اهمیت فعالیت معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست در نهاد شهرداری به قدری است که قدمتی برابر با تاریخچه تشکیل شهرداری در کشورمان دارد...

شهرداري منطقه12

همشهری آنلاین_ابوذر چهل‌امیرانی:  اهمیت فعالیت معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست در نهاد شهرداری به قدری است که قدمتی برابر با تاریخچه تشکیل شهرداری در کشورمان دارد، چراکه بلافاصله پس از تصویب قانون بلدیه و تأسیس نخستین اداره رسمی به نام «بلدیه طهران»، نخستین رئیس اداره تنظیف و نظافت شهری هم با ۳ مأموریت نظافت، نظم و نسق معابر و نظارت بر مشاغل شهر تهران شروع به فعالیت کرد.

نیروهای معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری، در کنار رسیدگی به وضعیت محله‌ها و معابر، فعالیت‌های متعدد و مهمی مثل جمع‌آوری پسماندها دارند و اگر یک روز، به هر دلیلی، نتوانند به این امور رسیدگی کنند، شهرمان با چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهد شد. سراغ «محمدرضا ندرلو»، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۲، رفتیم تا بدانیم در نیمه نخست امسال چه فعالیت‌هایی در قلب طهران و محله‌های آن صورت گرفته و او و همکارانش چه اقدام‌هایی برای نگهداشت شهر انجام داده‌اند.  

  برخی مناطق، مثل منطقه ۱۲، به دلیل وجود بازارهای متعدد و تراکم جمعیت، با حجم زیاد پسماند مواجه‌اند. ماهانه چه مقدار زباله از قطعه دوازدهم پایتخت جمع‌آوری می‌شود؟  

می‌خواهیم حس تعلق به محله‌ را زنده کنیم


بله، میزان زباله در این بخش از پایتخت قابل‌توجه است و ماهانه به‌طور میانگین ۷ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۵۴۴‌کیلوگرم زباله از محله‌ها جمع‌آوری می‌شود.  

  از آنجا که همه‌روزه افراد زیادی از مناطق و شهرهای مختلف برای خرید به این منطقه می‌آیند، لازم است نظافت معابر هم با دقت انجام شود. نظارت بر این کارها چگونه است؟  
این اقدام با حساسیت زیاد و نظارت دقیق انجام می‌شود، چون فضایی که در این منطقه نیاز به نظافت و رفت و روب دارد، حدود ۳ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۶۵۷ مترمربع است و کار را ۵۶۷ کارگر انجام می‌دهند. نظافت و لایروبی مستمر ۳ هزار و ۶۶‌مترمربع از نهرها سرپوشیده هم یکی دیگر از فعالیت‌های نیروهای معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۲ است.  

  اکنون سرانه فضای سبز برای هر شهروند ساکن در منطقه ۱۲ چقدر است؟  

می‌خواهیم حس تعلق به محله‌ را زنده کنیم


با تلاش‌های انجام‌شده، اکنون سرانه فضای سبز در این منطقه حدود ۸/۵‌مترمربع است و نواحی ۲ و ۴ بیشترین سرانه فضای سبز را دارند.  
 

  چه اقدامی برای افزایش سرانه فضای سبز در نواحی دیگر در دست اجرا دارید؟  
برای افزایش فضای سبز منطقه، ۲ باغ از سوی شهرداری در دست تملک است. «باغ علاءالدوله» با ۲۱۰۰‌مترمربع مساحت که ضلع غرب آن به خیابان فردوسی و شرق آن به خیابان لاله‌زار منتهی می‌شود، یکی از این ۲ باغ است و «باغ کیهانی» با مساحت ۱۶۹۱ مترمربع در محله سنگلج، باغ دوم است.  
 

  به‌طور کلی چند بوستان در قلب پایتخت وجود دارد؟  

می‌خواهیم حس تعلق به محله‌ را زنده کنیم


۶۱ بوستان محلی و فرامحلی در این منطقه وجود دارد که ۲ مورد یعنی بوستان شهر و بوستان زندگی فرامحلی و مابقی بوستان‌ها محلی هستند.  
  متأسفانه منطقه ۱۲ کوچه‌های تنگ و باریک متعددی دارد که امکان ورود خودروهای آتش‌نشانی به این معابر سخت و حتی غیرممکن است. به همین دلیل، دسترسی نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه دشوار است و اطفای آتش نیز به طول می‌انجامد. در این صورت

خسارت‌ها بیشتر و گاهی جبران‌ناپذیر می‌شود. برای حل این مشکل و دسترسی سریع آتش‌نشانان به محل حادثه اقدامی انجام شده؟  
اتفاق مهمی که از سال گذشته تاکنون در قلب طهران افتاده، نصب و راه‌اندازی شیرهای «هیدرانت» است. شیرهای هیدرانت از جمله تجهیزات اطفای حریق هستند که در معابر و خیابان‌های شهر، همچنین محوطه اماکن و تأسیسات بزرگ صنعتی، تجاری، مسکونی و... نصب می‌شوند و در زمان بروز سوانح آتش‌سوزی، کمک حال نیروهای زحمتکش و فداکار سازمان آتش‌نشانی می‌شوند. به این‌ترتیب که یک انشعاب اصلی آنها به پمپ خودروهای آتش‌نشانی و ۲ انشعاب فرعی هم به شیلنگ‌های آتش‌نشانی وصل می‌شود.

در این صورت، اگر در نزدیکی شیرها آتش‌سوزی رخ دهد، با کمک آنها می‌توان آتش را سریع‌تر خاموش و از خسارات بیشتر جلوگیری کرد. همین ضرورت‌ها باعث شده تا اقدام به نصب و افزایش شیرهای هیدرانت در محله‌ها و معابر کنیم تا نیروهای آتش‌نشانی بتوانند شیلنگ‌های آب را به شیرها متصل کنند و به اطفای حریق بپردازند. این اقدام مزیت‌های زیادی دارد که می‌توان به سرعت عمل نیروهای آتش‌نشانی برای رسیدن به محل حریق، تسریع در عملیات اطفای حریق و در دسترس بودن آب کافی برای مهار آتش‌سوزی‌ها اشاره کرد. با پیگیری‌های انجام‌شده، امسال به تعداد شیرهای هیدرانت در منطقه ۱۲ افزوده شده و معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه تاکنون موفق به نصب ۸۳ شیر هیدرانت در محله‌ها و معابر شده‌ است. ۳۲ شیر هیدرانت در بازار تهران و مابقی یعنی ۵۱ شیر هم در نقاط دیگر منطقه نصب شده.  
 

  فعالیت‌های شهری زمانی به نتیجه مطلوب می‌رسد که شهروندان هم با مسئولان شهری در انجام امور مشارکت کنند. در این صورت، تجهیزات شهری به دلیل حساسیت ساکنان و نگهداری و استفاده دقیق آنها، تا مدت‌ها قابل بهره‌برداری خواهد بود. امسال برای مشارکت‌پذیری اهالی اقدامی انجام داده‌اید؟  

می‌خواهیم حس تعلق به محله‌ را زنده کنیم


کاری که طی این مدت به شکل عملی شاخص به سرانجام رسیده، در حوزه جداره‌سازی‌ها بوده است. قبل از این، جداره‌سازی از سوی شهرداری انجام می‌شد و کارها را از ابتدا تا انتها شهرداری برعهده می‌گرفت، اما امسال این امور به شیوه‌ای بهینه‌ و با مشارکت اهالی محله‌ها به انجام رسید. در این طرح املاکی که دارای ارزشند شناسایی شدند و بخشی از عملیات مانند نصب داربست و شست‌وشو را شهرداری انجام داد و مابقی کار، مثل طراحی، را شهروندان انجام دادند. از طرح‌های انجام‌شده می‌توان به «ملک کنت» اشاره کرد که در خیابان لاله‌زار، ضلع جنوبی چهارراه منوچهری، قرار دارد. آنجا عمارت باارزشی بود که توسط مالک جداره‌سازی شد.  

  آیا در بخش زیباسازی اقدامی انجام داده‌اید که حس تعلق به محله را بین ساکنان افزایش دهد؟  
این فعالیت‌ها متعدد بوده است. یکی از مهم‌ترین اقدامات نصب پالت‌های رنگی در ناحیه ۴ و در محله‌ای مانند محله هرندی انجام شده است. با این فضاسازی، خیابان هرندی شکل و رنگ امیدبخش‌تر و شادتری به خود گرفته است. از دیگر اقدامات می‌توان به نصب تابلوهای بازار اشاره کرد. به عبارت دیگر، تلاش‌های من و همکارانم معطوف به ایجاد شهر زیست‌پذیر است.  

  • احیای دریاچه پارک شهر

«محمدرضا ندرلو»، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۲، به احیای بوستان شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: «دریاچه داخل بوستان شهر دوباره احیا شده و بعد از پایان محدودیت‌های ویروس کرونا قابل استفاده خواهد بود. همچنین یک مجموعه شهربازی و یک مجموعه بازی نوجوانان نیز در این بوستان ایجاد شده و اکنون در حال خدمات‌دهی به شهروندان است.  

  • راه‌اندازی ۳ بازار تره‌بار

دسترسی آسان به بازارهای تره‌بار برای تأمین نیازهای روزانه، همواره یکی از درخواست‌های مهم شهروندان از مسئولان شهری بوده است تا میوه و تره‌بار را با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب تهیه کنند. «محمدرضا ندرلو»، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۲، اعلام می‌کند که مدیریت شهری برای پاسخ به این نیاز اقدام به ایجاد ۳ میدان تره‌بار در محله‌های ایران، قیام و سیروس کرده است.  

کد خبر 631045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha