دادیم و معمولاً به دور از چشم پدر و مادر به تعمیر وسایلی می‌پرداختیم که در واقع سالم بودند و مشکل خاصی نداشتند. فقط با دست به آچار شدن ما، از کار افتادند. برای من بارها پیش آمده بود که وسایلی مانند تلفن و رادیو را به زور پیچ‌گوشتی باز کنم تا مثلاً تعمیرشان کرده باشم ولی متأسفانه بیشتر خراب شدند. البته مواردی هم بود که به موفقیت ختم می‌شد. بدین‌ترتیب بود که به‌صورت خودآموز به امور تعمیر وسایل برقی واقف شدم.»

مهارت‌آموزی به سبک مهندس محسن

  • کارشناسی ارشد تعمیر لوزام خانگی

کارگاه ۲۰ متری‌اش را ابزارآلات بزرگ و کوچک با میزهای کار پر کرده است. این همان ایده‌آلی بود که از دوره دانشجویی در پی‌اش بود. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «نمی دانم چرا ولی کودک که بودم دوست داشتم نانوا شوم! با اینکه علاقه و تخصص
کم و بیش خود را در مسائل فنی نشان می‌دادم ولی نانوایی را دوست داشتم. بزرگ‌تر که شدم به‌تدریج و بدون هیچ سابقه خانوادگی به تعمیرات لوازم خانگی به‌عنوان شغل فکر کردم. در رشته الکترونیک تحصیل کردم و تا مقطع ارشد پیش رفتم. علاقه و پشتکارم در این حوزه باعث شد تا استادان دانشگاه، برای گذران دوره‌های کارآموزی‌ام در چند شرکت معتبر لوازم خانگی خارجی و داخلی از من دعوت به همکاری کنند.»

  • تأثیر محیط خانواده بر استعداد فرزندان

حاصل ازدواجش ۲ فرزند پسر است. یکی ۱۰ ساله و دیگری ۷ ساله. آنها هم به تعمیرات علاقه‌مند هستند. نشان به آن نشان که قطعات مختلف اسباب‌بازی‌های خود را جدا می‌کنند و از اول یک اسباب‌بازی جدید طراحی می‌کنند. طاهری‌زاده می‌گوید: «محیط خانه و خانواده در پرورش کودکان خیلی مؤثر است و من چون همیشه در خانه در حال تعمیر و بررسی لوازم داخلی یک دستگاه برقی بودم فرزندانم نیز یاد گرفته‌اند؛ حتی خیلی بهتر از دوره کودکی من عمل می‌کنند. چراکه در این دوره امکانات و منابع آموزشی بهتری وجود دارد. ظرفیت‌های آموزشی در دسترس و تخصصی، خیلی مهم است. زمان شروع به کار من این ظرفیت‌ها محدود و با فاصله‌های جغرافیایی زیاد بودند و من برای در اختیار داشتن آنها مجبور بودم مسافت زیادی را طی کنم. اصلاً برای همین است که کارگاه آموزشی و کارآفرینی خودم را راه انداختم تا هم‌محله‌ای‌هایم راحت‌تر از آموزش‌های پیشرفته بهره‌مند شوند. همان قدر که محیط خانواده بر استعدادیابی و تربیت فرزندان اثرگذار است، محیط محله هم بر کیفیت زندگی شهروندان تأثیر می‌گذارد.»

  • پشتیبانی آموزشی

صفحه پُر از قطعات‌ریز و درشت یک تلویزیون هوشمند روی میز کارش است. کمی آن را جابه‌جا می‌کند و ادامه می‌دهد: «با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده، خیلی از افراد به تعمیر لوازم خود بیش از تعویض آنها فکر می‌کنند. تا قبل از سال ۱۳۹۷، در شرکت‌ها و کارگاه‌های گوناگون آموزش می‌دادم و تدریس می‌کردم. اما از سال ۱۳۹۷ کارگاه خود را در سرای محله راه‌اندازی کردم تا به افرادی که جویای تخصص و اشتغال هستند، کمک کنم. هزینه دوره‌های آموزشی که برگزار می‌کنم بسیار کم بها است که البته در اغلب موارد، برای بعضی از افراد شناسایی شده به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. صفر تا صد تعمیرات را آموزش می‌دهم و حتی بعد از پایان دوره‌ها نیز باز خدمات پشتیبانی آموزشی دارم و هریک از کارآموزها و هنرجوها سؤال و مشکلی اگر داشته باشند، در خدمتشان هستم.»

  • رضایت همسایه

از گرانبها بودن بیشتر ابزارآلات تعمیر نیز می‌گوید: «این کسب و کار در ابتدا کمی هزینه‌بردار است چراکه لوازم کار، اغلب گران هستند. بنابراین برای شروع کار باید سرمایه مالی مشخصی داشت. خیلی از موارد پیش آمده لوازم کارگاه را به آنها امانت داده‌ام تا کارشان بیفتد و با انگیزه بیشتر ادامه دهند. خیلی از موارد هم بوده است که تعمیرات وسایل برقی خانگی همسایه‌هایی که می‌دانستم بضاعت مالی مساعدی ندارند، رایگان انجام دادم تا باری از دوش‌شان برداشته شود. این رویه هنوز هم ادامه دارد.»

  • دیگران چه می‌گویند؟

داود رضایی»، یکی از هنرجوهای کارگاه آموزشی تعمیرات در محله شمشیری می‌گوید: «آقای طاهری‌زاده، تخصص بالایی در حرفه‌شان دارند که می‌توانند و حق هم دارد که شهریه‌های قابل توجه از ما، دریافت کند اما این کار را نمی‌کند چون دوست دارد چاشنی کارآفرینی و تخصص‌آموزی‌اش، مهربانی و نگه داشتن حرمت همسایه باشد. شیوه‌اش این است که بعد از تکمیل دوره‌های آموزشی، برای هنرجوها با معرفی آنها به بازار کار، اشتغال فراهم کند.»

مهارت‌آموزی به سبک مهندس محسن
«مونا ملایی»/ مدیر محله شمشیری


«مونا ملایی»، مدیر محله شمشیری نیز می‌گوید: «کارآفرینان زیادی هستند که فقط به درآمدزایی گسترده فکر می‌کنند اما آقای طاهری‌زاده کارآفرینی را با حق همسایه‌داری و مهربانی گره زده‌اند تا تعداد افراد بیشتری به منابع مالی دست پیدا کنند. بسیاری از افرادی که معتمدان محلی به ایشان معرفی می‌کنند از شرایط آموزش رایگان بهره‌مند می‌شوند. برای همین ویژگی است که از او به‌عنوان یکی از چهره‌های تأثیرگذار محلی در حوزه خودشان یاد می‌شود.»

مهارت‌آموزی به سبک مهندس محسن
«محمد رحیمی»/ دبیر شورایاری محله شمشیری


«محمد رحیمی»، دبیر شورایاری محله شمشیری هم در تجمید از این کارآفرین مهربان می‌گوید: «هم متخصص است و هم متشخص. محله ما به وجود چنین افرادی نیاز دارد تا بهتر و بیشتر به رونقی محلی برسد و سطح آموزش‌های حرفه‌ای، ارتقا یابد.»

کد خبر 631279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha