چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

عصر اطلاعات و ارتباطات، یکی از ساده‌ترین دوران‌ها برای یادگیری مهارتی از صفر تا صد است. کمی انگیزه و اراده لازم دارد، با کمی قدرت جست‌وجو و گاهی اوقات مقداری دانش زبان انگلیسی.

تعمیرات

به گزارش همشهری آنلاین دلایل زیادی می‌توانند باعث شوند که افراد به فکر خودکفا شدن در حوزه تعمیرات بیفتند؛ از تعمیر خودرو گرفته تا لوازم خانگی یا حتی گوشی موبایل. دلیلش می‌تواند هزینه بالای کارمزد تعمیرکار باشد یا تجربه بدی که از تعمیر یک دستگاه الکترونیک به‌دست آمده است، یا حتی تلاش برای آغاز کسب‌وکاری جدید. مهم‌تر از همه اینکه این روزها پیدا کردن تعمیرکار خوب که هم قیمت منصفانه‌ای برای کارمزدش دریافت کند، قطعه بی‌کیفیت را با قیمت قطعه با کیفیت نفروشد یا مشابه مواردی خاص، قطعات ارزشمند دستگاه را با قطعاتی فرسوده و تقلبی جایگزین نکند، کار بسیار سختی است. دست‌کم به جست‌وجو و آزمون و خطای زیادی نیاز دارد. از آنجا که خرابی دستگاه‌های الکترونیک مصرفی، مانند لوازم خانگی یا موبایل به‌ندرت رخ می‌دهد، و اصولا افراد عجله دارند هرچه سریع‌تر وسیله معیوب را تعمیر کنند، فرصتی برای یافتن تعمیرکار ایده‌آل باقی نمی‌ماند؛ و اینگونه می‌شود که تجربه‌های تلخ و موذی پشت سر هم برای افراد تکرار می‌شوند.

برای مواجه نشدن با چنین موقعیت‌هایی، بعضی افراد تصمیم می‌گیرند در حوزه تعمیرات خودکفا شوند. عصر اطلاعات و ارتباطات، یکی از ساده‌ترین دوران‌ها برای یادگیری مهارتی از صفر تا صد است. کمی انگیزه و اراده لازم دارد، با کمی قدرت جست‌وجو و گاهی اوقات مقداری دانش زبان انگلیسی. اما اصولا مطالب آموزشی رایگان درباره یادگیری تعمیرات لوازم الکترونیک، نظیر گوشی موبایل، هدفون یا هندزفزی و لوازم خانگی را در فضای مجازی به‌راحتی و به هر زبانی می‌توان یافت. چه در قالب مکتوب و چه در قالب فیلم. آموزشگاه‌ها هم فراوانند، ویژه افرادی که به‌دنبال رسمی کردن مهارت جدید خود هستند.

بسیاری از آموزشگاه‌ها دوره‌های آموزشی خود را در قالب فایل‌های ویدئویی و آموزش غیرحضوری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند که با هزینه تقریبی 400 تا 900 هزار تومان قابل دسترسی هستند

  • آموزش رایگان

کافی است به فارسی یا انگلیسی نام ابزاری که قرار است تعمیر شود را جست‌وجو کنید. چه در یوتیوب و چه در سکوهای اشتراک ویدئوی داخلی مانند آپارات. دریایی از فیلم‌های آموزشی رایگان در فضای مجازی وجود دارند که به‌صورت جزئی تعمیر انواع لوازم الکترونیک را آموزش می‌دهند. دسترسی به شیوه‌های تعمیر اقلام ساده‌تری مانند هدفون‌ها که ساختار پیچیده‌ای ندارند، راحت‌تر از تعمیر اقلامی مانند گوشی موبایل یا تلویزیون است. تعمیر این لوازم پیچیده‌تر نیاز به تخصص بیشتری دارند و شاید تنها گوشه‌هایی از شیوه‌های تعمیر را بتوان در اینترنت پیدا کرد. برای مثال برای تعویض باتری گوشی آیفون یا باتری گوشی‌های اندرویدی، به کمی جسارت نیاز دارید و کمی وقت برای یافتن دستورالعمل تصویری. به کمک این فیلم‌ها می‌توان به‌راحتی و مرحله به مرحله پیچ‌های گوشی را با احتیاط باز کرد و باتری را بدون هزینه تعویض کرد. فیلم‌های زیادی در یوتیوب یا دیگر سایت‌ها و شبکه‌ها برای انجام چنین تعمیرات سبکی وجود دارند. اما شاید نتوان از روی فیلم‌های رایگان اینترنتی دوربین گوشی موبایل یا نقص فنی ایجاد شده در یک تلویزیون 50 اینچی را در خانه برطرف ساخت. برای رفع چنین نقص‌های پیچیده‌ای، به آموزش تخصصی‌تر نیاز خواهد بود.

  • آموزش کتابی

کتاب همیشه یکی از راه‌های یادگرفتن است و فراگرفتن تکنیک‌های تعمیر لوازم خانگی یا گوشی یا هدفون را هم می‌توان در میان صفحات کتاب‌ها جست‌وجو کرد. این کتاب‌های آموزشی معمولا توسط متخصصان و مدرسان تعمیر لوازم الکترونیکی یا توسط آموزشگاه‌ها به نگارش درآمده‌اند و به‌صورت رایگان یا با هزینه‌ای ناچیز قابل دسترسی هستند. اگرچه امکان دانلود رایگان تعدادی از این کتاب‌ها و جزوات در اینترنت وجود دارد، اما رعایت حق ناشر و پرداخت مبلغ کتاب‌هایی که نسخه پولی آنها را هم می‌توان در فضای مجازی و در فروشگاه‌های معتبر کتاب پیدا کرد، اصولا رویکردی اخلاقی‌تر است. اگرچه بسیاری از آموزشگاه‌ها با هدف کمک به کارآموزان خود جزوات یا کتاب‌های خود را به‌صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده‌اند.

همچنین نباید فراموش کرد که کتاب‌ها به‌صورت نظری می‌توانند در آموزش مؤثر واقع شوند و کسب مهارت و تجربه حقیقی به‌تنهایی و از مسیر کتاب امکان‌پذیر نیست یا نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی است. تجربه حقیقی در عمل به‌دست می‌آید و معمولا تمرین عملی مهارت‌های به‌دست آمده از دل کتاب روی لوازم خانه، در وضعیت کنونی بازارها و با قیمت‌های چند برابری لوازم خانگی، چندان مقرون به صرفه نخواهد بود. از این‌رو بهتر است کتاب را به‌عنوان یک پیش‌زمینه و آموزش مقدماتی درنظر گرفت یا از اطلاعات آن برای تعمیر لوازم ساده‌تر استفاده کرد.

آموزش گام به گام تعمیرات موبایل، تکنولوژی و کارگاه تعمیر لوازم خانگی، تعمیر موبایل با طعم پرتقال، آموزش تعمیر لوازم خانگی: تعمیرکار 25 وسیله برقی منزل و آموزش کاربردی تعمیرات لوازم خانگی ازجمله کتاب‌هایی هستند که با جست‌وجو در اینترنت به نام آنها خواهید رسید. فروشگاه‌های رسمی کتاب دیجیتال یا کاغذی مانند فیدیبو هم آرشیوی از کتاب‌های آموزشی ازجمله کتاب‌های آموزش تعمیرات لوازم الکترونیکی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. همچنین پایگاه کتاب‌های درسی اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش هم نسخی از کتاب‌های پایه آموزش تعمیرات لوازم مختلف الکترونیکی را در آرشیو خود دارد که شاید برای آموزش نوجوانان مناسب‌تر باشند. کتاب‌ها را می‌توان با هزینه 20 تا 60 هزار تومان تهیه کرد.

دریایی از فیلم‌های آموزشی رایگان در فضای مجازی وجود دارند که به‌صورت جزئی تعمیر انواع لوازم الکترونیک را آموزش می‌دهند. دسترسی به شیوه‌های تعمیر اقلام ساده‌تری مانند هدفون‌ها که ساختار پیچیده‌ای ندارند، راحت‌تر از تعمیر اقلامی مانند گوشی موبایل یا تلویزیون است.

  • آموزش تخصصی

بحث آموزشگاه‌ها به کنار، سایت‌های زیادی وجود دارند که ‌انواع بسته‌ آموزش تعمیرات لوازم مصرفی الکترونیک را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. بیشتر این بسته‌ها در حوزه تعمیرات موبایل هستند که شاید که نسبت به دیگر لوازم الکترونیکی تعمیر ساده‌تری داشته باشند و با مبالغ نسبتا ناچیزی قابل تهیه هستند. همچنین بسیاری از آموزشگاه‌ها دوره‌های آموزشی خود را در قالب فایل‌های ویدئویی و آموزش غیرحضوری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند که با هزینه تقریبی 400 تا 900 هزار تومان قابل دسترسی هستند. با این‌همه بسیاری از افراد به این بسته‌های خودآموز و کامل بودنشان اعتماد ندارند و ترجیح می‌دهند در آموزشگاهی معتبر مهارت جدید خود را کسب کنند.

با جست‌وجویی ساده در اینترنت لیستی بلند از آموزشگاه‌های مختلف تعمیر لوازم الکترونیک، از گوشی موبایل گرفته تا یخچال و تستر و لباسشویی، به‌دست خواهد آمد. یکی از شناخته‌شده‌ترین این آموزشگاه‌ها مجتمع فنی تهران است اما دوره‌های متنوع دیگری در آموزشگاه‌های مختلف با هزینه یک تا 5میلیون تومان (متناسب با خصوصی یا گروهی بودن دوره) وجود دارند که تعمیر لوازم مختلف را به علاقه‌مندان به‌صورت حضوری و عملی آموزش می‌دهند.

کد خبر 593259

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha